Oglas

Moćniji od C-5 Galaxyja

Velika glavobolja Zapada: Kineski ratni avion od 120 tona dizajniran za let oko svijeta - bez prestanka

author
Faruk Međedović
08. dec. 2025. 16:37
Screenshot 2025-12-08 162431
Američko ratno vazduhoplovstvo

Ako se razvije prema specifikacijama, transportni avion bi Pekingu ponudio direktan, nezavisan pristup globalnim ratnim područjima – eliminišući potrebu za infrastrukturom prekomorskih baza i signalizujući novu eru u kineskoj ekspedicijskoj logistici.

Oglas

Kina razvija planove za teški transportni avion koji bi mogao zasjeniti najsposobnije strateške transportne avione na svijetu, što označava odvažnu promjenu u globalnom vojnom stavu Pekinga. Rani detalji koncepta, otkriveni kroz istraživanja povezana s vojskom, otkrivaju avion s interkontinentalnim dometom, ogromnom nosivošću i dizajnom koji se radikalno razlikuje od zapadnih aviona iz doba Hladnog rata, poput američkog C-5M Super Galaxyja, prenosi Military Watch Magazine.

Platforma, koja je još uvijek u konceptualnom razvoju, ima konfiguraciju miješanog tijela krila (BWB) - naprednu aerodinamičku strukturu koja integriše krila i trup u jednu površinu za podizanje. Ovaj koncept, koji je NASA procijenila u tehničkoj studiji, zapadne vazduhoplovne firme razmatraju već godinama, ali Kina bi mogla postati prva koja će ga primijeniti u punoj vojnoj mjeri.

Projektovan za prijevoz 120 metričkih tona tereta na udaljenosti od 6.500 kilometara bez dopunjavanja gorivom, predloženi avion bi značajno premašio domet C-5M, čiji maksimalni domet iznosi približno 4.150 kilometara. Njegova maksimalna težina pri polijetanju, projektovana na 470 tona, svrstava ga među najteže transportne avione ikada dizajnirane - u rangu sa ukrajinskim An-124 Ruslano , ali optimizovan za globalne operacije 21. vijeka.

Screenshot 2025-12-08 162458
Avion C-5M (Screenshot/Američko ratno vazduhoplovstvo)

Skok u dizajnu, skok u dosegu

Ono što izdvaja ovaj projekat jeste odstupanje od zastarjelog dizajna trupa aviona. Arhitektura BWB, detaljno opisana u NASA-inom dugoročnom aerodinamičkom istraživanju, pruža poboljšane odnose uzgona i otpora, superiorniji unutrašnji volumen i veću strukturnu efikasnost. Dok su ove karakteristike teoretski istražene na Zapadu, kineske vojne inženjerske institucije sada su u poziciji da ih od koncepta dovedu u stvarnost.

U svom izvještavanju iz 2025. godine, časopis Military Watch Magazine je istakao ključne elemente: stabilizatore repa u obliku V, produžetke vrhova krila i motore postavljene na vrhu, sve optimizovano za smanjenje turbulencije u tragu i poboljšanje aerodinamičkih performansi. Ova poboljšanja doprinose onome što kineski inženjeri opisuju kao "Pareto-optimiziranu konfiguraciju" - balansiranje konkurentskih sistema kako bi se maksimizirala svestranost.

a6
Strateški transportni avion Y-20 kineskog ratnog vazduhoplovstva (Ministarstvo odbrane Ruske Federacije)

Nasuprot tome, trenutni kineski transportni avion Y-20 nosi 66 tona na udaljenosti od 4.500 kilometara. C-5M, iako je sposoban prevesti 127 tona, ima znatno kraći domet bez dopunjavanja goriva. Novi dizajn gotovo udvostručuje teret Y-20 i pruža 40% veći domet, efektivno redefinirajući operativni opseg strateške zračne mobilnosti.

Njegova sposobnost lansiranja sa polupripremljenih pista dužine 2.600 metara dodaje još jedan sloj taktičke fleksibilnosti - podržavajući stroge scenarije baziranja u otežanim ili udaljenim okruženjima.

Strateški uzlet u post-unipolarnoj eri

Pojava ove platforme dolazi usred kineskog nastojanja da proširi utjecaj izvan Azije. Projektovani domet aviona omogućio bi Pekingu da transportuje oklopna vozila, komandne sisteme ili humanitarni teret do područja poput Istočne Afrike, Centralne Azije ili otočnih lanaca preko Pacifika - bez oslanjanja na strane piste.

Dizajn transportnog aviona usklađen je sa širom geopolitičkom strategijom Kine, kako je naglašeno u izvještaju RBC Ukrajina. Zvaničnici u Ukrajini istakli su kako bi takav avion mogao podržati kinesku bazu u Džibutiju, ojačati pacifičke posjede ili pomoći partnerima iz inicijative "Pojas i put" tokom kriza.

Iako je Kina koristila Y-20 za dostavu humanitarne pomoći Evropi tokom pandemije COVID-19, novi model - sa dvostrukim kapacitetom i interkontinentalnim dometom - mogao bi transformisati način na koji Peking projektuje i tvrdu i meku moć. Stručnjaci sugerišu da bi buduće varijante mogle služiti kao zračni tankeri , AWACS platforme ili mobilni komandni centri, proširujući korisnost daleko izvan tradicionalnih teretnih uloga.

Kao što je Military Watch primijetio, takva modularna fleksibilnost odražava evoluciju Y-20 u varijante tankera (YY-20) i aviona za rano upozoravanje iz zraka (KJ-3000). One bi podržavale druge strateške sisteme u razvoju, uključujući nevidljivi bombarder H-20 i predložene lovce šeste generacije.

Još nema prototipa - ali okvir se razvija

Nijedan prototip BWB transportnog vozila nije javno prikazan. Ipak, detaljno modeliranje i istraživanje sistema ukazuju na to da je razvoj aktivan unutar naprednog kineskog vazduhoplovnog ekosistema. Pretpostavlja se da organizacije poput AVIC-a i Instituta za istraživanje aerodinamike predvode taj napor - iako su zvanične potvrde i dalje rijetke.

Značajno ograničenje kineske globalne mobilnosti ostaje nedostatak prekomorskih baza , u poređenju s američkom mrežom logističkih čvorova raspoređenih unaprijed. Taj infrastrukturni nedostatak mogao bi ograničiti obim raspoređivanja u bliskoj budućnosti.

Ipak, neki analitičari smatraju mogućnost civilne varijante dvostruke namjene , slične An-124, načinom za povećanje proizvodnje i isplativosti. Takav model bi čak mogao otvoriti vrata izvoznim mogućnostima , uključujući i Rusiju, ukoliko njeni domaći programi ostanu odgođeni.

╰┈➤ Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android /iPhone/iPad

Više tema kao što je ova?

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare

Pratite nas na društvenim mrežama