Vječiti dječak koji je stvarao historiju domaće rock muzike danas slavi rođendan

Showbiz 22. mar 202414:27 0 komentara
Goran Bregović (Attila Kisbenedek/AFP)

Bijelo dugme s Goranom Bregovićem kao gitaristom, kompozitorom i neupitnim vođom bio je jedan od najpopularnijih sastava u historiji jugoslavenske muzike. Postojali su od 1974. do 1989. godine.

U Sarajevu je 22. marta 1950. godine rođen je Goran Bregović. Već nakon pola stoljeća od tada, Bregović je postao zaštitnim imenom jugoslavenske rock scene, premda često osporavan, optuživan, omalovažavan.

Goran Bregović je u najmanju ruku Paul McCartney ovdašnje pop-rock glazbe, a mjesto Johna Lennona ostalo je upražnjeno.

Gitaru počinje svirati pri kraju osnovne škole, a u osamnaestoj godini pristupa sarajevskom sastavu “Kodeksi”, gdje dolazi na preporuku pjevača Željka Bebeka. Nakon razlaza “Kodeksa” u jesen 1971. godine zajedno s Ismetom Arnautalićem osniva sastav “Jutro” u kojeg nešto kasnije poziva Bebeka. Snimaju nekoliko pjesama, između ostalih i “Kad bi bio bijelo dugme”.

Arnautalić napušta “Jutro” krajem 1972. godine, a sastav mijenja ime u “Bijelo dugme”. Počinju s radom 1974. godine, nakon povratka Željka Bebeka s odsluženja vojnog roka.

Vlastiti identitet

Bijelo dugme s Goranom Bregovićem kao gitaristom, kompozitorom i neupitnim vođom bio je jedan od najpopularnijih sastava u historiji jugoslavenske muzike. Postojali su od 1974. do 1989. godine.

Kad se Jugoslavija raspala, Bregović je odbio zauzeti stranu. “Moj otac je hrvatski katolik, majka pravoslavna Srpkinja, a supruga muslimanka. Na koga je trebalo pucati? Na porodicu moje supruge? Mog oca? Ili moje majke? Nisam nikoga mrzio. Samo sam bio žalostan”, rekao je Bregović.

Ipak, u smislu “tradicionalnih” ratnih i poratnih svrstavanja, javnost ga je više vidjela na beogradskoj “strani”, ponajviše zbog suradnje s Kusturicom, ali i jednim brojem muzičara iz Srbije.

Temelji relacija s Kusturicom vežu se za 1988. godinu kada popularni Brega komponuje muziku za film Emira Kusturice “Dom za vješanje”. Nakon velikog uspjeha filma i Bregovićeve muzike, osobito pjesme “Ederlezi”, nastavlja suradnju s Kusturicom u filmu “Arizona Dream” 1993. godine. Jednako je uspješna i nova suradnja s Kusturicom u filmu “Podzemlje” 1995. godine.

Plagijati?

Godine 1998. osnovao je Orkestar za svadbe i sprovode s kojim nastupa po čitavom svijetu svirajući tradicionalnu narodnu muziku s Balkana, vlastite kompozicije utemeljene na balkanskom i romskom melosu i obrade starih pjesama Bijelog dugmeta.

U vrijeme dok je komponovao pjesme Bijelog dugmeta, Bregović je optuživan za plagiranje Chucka Berryja, B. B. Kinga, Van Halena, Jimmyja Pagea, Roda Argenta i drugih.

Priče o plagijatima počele su već sa prvim albumom Bijelog dugmeta “Kad bi bio bijelo dugme” gdje je pjesma “Ne spavaj mala moja muzika dok svira” u dijelovima jako slična hitu “Rock And Roll Music” Chucka Berryja.

Nadalje, “Blues za moju bivšu dragu” neobično nalikuje pjesmi Led Zeppelina “Since I've Been Loving You”, a u pjesmi “Patim evo deset dana” našli su se elementi pjesme “Tush” grupe ZZ Top. U službenim biografijama čak i piše da je Goran na početku karijere bio inspiriran muzikom Led Zeppelina i grupe Deep Purple koju je kombinirao s elementima narodne muzike s ovih prostora, a to se itekako čulo u nekim od njegovih najvećih hitova.

Lista ide dalje pa su na popisu “sumnjivih” ostvarenja i pjesme “Šta bi dao da si na mom mjestu” koja nalikuje pjesmi “I Am The Dance Of Ages” benda Argent, “Padaju zvijezde” koju mnogi uspoređuju s Van Halenovim hitom “Jump”.

Ako ukradeš, moraš znati kako…

Za pjesmu “Pljuni i zapjevaj, moja Jugoslavijo” se često govori da je plagijat pjesme “Eye of The Tiger” grupe Survivor, a pjesma “Zamisli” u kojoj su navodno pokradeni Red Hot Chili Peppersi i njihov hit “Jungle Man”. Na popisu se još nalaze i “Ružica si bila”, obrada narodne pjesme iz Međimurja “Rožica sem bila”, “Kad zaboraviš juli”, u kojoj je “posuđen” refren iz pjesme “Don't Let The Sun Go Down On Me” Eltona Johna te neke druge.

Da Brega nema problema sa svojim imidžem plagijatora pokazao je i izjavom iz 1984. godine kada je rekao: “Više ne znam tačno što je moj imidž, ali ako mi vjeruju, onda mi vjeruju oni kojima se uklapam u sliku idealnog Jugoslavena, lopuža koju nisu uhvatili. Kad kažeš da je neko pošten i dobar, to Jugoslavenima zvuči kao ‘malo tupav i nije shvatio situaciju’. Oni koji su taj moj imidž popušili, mislim da mi vjeruju.”

Gotovo da je posve svejedno što (ni)je od navedenih pretpostavki o plagiranju istinito, jer Bregović je stvorio grandiozno muzičko djelo, koje je i raznovrsno i moderno. Nije nikad glasio za najboljeg gitarista na nekadašnjoj jugoslavenskoj rock sceni, ali isto tako niti jedan majstor gitare nikad nije uspio “iscijediti” iz svog instrumenta ono što je mogao Brega, zahvaljujući prije svega svom muzičkom daru i razumijevanju muzike u vremenu i prostoru. Iako se i službeno “pomirio” sa Sarajevom, Goran Bregović najviše vremena provodi u Parizu i Beogradu. U braku je s bivšom sarajevskom manekenkom Dženanom Sudžukom. Vjenčali su se 1993. godine u Parizu i imaju troje djece.

Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!