Reklama koja je podijelila Ameriku

Svijet 07. sep 201812:26 > 12:33
Screenshot

U novoj kampanji kompanije Nike pojavljuje se Colin Kaepernick, velika zvijezda američkog fudbala. Kao reakcija u tamošnjoj javnosti pojavili su se video snimci Amerikanaca koji masovno pale Nike patike, te trgaju logotipove ove kompanije sa odjeće i opreme koju posjeduju.

https://youtube.com/watch?v=mreQsQrDF-A

Zašto su ova dva slučaja u korelaciji – odgovor i nije toliko jednostavan, budući da je ovo priča, odnosno slučaj koji traje više od dvije godine. Uključuje nasilje, protest, sport, ligu, Donalda Trumpa – a na koncu i Nike.

Krenimo redom.

Prije dvije godine Colin Kaepernick je postao “veći od fudbala”, kako je napisao CNN, budući da je odbio da stoji uspravno tokom intoniranja američke nacionalne himne, što je običaj prije svake utakmice NFL lige.

Kaepernickova akcija i reakcija

On je kao quaterback San Francisco 49-ersa tokom intoniranja himne SAD-a kleknuo na koljeno, a taj čin je ponavljao tokom svih predsezonskih i sezonskih utakmica najpopularnijeg sporta u SAD-u. On je tada kazao da to radi u znak protesta protiv policije koja puca na Afroamerikance, manjine i druge manjinske, ugrožene skupine.

“To je nešto što se mora promijeniti. Ustat ću onda kada se desi značajna promjena, kada ta zastava bude predstavljala ovu zemlju i ljude na način kako to treba da se radi”, rekao je u augustu 2016. godine.

REUTERS/John Hefti-USA TODAY

U intervjuu je dodao da “ne može biti ponosan na zastavu i zemlju koja je represivna prema drugim rasama”. U početku je tokom intoniranja himne sjedio na klupi, ali je onda odlučio da kleči na jednom koljenu.

To je bio njegov način da iskaže poštovanje prema ljudima koji se bore za jednakost u SAD-u. To mu je predložio Nate Boyer, bivši NFL igrač, ali i vojnik.

Njegov protest inspirisao je mnoge, njegove saigrače, druge igrače Afroamerikance u ligi, ali ne samo u NFL-u – nego i u drugim sportovima i takmičenjima gdje je prisutan običaj intoniranja himne i podizanja zastave SAD-a.

Reuters

Jeremy Lane (Seattle Seahawks), Brandon Marshall (Denver Broncos), Arian Foster, Michael Tomas, Kenny Stills, Jelani Jenkins (Miami Dolphins) te Malcom Jenkins iz Philadelphia Eaglesa, koji je tokom intoniranja dizao šaku u vis prvi su igrači sporta kojeg gleda više od 40 miliona Amerikanaca stali uz njega.

Tim činom, postao je ikona u borbi protiv policijske brutalnosti i rasne nepravde. Kaepernick, koji se povukao 2016. godine zbog toga je postao zvijezda Nikeove kampanje.

U promotivnom videu i fotografijama za Nikeov “Just do it” preko njegovog lica ispisano je “Belive in something. Even if it means sacrificing everything”. U prevodu – “Vjeruj u nešto. Iako to znači žrtvovanje svega”.

U 2017. godini – čin protesta postao je masovniji. U jednoj utakmici, 12 igrača Cleveland Brownsa je u augustu te godine klečalo tokom himne, a pridružili su im se i navijači. Seth DeValve iz Brownsa prvi je bijelac koji je podržao svoje saigrače, kolege, uopće i ovaj pokret.

Reuters

Reakacija ekipe i lige

Kaepernickova ekipa je izdala saopšenje u kojem su kazali da je himna i zastava Amerike prilika da se ukaže na slobode građana, da predstavlja slobodu izbora, religije i izraza.  Također, u saopštenju su i napisali: “Shvatamo da individualci mogu da izaberu da li će učestvovati u tome ili ne”.

Ipak, sve se to promijenilo 2017. godine, kada je Kaepernick postao slobodni agent, a niti jedan tim u NFL ligi mu nije ponudio ugovor. On je čak optužio NFL da instruira vlasnicima timova da ga ne prijave upravo zbog ovog protesta.

Uprkos svemu tome – igrači su nastavili da kleče tokom himne, a mnogi su željeli i da ostanu u svlačionici tokom intoniranja, ali pravila igre i liga ne dozvoljavaju to.

Onda u priču ulazi Donald Trump

Predsjednik SAD-a nije fan igrača koji kleče tokom izvođenja himne. On je na jednom okupljanju u Alabami pozvao čelnike NFL lige da odgovore na ovaj vid protesta – otpuštanjem igrača.

“Otjerajte tog kurvinog sina s terena, otpustite ga”, poručio je Trump.

Kao reakcija na njegovu izjavu svi igrači iz svih 28 timova u narednom kolu lige su klečali, zajedno sa trenerima, vlasnicima lige i navijačima. Taj vid protesta i dalje traje.

“Oni protestuju, umjesto da ponosno stoje uz nacionalnu himnu. Brojni igrači iz raznih ekipa hoće da pokažu svoj ‘bijes’ na nešto što ne mogu definisati. A zarađuju bogatstvo radeći ono što vole”, napisao je Trump na Twitteru.

“Teren nije mjesto gdje se protestvuje. Zarađujete toliko novca od toga. Većina novca ide igračima, nađite drugi način za protest. Stanite ponosno uz himnu ili ćete biti suspendovani i bez plaće”, dodao je kasnije predsjednik Trump.

Colin Kaepernick je od kako je postao slobodan agent na NFL tržištu donirao više od milion dolara organizacijama koje se bore upravo protiv onoga zbog čega je on protestvovao. Amnesty International nagradio ga je titulom “ambasadora savjesti”, a GQ magazin mu je dao titulu “Građanin godine”. Od Sports Illustrateda je dobio nagradu Muhammad Ali Legacy i brojne druge.

A onda su se palile Nike

Nekoliko dana prije zvaničnog početka NFL sezone Nike je otkrio da je Kaepernick zaštitno lice kampanje, kojom se obilježava 30 godina od osnivanja firme. Kampanju je pratio i kultni slogan “Just do it”.

Ponedjeljak, 3. septembar 2018. godine na društvenim mrežama se pojavio #JustBurnIt. Mnogi Amerikanci, mahom republikanci, oni koji podržavaju Trumpa reagovali su na Nikeovu kampanju tako što su palili, čupali i kidali Nikeove logotipe sa obuće, odjeće i opreme koju su prethodno kupili ili dobili.

Mnogi su se zakleli da nikada više neće potrošiti ni cent na ono što sadrži Nikeov logo na sebi. Neki čak smatraju da je Nike ovim potezom postavio uslov ljubiteljima NFL-a, da biraju između najdražeg sporta i države. Na ovaj način, kako pojedini tvrde, biraju državu.

Američkoj, ali ni svjetskoj javnosti nije jasno kako će se ovo odraziti na kompaniju, brend, koji je poznat na svakom ćošku Zemlje. Oni tokom fiskalne godine, tvrdi Business Insider, zarade 34.5 milijardi dolara.

Colin Kaepernick je sada svjetsko lice, čije su ime i prezime guglali brojni korisnici interneta, samo da bi vidjeli o čemu se radi u #JustBurnIt.

I ovo je Trump komentarisao na Twitteru.

“Baš kao i NFL, čiji su rejtinzi opali, Nike je uništen ovim bojktom. Pitam se, čija je ovo ideja bila? Što se NFL-a tiče, teško mi je to gledati, i uvijek će biti, sve dok ne budu stajali uz zastavu”.

CNBS piše da je ove sedmice cijena akcija Nike kompanije porasla u utorak za tri posto, u srijedu je već pala na jedan posto. S druge strane, dobili su 43 miliona dolara reklamnog prostora, samo u ovoj sedmici.

Mnogi se slažu da ova firma sada dobija mnogo pažnje sada, ali samo u SAD-u, jer reklama sa Colinom Kaepernickom neće imati toliko utjecaja u Evropi, Aziji ili bilo gdje drugo van SAD-a.

“Većina ljudi neće donositi političke odluke na osnovu patika koje kupuju”, kazao je Simeon Siegel, analitičar.

“Kako god da okrenetne, brendovi znaju čije će lice staviti na kampanju, imaju sve uračunato, i to je DNA Nikea”, poručio je ovaj analitičar, predsjednik Apex Marketing Group.

Što se Kaepernicka tiče, on je 2011. godine izabran u drugoj rundi drafta. U timu je bio do 2017. godine, sada je slobodni agent u 30. godini. Dva puta je bio najbolji ofanzivni igrač sezone. Sportska budućnost mu je neizvjesna, aktivistička – možda tek počinje.

Reuters

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook i UŽIVO na ovom linku.