Masovni samouslužni trotineti za iznajmljivanje koji su svuda na ulicama, njihovi korisnici koji su daleko od obzira prema drugima i saobraćajnim propisima, a izvor su nesloge u Parizu, u nedjelju bit će predmet gradskog referenduma.
Uvedeni 2018. godine u Parizu koji je tada bio pionir u toj oblasti, samouslužni trotineti su postepeno izgubili “sjaj” koji su imali kao korisno i zgodno sredstvo prevoza, postali su “predmet tenzija” među Parižanima – rekla je za AFP gradonačelnica glavnog grada Frncuske Anne Idalgo.
Gradske službe su u januaru najavile glasanje građana, koje će biti u nedelju, 2. aprila, da bi se odlučilo o sudbini trotineta za iznajmljivanje.
Budunost 15.000 tih “đavolovih uređaja” – za neke, a sredstva transporta – za druge, u rukama je hiljada stanovnika galvnog grada koji će glasati. Referendum je samo konsultativan, a konačnu riječ ima Gradska skupština.
Iako taj referendum nema zakonski obavezujuću formu, gradonačelnica je ipak rekla za AFP: “Mišljenje Parižana će me obavezati”.
Idalgo, socijalistkinja koja je sa 1,7% glasova bila neuspješna kandidatkinja na predsjedničkim izborima 2022. godine, pod kriitikom je svojih protivnika što je u glavnom gradu favorizovala laka individualna sredstva prevoza, među kojima i trotinete, na štetu sveprisutnih automobila koje bi čak i zabranila.
Električni trotineti su opasni kada se njima pogrešno rukuje: u 408 nesreća u Parizu 2022. godine, tri osobe su poginule, a 459 je povređeno, navode vlasti.
U Francuskoj su 2022. godine život izgubila ukupno 34 korisnika “motorizovanih ličnih transportnih uređaja“ – uključujući “monovil” i “hoverborde”, odnosno bilo je tri puta više pogibija nego 2019. kada je bilo 10 takvih smrtnih slučajeva. Šest stotina ljudi je prošle godine teško povrijeđeno u udesima ovih vozila.
Kritičari optužuju korisnike iznajmljenih trotineta da ih ostavljaju gdje stignu, da punom brzinom zuje između pješaka na trotoarima, ili da i nisu toliko dobri za okolinu ako se pogleda gdje se, kako se i od čega proizovde i odakle dolazi struja kojom se pokreću.
Međutim, pandemija i štrajkovi u saobraćaju, u kombinaciji sa ograničenjima automobilskog saobraćaja u glavnom gradu Francuske, doprinijeli su umnožavanju trotineta.
“Ja sam protiv njihove zabrane. Želim da ostanu jer su neophodni za transport”, rekla je za AFP Matilde Caruso, 31-godišnja grafička dizajnerka.
Gerard, 76-godišnji penzioner, također brani trotinete jer mu omogućavaju lako kretanje. “Možda je bolje ukloniti automobile nego trotinete”, smatra on.
Tri operatera trotineta za iznajmljivanje u Parizu (Lime, Dott i Tier) protive se njihovom mogućem izbacivanju s tržišta i navode da je 2022. godine u Francuskoj prodato više od 700.000 tih vozila.
“Pariz je protiv onoga što se dešava svuda u svijetu”, kritikovao je Hadi Karam, odgovoran za “Lime” u Francuskoj. Pošto njegova kompanija svakog mjeseca u Parizu ima “400.000 jedinstvenih korisnika”, on smatra da je gradski referendum o opastanku trotineta “neshvatljiv”, pogotovo što će taj grad biti domaćin Olimpijskih igara 2024. godine.
U nedjelju, za ovu dosad neviđenu konsultaciju građana, oni koji žele da glasaju moraju biti Parižani, upisani u spiskove birača i voljni da dođu na jedno od 21 glasačkog mjesta.
Neće biti prihvaćeno ni elektronsko glasanje ni glasanje preko nekog drugog – žale se sva tri operatera trotineta i kažu da će sve to statistički otuđiti mlade ljude – njihove glavne korisnike, i naštetiti njihovoj stvari.
Francuska vlada, s kojom gradonačelnica Pariza ima zategnute odnose, najavila je u srijedu potpisivanje povelje s operaterima o podizanju minimalne starosne granice za korišćenje iznajmljenih trotineta sa 12 na 14 godina, i visine kazni za kršenje propisa o trotinetima na 35 do 135 eura.
“Trotineti mogu da imaju šanse ako su dobro organizovani, dobro regulisani”, rekao je u srijedu ministar saobraćaja Francuske.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!