Ljudi diljem svijeta sve su deblji. Čile je zemlja koja se s epidemijom pretilosti bori drastičnim mjerama.
U svakom supermarketu u Čileu pronaći ćete razne vrste hrane s osmerokutnim crnim naljepnicama. To su upozorenja da se radi o nezdravoj hrani punoj šećera, soli i zasićenih masnoća. “Od tih etiketa imam grižnju savjesti”, kaže Camila Gajardo. Kada ide u kupovinu, ta 24-godišnjakinja traži proizvode bez ‘nezdravih’ oznaka.
Ali nisu svi Čileanci impresionirani tom kampanjom. “Nije me briga za upozorenja”, tvrdi Miguel Toledo. Njemu je 31 godina i već je prekomjerne težine. Pretio je bio još kao dječak, kao i njegovi roditelji i braća.
U Latinskoj Americi i na Karibima gotovo 60 posto stanovnika je pretilo. Razlozi su, među ostalim, ekonomski rast, sve veća urbanizacija i bolje plaće.
U regiji po pretilosti prednjače Bahami (69 posto populacije), Meksiko (64 posto) i Čile (63 posto).
Trend zahvaća i mlađu populaciju. Po Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj, 44,5 posto čileanske djece pretilo je. Po tome su lošiji čak i od dugogodišnjeg negativnog lidera, Sjedinjenih Država (39,9 posto). U Meksiku ta brojka iznosi 35 posto.
Takvi podaci vode u ozbiljan problem. Pretilost, osim što nosi rizik od razvoja dijabetesa i kardiovaskularnih bolesti, u djetinjstvu može uzrokovati fizičke i psihosocijalne posljedice poput poremećaja u prehrani, do depresije i manjka samopoštovanja.
Reakcije na alarmantne podatke variraju, ali nitko nije bio tako radikalan kao Čile. Prije dvije godine ministarstvo zdravstva proglasilo je ovo pitanje izvanrednom zdravstvenom situacijom i pokrenulo dalekosežne reforme.
Crna upozorenja na proizvodima s nezdravom hranom samo su dio toga. Ona djeluju kao znakovi zaustavljanja u prometu, kaže bivša ministrica zdravstva Carmen Castillo.
Usto, nametnute su zabrane njihova oglašavanja na radiju i televiziji tijekom dana te zabrana prodaje hrane s crnim etiketama u školama. Pakiranja više ne smiju biti privlačna djeci.
Brojni proizvođači morali su se tome priglagoditi. Kellogg's je primjerice uklonio crtane likove s kutija svojih žitarica, a čokoladna jaja Kinder Surprise potpuno su zabranjena.
McDonald's je morao prilagoditi slavni Happy Meal u svojim čileanskim prodavaonicama. Tvrtka Ferrero, proizvođač Nutelle, pokušala je sudskim putem ublažiti mjere čileanske vlade, ali bez uspjeha.
Mjere su imale učinka. Čak i prije nego što je zakon stupio na snagu, petina proizvođača znatno je smanjila količinu soli, šećera, masnoća i kalorija u svojim proizvodima. “Fantastična reakcija”, kaže Castillo.
Ipak, Čileanci još ne gube na težini. “Teško je promijeniti zdravstvene navike”, dodaje bivša ministrica.
Iako je prerano za donošenje zaključaka o kampanji, Čile bi svejedno mogao postati uzor drugim zemljama u borbi protiv pošasti pretilosti.
N1 pratite putem aplikacija za Android| iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter| Facebook| Instagram i UŽIVO na ovom linku.