U Bosni i Hercegovini jučer je službeno počela izborna kampanja za lokalne izbore 2016. godine i trajat će do 1. oktobra 2016. godine do 7:00 sati ujutro kada počinje izborna šutnja.
Borba za svaki glas već je počela. U predizbornom periodu već su zabilježene i brojne nepravilnosti. O načinima vršenja pritiska na birače i kupovinu glasova razgovarali smo sa Borkom Rudić iz Udruženja novinara.
U narednih mjesec dana, tek ćemo svjedočiti kako izgleda borba za svaki glas. Jučer je koalicija Pod lupom predstavila izvještaj u kojem su pratili šta se zbiva u općinskim izbornim jedinicma i kako se pridobijaju glasači.
“Predizborna kampanja krene mnogo ranije, onog trenutka kada CIK BiH raspiše izbore, a to se desilo u maju. Tokom ljeta svjedočili smo žestokoj borbi na političkoj sceni, ali i u medijima. Zloupotrebljavan je prostor u medijima. Kandidati su počeli ucjenjivati male lokalne medije na način da će im biti uskraćen novac ukoliko im bude uskraćen medijski prostor“, istakla je Borka Rudić.
Ona je dodala da su političari diskreditovani govorom ulice te da ulazimo u teško razdbolje kada će javna scena biti prostor za borbu političkih subjekata, a moguće je da bude i napada na medije.
“Imamo stalnu tenziju borbe na političkoj sceni i nikako ne možemo ući u fazu mira kako bi se detaljno analizirali propisi. Generalno ne postoje relevantne analize političkih trendova u BiH, kako bi podvukli crtu i okrenuli novu stranicu prezentovanja političkih programa“, kazala je Rudić.
Gošća jutarnjeg programa N1 televizije je kazala da nedostaju tri faze kako bi se pravile seriozne analize.
“Prva je informativna faza, druga je edukativna da građani nauče nešto o kandidatima, a treća je orijentacijska kako bi građani na osnovu informacija iz medija donosili relevantne odluke za koga će glasati. Nadam se da ćemo u naredne tri godine dobiti jednu duboku analizu ponašanja medija.”
Rudić nije mogla govoriti o direktnoj kupovini glasova jer ne postoji niti jedna presuda o tome.
“Bilo je podizanja optužnica i poznato je da su neke partije bile umješane u to. Ali možemo tačno, na osnovu načina na koji se prezentuju politički subjekti, znati koji mediji podržavaju koje političare.“
Političari koriste javne resurse, ne samo novac, automobile i prostorije.
“Stalno su na sceni i u predizbornom periodu ne znamo da li nastupaju kao javni zvaničnici ili osobe koje se natječu na izborima. Imali smo puno prostora ustupljenog strankama koje se nalaze na vlasti. Mislim da će i ove godine biti zloupotrebe medijskog prostora od strane stanaka na vlasti te da nećemo moći čuti nešto od nezavisnih kandiata i partija koje nisu na vlasti“, smatra Rudić.
Rad komisije CIK-a je Koalicija pod lupom ocijenila pozitivnim, međutim u većini slučajeva nedostaje konkretna reakcija. Još uvijek se na spiskovima nalaže umrle osobe…
“CIK kao i veliki broj javnih institucija radi po dogovoru političkih subjekata i nacionalnih lidera. Imamo stručnjake u CIK-u, ali niti jedan od njih nije imao hrabrosti i da kaže da postoje nacionalni politički pritisci na njih i da oni ne obnašaju svoju funkciju. Da nije tako imali bi sređene biračke poslove. Jedan manje stručan IT radnik može srediti birački spisak“, kazala je Rudić.
Ona je naglasila da su postojeći spiskovi zapravo spiskovi želja političkih lidera s ciljem da imaju što više svojih glasača te da zato ne znamo koliko stvarno ima glasača.
“Pojavila se informacija da e 61% više osoba na biračkim spiskovima. Ako je to istina onda imamo problem s manipulacijom glasača, premještanjem itd. Srebrenica je bila pravi primjer za tako nešto“, rekla je Rudić i dodala da ove godine u Srebrenici nema takvih pojava, ali ima u drugim gradovima, rečeno je u izvještaju Koalicije Pod lupom.
Rudić je kazala da je potrebna analiza rada CIK-a BiH.
“Ne mogu da vjerujem da CIK i Međunarodna zajednica nisu mogle izvršiti pritisak na lidere SDA i HDZ i organizovati izbore u Mostaru. Nedopustivo je da jedan grad bude taoc vladajućih stranaka“, rekla je za kraj gostovanja na N1 televiziji Borka Rudić.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook.