Poznatiji pod umjetničkim imenom Cat Stevens, Steven Demetre Georgiou vodio je potpuno jedinstvenu muzičku karijeru posljednjih decenija. Kada je prešao na islam, odabrao je ime Yusuf Islam, i napustio muzičku karijeru. Ratna dešavanja u Bosni i Hercegovini tokom ranih 90-ih i posjeta našoj zemlji otkrili su mu neke nove vidike. Shvatio je vezu između ovdašnje "borbe i muzike" i našao se, kako je rekao "na prekretnici u životu". Opet je uzeo gitaru u ruke i vratio se svojoj prvoj ljubavi - muzici.
Britanski Farout Magazine donio je priču o životnom putu ovog muzičkog genijalca, za kojeg se kaže da je, nakon što se pokazao “ključnom žicom na svirali” tokom pjevačko-tekstopisnog buma ranih 1970-ih, vjeru pronašao u islamu. “Promijenio je ime u Yusuf Islam, te odbacio gitaru u korist Kur'ana, na veliku frustraciju svojih odanih fanova”, dodaje se u tekstu.
Autor podsjeća da je Yusufova karijera dosegnula vrhunac ranih 1970-ih s njegovim trostruko platinasto certificiranim četvrtim i petim albumom, Tea for the Tillerman i Teaser and the Firecat. Dvije ploče sadržavale su se neke od njegovih najupečatljivijih i najvažnijih hitova, uključujući ‘Father and Son’, ‘Wild World’, ‘Moonshadow’, ‘Peace Train’ i ‘Morning Has Broken’.
“Iako je Stevens rođen od oca grčkog pravoslavca i majke baptistice, rock ‘n’ roll revolucija britanske muzike 1960-ih skrenula je velik dio njegove pažnje s vjerske predanosti. Njegov prvi dodir s islamom dogodio se sredinom 70-ih dok je bio na odmoru u Marakešu, gdje je prvi put čuo ezan, islamski poziv na molitvu. Ritualna čarolija koja mu je objašnjena kao ‘muzika za Boga’”.
Sam Yusuf je prepričao to iskustvo.
“Pomislio sam, ‘muzika za Boga’? Nikad prije to nisam čuo,” rekao je za The Evening Standard 2002.
“Čuo sam za muziku za novac, muziku za slavu,muziku za ličnu moć, ali muzika za Boga!”.
Godine 1976., Yusufa je odnijelo more kalifornijskoj obali, a u strahu od utapanja, prisjetio se kako je vikao: “O, Bože! Ako me spasiš, radit ću za tebe”.
Kako se navodi u tekstu, Yusuf je oduvijek održavao duhovnu stranu, ali nakon ovog iskustva čuo je konkretniji poziv na molitvu. Kao što je navedeno u knjizi Amy Reiter iz 1999. Salon People: Cat Stevens, prethodno je istraživao “budizam, zen, I Ching, numerologiju, tarot karte i astrologiju”.
Yusufov brat, David Gordon, koji je bio židovski obraćenik, kasnije mu je donio primjerak Kur'ana kao rođendanski dar s putovanja u Jeruzalem.
“Nikad sam ne bih odabrao Kur’an kao slobodan duh. Bio sam više usklađen s očevim grčko-pravoslavnim uvjerenjima”, prisjetio se Yusuf tokom svog pojavljivanja na BBC Radio 4 u emisiji Desert Island Discs. Međutim, nakon što je pročitao svete tekstove, uronio je u doktrinu. Nakon što je prodao svoje gitare u dobrotvorne svrhe, potpuno se posvetio islamskoj vjeri.
“Bio sam vrlo selektivan u odabiru ploča koje kupujem u smislu onoga što sam dopustio da uđe u moju audio domenu”, prisjetio se Yusuf svoje konverzije iz 1977. u intervjuu s Yousifom Nurom 2017. godine.
“Kada je riječ o prihvaćanju islama, Elvis je upravo umro, što je vjerovatno simbolično značilo da je to smrt rock ‘n’ rolla! Bio sam više zainteresiran za proučavanje svoje vjere, a ploče za koje sam se u to vrijeme zanimao bile su kasete s Kur'anom i to je oduzimalo sve moje vrijeme. Od samog sam početka svirao svoju muziku. Gotovo da nisam pjevao tuđe pjesme. Bio bih fokusiran na svoju muziku i više-manje sam prestao pisati. Nisam više imao inspiracije. Stvari su se promijenile”, dodao je.
Kasnije su Yusufa pitali zašto je njegov prelazak na islam zahtijevao povlačenje iz muzike.
“To je veliko pitanje. Ali u suštini, prva pjesma koju sam napisao kada mi se rodila kći zvala se ‘A kao Allah’ (‘A For Allah’). Htio sam da moje dijete odraste učeći da ‘A’ nije samo za jabuke (apples)”, pojasnio je logiku kojom se vodio.
Yusuf je dalje otkrio kako su zločini rata u Bosni i Hercegovini od 1992. do 1995. odlučili o njegovom konačnom povratku muzici.
“Velika promjena dogodila se kada je izbio rat u Bosni. Kada sam posjetio Bosnu, otkrio sam da postoji ogromna veza između tamošnje borbe i muzike. I dalje se pjevalo, iako su ih bombardirali. To im je dalo duha i shvatio sam da je to bila prekretnica u mom životu”, pojasnio je.
To iskustvo mu je otvorilo neke nove vidike.
“Slušao sam vrlo konzervativne glasove u islamu o oprezu s muzikom, neozbiljnosti i gubljenju vremena. Ali ovo nije bilo gubljenje vremena, ovo je bilo preživljavanje! To mi je otvorilo potpuno novo razumijevanje uloge glazbe u islamskoj civilizaciji. Kasnije sam otkrio da je gitara vjerovatno uvedena u Europu preko lutnje, koja dolazi iz arapskog ouda. Oud je došao iz Bagdada u Andaluziju i odatle je ušao u Europu. Zapravo, riječ trubadur na arapskom znači ‘zabavljati’. Dakle, kada vidite sve ove slike srednjovjekovne Engleske sa sviračima lutnje, oni su to zapravo dobili od islamske civilizacije”, dodaje.
Važnu ulogu u povratku muzici odigrao je i Yusufov sin.
“Ali što se tiče odluke da ponovno uzmem gitaru u ruke, moj sin je jednog dana donio jednu kući i to je bio početak mog ponovnog druženja s muzikom. Muzika za mene izaziva toliko emocija, ali bih slušao kako umjetnici pomiču granice, posebno u sedamdesetima. Danas ima toliko ponavljanja, rezanja i lijepljenja i uzorkovanja zvukova da jednostavno cijenite dane analognih zvukova i koliko su te grupe i umjetnici bili inspirirani, uključujući i mene, naravno”.
Godine 2006. Yusuf se vratio pop muzici izdavanjem svog prvog novog studijskog albuma u 28 godina, An Other Cup. U tom je trenutku izbacio ‘Islam’ iz svog imena i nastavio izdavati još četiri studijska albuma pod umjetničkim imenom Yusuf / Cat Stevens.
Yusuf je i danas glazbeno aktivan i trebao bi nastupiti u Glastonbury's Legend's slotu na Pyramid Stageu ovog ljeta.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!