Oglas

nedovoljno sprovođenje

Uprkos sankcijama, ruska “siva flota” nastavlja izvoz nafte

author
N1 BiH
23. jul. 2025. 11:31
naftni tanker
Ilustracija/Pixabay

Europska unija je 18. jula usvojila svoj 18. paket sankcija protiv Rusije, koji uključuje sankcionisanje dodatnih 105 brodova te uvođenje novog ograničenja na cijenu ruske sirove naftem postavljenog na 15% ispod tržišne cijene. Samo tri dana kasnije, i Velika Britanija je objavila sankcije protiv još 135 plovila. Ove mjere predstavljaju nastavak napora Zapada da ograniči prihode Rusije od izvoza energenata, ključnog izvora finansiranja rata u Ukrajini.

Oglas

Ipak, tzv. “siva flota”, mreža starih tankera koji plove pod zastavama trećih zemalja i izbjegavaju međunarodni nadzor, nastavlja s isporukom nafte, najčešće prema Indiji i Kini. Tipičan primjer je tanker Andromeda, koji se nalazi na listi sankcionisanih brodova EU od decembra 2024. godine, ali je uprkos tome od tada već četiri puta plovio između ruske luke Ust-Luga i indijske rafinerije u Jamnagaru.

Prema podacima firme za analizu pomorskog saobraćaja Kpler, Andromeda je tokom tih putovanja prevezla gotovo tri miliona barela sirove nafte, donijevši Rusiji prihod veći od 150 miliona dolara. Iako plovi pod komorskom zastavom, Andromeda je od januara 2024. tri puta mijenjala registraciju i jednom ime – ranije je bila poznata kao Adygeya.

Ono što dodatno zabrinjava europske zvaničnike jeste činjenica da ovaj i slični brodovi redovno prolaze kroz europske teritorijalne vode, uključujući Gibraltarski moreuz, Lamanche i Danske tjesnace, bez pokušaja skrivanja GPS lokacije. Međutim, međunarodno pravo strogo ograničava mogućnost presretanja takvih brodova bez prethodne saglasnosti države pod čijom zastavom plove, koja u ovim slučajevima rijetko sarađuje.

Oglas

Stručnjaci ističu da je djelovanje ruske “sive flote” omogućeno zahvaljujući kombinaciji izbjegavanja zapadnog osiguranja (koje je prije rata pokrivalo 95% tržišta), stalnim promjenama vlasništva, te izostanku nadzora i primjene kazni. Prema CREA-i (Centre for Research on Energy and Clean Air), 80% sankcionisanih brodova i dalje redovno isporučuje rusku naftu, dok su brodovi koji se nalaze na listama sva tri zapadna bloka (EU, SAD i UK) zabilježili pad u isporukama od 59%. U poređenju, brodovi koje je sankcionisala samo EU zabilježili su tek 22% pada.

Podaci CREA pokazuju da je samo u junu 2025. Rusija izvezla sirovu naftu vrijednu €290 miliona koristeći sankcionisane brodove, većinom prema Indiji i Kini. Od 2022., Indija je povećala uvoz ruske sirove nafte čak dvadeset puta, a istovremeno su njeni izvozi rafiniranih naftnih proizvoda ka EU značajno porasli. Danas, europsko tržište čini oko 15% ukupne proizvodnje rafinerije Jamnagar, koja je česta destinacija tankera poput Andromede.

Ova praksa pokazuje da se ruska nafta, iako pod sankcijama, i dalje vraća u Europu putem “posrednih” kanala. “To je veliki nedostatak u europskim sankcijama”, upozorio je istraživač CREA Vaibhav Raghunandan.

Kao odgovor, EU je po prvi put uvela sankcije jednoj stranoj rafineriji, Vadinaru u Indiji, koja je u vlasništvu kompanije povezane s ruskim energetskim gigantom Rosnjeftom. Time je poslan snažan signal, ali analitičari upozoravaju da učinak takvih mjera zavisi isključivo od njihove provedbe i dosljednosti.

Oglas

Čak i brodovi koji su registrovani ili osigurani u zapadnim državama, koji i dalje čine oko 40% ruskog izvoza, često krše ograničenje cijene nafte od 60 dolara po barelu. CREA navodi da se ruska sirova nafta Ural na indijskom tržištu prodaje uz minimalan popust od samo 1–2 dolara po barelu.

U tom kontekstu, novi cjenovni limit od $47.60 teško da će riješiti problem, upozoravaju stručnjaci. “Ako niko ne poštuje ograničenje brzine od 60 km/h, rješenje nije spustiti granicu na 50, već postaviti radare i pisati kazne”, izjavio je Dmitrij Nekrassov iz Centra za analizu i strategije u Europi, navodi francuski le Monde.

╰┈➤ Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android /iPhone/iPad

Više tema kao što je ova?

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare

Pratite nas na društvenim mrežama