Kako na geografskim kartama predstaviti Krim? Posljednji sukob sa Coca-Colom nije prvi takve vrste poslije ruske aneksije ukrajinskog poluostrva Krima.
Coca-Cola se izvinila Ukrajini, saopštila je ukrajinska ambasada u SAD-u. Razlog za izvinjenje je karta Rusije koju je ova američka firma objavila na ruskoj socijalnoj mreži “Vkontakte”. Karta je prvo bila bez Krima, što je razljutilo Ruse, a onda sa Krimom – što je naljutilo Ukrajince. Kada je Kijev pozvao na bojkot Coca-Cole, prilog je izbrisan. Istovremeno je saopšteno da rusko predstvaništvo američkog proizvođača pića PepsiCo koristi kartu Rusije na kojoj je priključen Krim. I ta karta je navodno povučena sa interneta, piše Deutsche Welle.
“Kartografska legitimacija”
Anton Ševcov iz londonskog Legatum Instituta kritikuje to što je na geografskim kartama Krim dio Rusije. To je “kartografska legitimacija zauzimanja Krima od Ruske Federacije”, kaže za DW politikolog i bloger koji potiče sa Krima. On smatra da neke firme to poluostrvo vide kao dio Rusije jer ga Moskva de facto kontroliše. “Druge firme posluju na ruskom tržištu i vjeruju da moraju da slijede zvanično mišljenje u Rusiji”, kaže Ševcov.
Ubrzo poslije aneksije Krima na internetu se pojavilo neobično rješenje za ovaj problem. Tako je rusko IT preduzeće “Yandex” za korisnike u Ukrajini Krim predstavljalo kao dio Ukrajine, a za korisnike iz Rusije kao dio njihove zemlje. Slično se ponaša i Google. Na ruskim verzijama geografske karte, između poluostrva i dijela ukrajinske kopnene teritorije vidi se granica. Na ukrajinskim Google kartama, baš kao i na Njemačkoj – linija je isprekidana.
U avgustu 2015. godine je italijansko Ministarstvo spoljnih poslova primilo diplomatsku notu u kojoj Kijev protestuje zbog karte na kojoj je Rusija sa Krimom. Karta je bila na ruskom štandu na sajmu Expo u Milanu. Godinu dana ranije, Kijev je protestovao kod FIFA-e zbog reklamnog spota za Svjetsko prvenstvo u fudbalu u Rusiji 2018. godine. U tom spotu se na karti projektovanoj na Boljšoj teatar u Moskvi mogla vidjeti karta Rusije sa Krimom. FIFA se izvinila i promijenila spot.
Školske knjige i atlasi
Ukrajina je u oktobru 2015. negodovala zbog informacija da su dva zapadna izdavača Krim predstavila kao dio Rusije. Jedan od njih je francuski izdavač Larus koji je izdao novi atlas. Protest ukrajinske vlade je ostao bez odgovora izdavača, ali je francusko Ministarstvo spoljnih poslova saopštilo da Pariz ne priznaje aneksiju Krima.
I britanski izdavač Oxford university press je u jednoj novoj knjizi iz geografije Krim pripojio Rusiji. Nakon kritika ukrajinskog ambasadora, izdavač je obećao da će dodati stav UN po tom pitanju. Protekle godine je u kazahstanskim školskim knjigama otkriveno da je Krim “ruski”. Poslije protesta iz Kijeva kazahstanska vlada je obećala da će to korigovati.
Ukrajinski Ministarstvo spoljnih poslova je pozvalo da se prijave geografske karte na kojima je Krim ucrtan kao dio Rusije. Za tu svrhu je otvorena i posebna elektronska adresa.
U Njemačkoj još nisu nađene karte ili turistički vodiči na kojima je Krim predstavljen kao dio Rusije. “Na političkim kartama se Krim i dalje predstavlja kao dio Ukrajine”, kaže za DW Thomas Michael iz izdavačke grupe Westerman koja izdaje karte i školski materijal. “Na kopnenom dijelu Ukrajine je isprekidana, šatirana linija, koja pokazuje da je riječ o spornoj granici”, kaže Michael. Njegov izdavač se upravlja prema stavovima Ministarstva spoljnih poslova u Berlinu. Gledano iz međunarodno pravnog ugla, Krim predstavlja sastavni dio Ukrajine.
Tu poziciju dijeli i austrijski izdavač geografskih karata Freytag & Berndt. Prema navodima predstavnika ovog bečkog preduzeća Petera Starija, isprekidana, šatirana linija označava “neodlučeno stanje”. Ukoliko to bude duže potrajalo, cijeli Krim bi ubuduće mogao da bude predstavljen štraftama u bojama Rusije i Ukrajine. Stari kaže da u svijetu ima mnogo takvih primjera: region Kašmira, oko kojeg se spore Indija i Pakistan ili pak Japansko more. On kaže da ambasadori Japana i Južne Koreje od njega stalno traže da promijeni karte.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook.