Oglas

Strateška ranjivost

EU preispituje kinesko vlasništvo nad lukama zbog sigurnosnih prijetnji

author
N1 BiH
09. maj. 2025. 13:55
Luka Rotterdam,
Luka Rotterdam, Nizozemska | REUTERS/Piroschka van de Wouw

Europska unija sve ozbiljnije preispituje pitanje stranog vlasništva nad svojim lukama, posebno zbog rastuće prisutnosti kineskih kompanija u ključnim pomorskim čvorištima širom kontinenta. Zabrinutost raste u Briselu, gdje se investicije koje su ranije smatrane ekonomskim podsticajem sada sve češće tumače kao sigurnosni rizik.

Oglas

Europski komesar za promet Apostolos Tzitzikostas u četvrtak je upozorio lidere industrije da se mora pažljivije razmotriti “sigurnost i prisutnost stranih aktera” u lukama. Njegova izjava predstavlja jedan od najozbiljnijih signala do sada da se politika EU prema stranim ulaganjima u infrastrukturu mijenja.

U nedavno objavljenom bijelom dokumentu o odbrani, Europska komisija predlaže strožu kontrolu stranog vlasništva nad “kritičnom transportnom infrastrukturom”, a slična upozorenja iznesena su i u nacrtu prijedloga Socijalista i demokrata (S&D) u Europskom parlamentu. Oni pozivaju na izmjene zakona o provjeri stranih investicija u EU, s fokusom na jačanje zaštite ključne infrastrukture.

Iako Kina nije direktno spomenuta, analitičari jasno prepoznaju na koga se odnosi ova zabrinutost. Simon Van Hoeymissen s belgijskog Kraljevskog instituta za odbranu kaže da je riječ o aluziji na kinesku kontrolu nad sve većim brojem europskih luka, uključujući Antwerp-Bruges, Rotterdam i pirejsku luku u Grčkoj.

Oglas

Kineski giganti poput COSCO-a, China Merchants i Hutchison Ports iz Hong Konga trenutno imaju udjele u više od 30 terminala širom Europske unije.

Ana Miguel Pedro, portugalska zastupnica iz redova Europske narodne stranke i članica međugrupe za mora, rijeke i obalne regije, upozorila je da”„državni akteri poput Pekinga djeluju s koordinacijom i ciljevima koji nadmašuju fragmentirani odgovor europskih država”. Pedro je izjavila da COSCO ne djeluje kao tržišni subjekt, već kao instrument Komunističke partije Kine. “Njegovo širenje u lukama nije samo ekonomsko pitanje, već strateška ranjivost”, naglasila je.

Europska unija sve više usvaja takav pogled. U izvještaju Centra za istočne studije iz Varšave navodi se da su ruska invazija na Ukrajinu i kineska podrška Moskvi dodatno pojačali strahove u vezi sa sigurnošću luka u EU.

Jedan od primjera takve strateške zavisnosti nalazi se u Poljskoj, gdje kompanija Hutchison već više od 20 godina ima udio u kontejnerskom terminalu Gdynia. Ova luka se nalazi tik uz mornaričku bazu, brodogradilište i sjedište elitnih poljskih mornaričkih snaga, što operateru terminala omogućava neposredan uvid u vojne i logističke aktivnosti NATO-a i EU.

Oglas

S obzirom na taj značaj, poljske vlasti su terminal proglasile “kritičnom infrastrukturom”, što znači da operater mora sarađivati s državom u pogledu sigurnosnih mjera.

U međuvremenu, kompanija Hutchison pregovara o prodaji svojih luka, uključujući i 14 lokacija u Europi, konzorciju koji predvodi američki investicioni fond BlackRock i brodarska kompanija MSC. Vrijednost potencijalnog posla iznosi 23 milijarde dolara, a podstaknuta je pritiskom američkog predsjednika Donalda Trumpa, koji želi uklanjanje kineskih firmi iz strateških pomorskih tačaka poput Panamskog kanala. No, pregovori su u martu zaustavljeni nakon intervencije Pekinga.

Ana Miguel Pedro upozorava da ovakvi slučajevi pokazuju kako jedan ranjivi europski terminal može predstavljati prijetnju za cijeli kontinent. “Ako strani protivnik iskoristi slabost u jednoj luci, to ugrožava sve nas”, poručila je. “Danas ne možemo priuštiti stratešku sljepoću dok drugi djeluju s punom sviješću i namjerom”, prenosi Politico.

╰┈➤ Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android /iPhone/iPad

Više tema kao što je ova?

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare

Pratite nas na društvenim mrežama