Godinu dana pošto je njemački proizvođač automobila Volkswagen teško uzdrman skandalom s varanjem na testovima izduvnih gasova, njegovu proizvodnju nisu obustavili ni regulatori ni sudovi, već prkosni dostavljač dijelova iz Bosne i Hercegovine, objavio je Blumberg.
Njemački proizvođač automobila saopštio je danas da je postigao sporazum s dva dobavljača o sporu zbog kojeg je šest dana stajala proizvodnja modela “golf” i “pasat” u šest postrojenja u Njemačkoj. Volkswagen je naveo da su dostavljači rekli da će brzo nastaviti isporuke dijelova.
Dogovor je postignut pošto su danas nastavljeni pregovori Volkswagen s Prevent grupacijom, kompanijom sa sjedištem u Sarajevu, koju kako piše Blumberg kontroliše jedna od najbogatijih porodica u BiH.
Dvije Preventove kompanije iz Njemačke, za sjedišta i dijelove za mjenjače, prestale su da dostavljaju dijelove pošto je Folksvagen poništio novi ugovor i odbio da plati nadoknadu za sredstva uložena za narudžbinu.
Volkswagen je poznat kao kompanija koja koristi svoju kupovnu moć da isposluje povoljne ugovore, ali je Prevent prvi dostavljač koji je uzvratio obustavljanjem dostave, što je iznenadilo i poznavaoce prilika u autoindustriji, navodi Blumberg.
Pregovori o prekidu spora su nastavljeni jutros, ali su ostale neke tačke koje je teško riješiti, navele su obje strane.
“Mora da je u pitanju nešto veliko”, rekao je Nihad Imamović koji je počeo da radi s osnivačem Preventa Nijazom Hastorom, dodajući: “Mora da mu je urađeno nešto užasno loše”.
Akcije Volkswagen, koje su pale 9,6 odsto ove godine, jutros su na berzi u Frankfurtu porasle za 0,5 odsto s nadom da će biti nađeno rješenje spora.
Prevent, jedan od najvećih bosanskih izvoznika, ima više od 13.000 zaposlenih na 36 lokacija širom svijeta na kojima proizvodi razne stvari, od sjedišta za automobile do muške odjeće i enterijera za luksuzne jahte.
Spor s Folksvagenom je uslijedio pošto je Hastor, koji radi s tom kompanijom 40 godina, prepustio kontrolu nad svakodnevnim poslovanjem Preventa svojim sinovima.
U Tvornici automobila Sarajevo, koji je proizvodio Folksvagenove modele, Hastor je krajem 70-ih bio nadležan za nemetalne dijelove, a 1988. je prešao u Volfsburg, gde je sjedište Volkswagena, kako bi predstavljao korporaciju UNIS u poslovanju s nemačkom autoindustrijom.
Početkom 90-ih je u Sloveniji počeo da radi nabavke za Volkswagen, a Prevent je osnovao u BiH 1999. godine. Kompanija je širila poslovanje akvizicijama, među kojima i dvije kompanije koje su sada u sporu s Volkswagen Kar trim i ES autombilgus.
Volkswagen je poništio porudžbinu vrijednu 500 miliona eura s Kar trimom koja je trebalo da počne sljedeće godine, rekao je jedan izvor za Blumberg. Ta kompanije je već imala sukob s Volkswagenom u Brazilu, rekla su dva izvora, navodeći da se spor ticao kvaliteta i kašnjenja, a u Njemačkoj su Preventove kompanije zaprijetile obustavom isporuka.
“Pitanje je zašto je Prevent uzvratio u Nemačkoj, imajući u vidu moć njemačke kompanije i njene mogućnosti da bosansku kompaniju isključi iz svog daljeg poslovanja”, rekao je Stefan Bracel, direktor Centra za menadžment u autoindustriji na Univerzitetu primjenjenih nauka u Bergiš Gladbahu. “To izgleda kao harakiri”, rekao je Bracel.