Stockton Rush, izvršni direktor kompanije OceanGate, vlasnika podmornice Titan koja je eksplodirala na svom putu ka olupini Titanika u Atlantskom okeanu, odbacivao je više puta upozorenja o njenoj sigurnosti, pokazala je njegova prepiska sa vodećim stručnjakom za istraživanje morskih dubina Robom McCallumom.
U porukama u koje je uvid imao BBC, McCallum je rekao Rushu da svoje klijente izlaže potencijalnom riziku i pozvao ga da ne koristi podmornicu dok je ne pregleda nezavisno tijelo.
Rush je odgovorio da je umoran od “industrijskih igrača koji koriste argument bezbijednosti kako bi zaustavili inovacije”.
Napeta komunikacije je završena nakon što su advokati OceanGate zaprijetili pravnom akcijom, kazao je McCallum.
Ljekar mornarice objasnio koliko je trajala agonija putnika Titana
“Mislim da potencijalno sebe i svoje klijente stavljate u opasnu situaciju. U svojoj trci ka Titaniku odražavate čuvenu začkoljicu: ‘Ona je nepotopiva’“, napisao je McCallum.
U porukama je Rush izrazio frustraciju zbog poruka kritike na račun bezbjednosnih mjera u Titanu, napisavši u jednom mailu: “Čuli smo besmislena upozorenja ‘ubit ćete nekoga’ toliko puta. Doživljavam to kao ozbiljnu ličnu uvredu”.
McCallum je za BBC kazao da je više puta tražio od kompanije da traži certifikat za korištenje Titana prije njegove komercijalne ture. Podmornica, kako navodi BBC, nikada nije cerfitikovana ni klasifikovana.
“Dok podmornica ne bude klasifikovana, testirana i ispitana ne bi trebalo da bude korištena za komercijalne operacije dubokog zaranjanja. Preklinjem vas da vodite računa o svom testiranju i morskim ispitivanjima i da budete veoma, veoma konzervativni. Koliko god da cijenim preduzetništvo i inovacije, potencijalno cijelu industriju izlažete riziku“, naveo je McCallum u jednom od mailova.
Porodica poginulog avanturiste s Titana traži istragu: ‘Sutra mu je rođendan…’
Nekoliko dana kasnije Rush, jedan od pet putnika koji su izgubili život pošto je podmornica Titan eksplodirala, odgovorio mu je braneći svoj posao.
Kazao je da OceanGateov “inženjerski, inovativan pristup ne ide u susret potopivoj ortodoksnosti, ali to je priroda inovacija“.
“Dobro sam kvalifikovan da razumijem rizike i pitanja u vezi sa podvodnim istraživanjima u novom plovilu”, naveo je.
McCallum mu je odgovorio u oštrom tonu: “Iskušenja na moru će utvrditi da li podmornica može da podnese ono što namjeravate da uradite sa njom. Čuvajte se i budite bezbijedni. U ovoj stvari ima mnogo više od Titana i Titanika”.
Rush je 2009. osnovao OceanGate, a mušterijama je nudio šansu da u Titanu iskuse putovanja u morske dubine, uključujući i obilazak olupine Titanika, po cijeni od 250.000 dolara.
Ova kompanija nije komentarisala pomenute mailove.
Stručnjaci preispituju bezbijednost Titana i na koji način je regulisan privatni sektor istraživanja morskih dubina. Zabrinutost je izazvao i Titanov eksperimentalni dizajn i karbonska vlakna od kojih je napravljen.
McCallum je među više od 30-ak stručnjaka koji su 2018. uputili pismo Rushu u kojem ga upozoravaju da bi pristup OceanGate mogao da dovede do „katastrofalnih“ problema.
On kaže da su od Rusha tražili da obustavi svoj program sa Titanom, prvo zato što karbonska vlakna nisu prihvatljiv materijal, a onda zato što je to bila jedina podmornica na svijetu koja je obavljala komercijalne plovidbe bez certifikata.
Podmornice mogu da budu klasifikovane od neke pomorske organizacije, na primjer kao što je to Američka kancelarija brodarstva ili Lloydov registar. To u suštini znači da plovilo mora da zadovolji određene standarde po pitanjima koja uključuju stabilnost, snagu, bezbijednost i performanse. Međutim, ovaj proces nije obavezan.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!