Prema povjerljivim američkim dokumentima koji su nedavno procurili se da zaključiti da je ruska vlada postala daleko uspješnija u manipuliranju društvenim medijima i rangiranjem svog sadržaja na pretraživačima nego što je ranije bilo poznato, podstičući laži o ukrajinskoj vojsci i nuspojavama vakcina preko mnogobrojnih lažnih naloga, javlja Washington Post.
U jednom dokumentu se navodi kako su se ruski operateri tih naloga hvalili da ih društvene mreže otkriju samo u oko 1 posto slučajeva. Ta tvrdnja je izazvala uzbunu kod bivših zvaničnika vlade i stručnjaka unutar i izvan kompanija društvenih medija s kojima su razgovarali novinari.
“Google, Meta i drugi pokušavaju da zaustave ovo, a Rusija pokušava da bude bolja u tome. Brojka koju navodite sugerira da Rusija pobjeđuje”, rekao je Thomas Rid, stručnjak za dezinformacije i profesor na Školi za napredne međunarodne studije Univerziteta Johns Hopkins. Međutim, dodao je da je tvrdnja da se lažni nalozi otkriju u samo 1 posto slučajeva vjerovatno pretjerana ili obmanjujuća.
Analiza efikasnosti Rusije u jačanju propagande na Twitteru, YouTubeu, TikToku, Telegramu i drugim društvenim medijskim platformama navodi aktivnosti krajem 2022. godine i očito je predstavljena američkim vojnim čelnicima posljednjih mjeseci.
Ovo otkriće je navedeno u dokumentima koji su koji su kružili na aplikaciji za razmjenu poruka Discord i do kojih je došao Washington Post. Tehničar Nacionalne zračne garde Jack Teixeira optužen je u petak za uzimanje i prenošenje povjerljivih dokumenata, za što mu prijeti kazna od 15 godina zatvora.
Ruski propagandisti kupili oznake na Twitteru koje je uveo Musk
Otkrića o poboljšanim sposobnostima Rusije za dezinformisanje dolaze nakon što su vlasnik Twittera Elon Musk i neki republikanci u američkom Kongresu optužili saveznu vladu da skupa s tehnološkim kompanijama pokušava da potisne desničarske i nezavisne stavove tako što previše računa predstavlja kao pokušaje ruskog stranog utjecaja. Odbor osnovan za koordinaciju politike američke vlade po pitanju dezinformacija raspušten je prošle godine nakon što su postavljena pitanja o njegovoj svrsi i koordinisanoj kampanji usmjerenoj na osobu koja je izabrana da ga vodi.
Zaposleni na Twitter-u također kažu da su zabrinuti da su Muskovi potezi na čelu Twittera naštetili sposobnosti platforme da se bori protiv operacija utjecaja. Propagandne kampanje i govor mržnje su se povećali otkako je Musk preuzeo stranicu u oktobru, tvrde zaposleni i vanjski istraživači.
Ruski promotori dezinformacija su čak kupili Muskove nove oznake plavim čekovima.
Koje platforme su pogođene?
Mnogi od 10 sadašnjih i bivših stručnjaka za obavještajnu i tehnološku sigurnost s kojima su novinari razgovarali upozorili su da je ruska agencija čije su tvrdnje pomogle formiranju osnove za dokument koji je procurio možda preuveličala svoju stopu uspješnosti.
Međutim, rekli su da čak i ako su lažni nalozi Rusije izbjegli otkrivanje samo u 90 posto umjesto u 99 posto, to bi ukazivalo na to da je Rusija postala daleko vještija u širenju svojih stavova nego 2016. godine, kada je kombinovala bot račune s ljudskim propagandistima i hakiranjem kako bi utjecala na tok američkih predsjedničkih izbora.
“Da sam na mjestu vlade SAD-a, shvatio bih ovo ozbiljno, ali smireno. Razgovarao bih s glavnim platformama i rekao: ‘Hajde da zajedno pogledamo ovo da vidimo s kakvom vjerodostojnošću dati ove tvrdnje’”, rekao je Ciaran Martin, bivši šef britanske agencije za kibernetičku odbranu.
“Nemojte automatski poistovjećivati aktivnost s učinkom“, dodao je on.
Ministarstvo odbrane odbilo je da komentariše. TikTok, Twitter i Telegram, svi navedeni u dokumentu kao mete ruskih informativnih operacija, nisu odgovorili na zahtjev za komentar.
U saopćenju vlasnik YouTube-a Google navodi: “Imamo dobre rezultate u otkrivanju i poduzimanju mjera protiv botneta. Stalno pratimo i ažuriramo naše zaštitne mjere”.
S obzirom na to da prosječan korisnik interneta provodi više od dva sata dnevno na društvenim mrežama, internet je postao možda vodeće mjesto za razgovore o aktuelnim događajima, kulturi i politici, podižući važnost utjecaja onoga što se vidi i kaže na internetu. Međutim, malo se zna o tome kako se određeni dio sadržaja prikazuje korisnicima. Kako navodi WP, velike tehnološke kompanije su tajnovite u vezi sa algoritmima koji pokreću njihove web stranice, dok marketinške kompanije i vlade koriste influensere i automatizirane alate za prosljeđivanje poruka svih vrsta.
Šta je “Fabrika”?
Moguće prisustvo prikrivene propagande izazvalo je raširenu zabrinutost u posljednjih nekoliko mjeseci u vezi s TikTokom, čije je kinesko vlasništvo izazvalo predložene zabrane u Kongresu, i Twitterom, čiji je bivši šef za povjerenje i sigurnost Yoel Roth rekao Kongresu u februaru da stranica još uvijek ima hiljade ili stotine hiljade ruskih botova.
Dokument nudi rijetku iskrenu procjenu američkih obavještajnih službi o ruskim operacijama dezinformacija. U dokumentu se navodi da su ga pripremili Združeni načelniki štabova, američka Cyber komanda i Evropska komanda, organizacija koja upravlja američkim vojnim aktivnostima u Evropi. Odnosi se na obavještajne signale, što uključuje prisluškivanje, ali ne navodi izvore za svoje zaključke.
Fokusira se na ruski glavni naučno-istraživački računarski centar, koji se također naziva GlavNIVTs. Centar obavlja poslove direktno za administraciju ruskog predsjednika. Rečeno je da je ruska mreža za vođenje svoje kampanje dezinformacija poznata kao Fabrika.
Centar je krajem 2022. radio na daljem poboljšanju mreže Fabrika, kaže se u analizi, te se ističe zaključak da će “napori vjerovatno povećati sposobnost Moskve da kontroliše svoje domaće informaciono okruženje i promovira proruske narative u inostranstvu”.
U analizi se navodi da je Fabrika bila uspješna iako su zapadne sankcije Rusiji i ruska vlastita cenzura platformi društvenih medija unutar zemlje predstavljale dodatne poteškoće.
“Botovi pregledaju, ‘lajkuju’, pretplate se i ponovo objavljuju sadržaj i manipulišu brojem pregleda kako bi pomakli sadržaj prema gore u rezultatima pretraživanja i listama preporuka“, kaže se u sažetku. Dodaje se da u drugim slučajevima Fabrika šalje sadržaj direktno običnim korisnicima nakon što iz baza podataka prikupi njihove detalje kao što su adrese e-pošte i telefonski brojevi.
U obavještajnom dokumentu se navodi da su ciljevi ruskih kampanja uticaja uključivali demoralizaciju Ukrajinaca i iskorištavanje podjela među zapadnim saveznicima.
Dezinformacije o Ukrajini, vakcinama, UN-u…
Nakon pokušaja Rusije 2016. godine da se umiješa u američke predsjedničke izbore, kompanije društvenih medija pojačale su svoje aktivnosti na provjeri korisnika, uključujući i uvođenje telefonskih brojeva.
Rusija je odgovorila, u najmanje jednom slučaju, kupovinom SIM kartica na veliko, koje su radile sve dok kompanije nisu uočile obrazac, rekli su zaposleni. Rusi su se sada okrenuli lažnim kompanijama koje mogu nabaviti manje uočljive telefonske brojeve, kaže se u dokumentu.
Odvojeni strogo povjerljivi dokument iz iste riznice Discorda sažeo je šest konkretnih kampanja uticaja koje su bile operativne ili planirane za kasnije ove godine od strane nove ruske organizacije, Centra za specijalne operacije u sajber prostoru. Nova grupa uglavnom cilja na regionalne saveznike Ukrajine, navodi se u tom dokumentu.
Te kampanje uključivale su i jednu osmišljenu da širi ideju da američki zvaničnici skrivaju nuspojave vakcine, s namjerom da podstaknu podjele na Zapadu. Druga kampanja tvrdila je da ukrajinska brigada Azov represivno djeluje u istočnom dijelu zemlje Donbas.
Drugi, usmjereni na određene zemlje u regionu, potiču ideju da Latvija, Litvanija i Poljska žele da pošalju ukrajinske izbjeglice natrag u borbu; da ukrajinska služba sigurnosti regrutuje uposlenike UN-a za špijuniranje; i da Ukrajina koristi operacije uticaja protiv Evrope uz pomoć NATO-a.
Još jedna kampanja je navodno imalaza cilj otkrivanje identiteta ukrajinskih “informacijskih ratnika”, ljudi na suprotnoj strani produbljivanja propagandnog rata. Navodi Washington Post.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!