Nastavak izgradnje Koridora 5C je u blokadi, nakon što prijedlog Vijeća ministara BiH o povećanju akciza na naftu nije dobio podršku Parlamenta. Predviđeno je bilo da dio nameta bude podrška Autocestama Federacije BiH kako bi mogle vraćati kredite međunarodnim institucijama. A vlastiti prihodi Autocesta FBiH nisu dovoljni za takve aktivnosti.
Kako bi gradili autoput Autoceste moraju uzimati kredite između ostalih od EBRD-a ili EIB-a. Kako bi uzeli kredit moraju imati garanciju i da će ga vratiti. Povećanje akciza na naftu bi im to omogućilo. Ali do daljnjeg od toga nema ništa. Zašto su Autoceste rupa bez dna možda najbolje govori sljedeća izjava vršioca dužnosti direktora, Đenana Salčina koja se tiče izgradnje dionice Počitelj – Bijača.
“Što se tiče drugog LOT-a, tu me je praktično prvi radni dan zatekla situacija da se trebam složiti sa izborom skupljeg ponuđača jer se evaluacijom tendera odbacila najpovoljnija ponuda i preferirala izvođača skupljeg za 10 miliona KM. Uprava i Nadzorni odbor trenutno preispituju ovaj postupak i vrlo brzo će biti doneseno najbolje rješenje u interesu JP Autoceste FBiH i naše države”, kaže Salčin.
Kršenje Zakona o javnim nabavkama očito nije nepoznanica u Autocestama. Dokaz je i ovo Rješenje Ureda za žalbe. I to po presudi Suda BiH. Žalio se ponuđač raznovrsne opreme za za zatvoreni sistem naplate cestarine. Spor traje od 2011. godine. I zaključak je da su Autoceste prekršile nekoliko članova spomenutog Zakona. Kakve će posljedice biti u Autocestama niko ne želi reći.
Na optužbe da u dvije godine nije izgrađen kilometar autoputa, iz Autocesta kažu kako intenzivno rade na projektima.
“Kompletna dokumentacija za pripremu tendera za izgradnju najvećeg investicijskog projekta u BiH tunela Prenj je završena, a radi se intenzivno na pripremi dionice Mostar sjever- Mostar jug i o raspisivanju tendera za ove dvije izuzetno važne dionice će uskoro odlučivati Vlada FBiH. Za most Počitelj čeka se finalno odobrenje finansijera EIB-a koje očekujemo u narednim danima nakon čega će biti potpisan ugovor sa najpovoljnijim ponuđačem”, dodaje Salčin.
Nedavno je gradilišta u zeničkoj regiji posjetio državni ministar prometa i komunikacija Ismir Jusko. Razlog kako saznajemo su problemi nastali zbog lošeg projektovanja i to geološkog. Gradilište se nalazi na klizištu. Saznajemo i da postoji mogućnost da zbog ranije greške bude neophodno graditi ispočetka. Da stvari ne idu glatko, potvrđuje i ovo izjava direktora Salčina.
“Izvršena je sanacija dva klizišta, a vrši se dodatno geološko istraživanje terena”.
Upitali smo zbog čega su se u proteklom periodu Autoceste zadužile za 60 mliona maraka i to kod komercijalnih banaka. Koja je svrha tih sredstava, ako se autoput finansira iz drugih institucija koje nemaju ogromne kamatne stope?
Uskraćeni smo za odgovor. Posljedni dostupan finansijski izvještaj preduzeća je iz 2014. godine. Nedavno su im isključeni računi, iz Autocesta kažu zbog greške BH Telekoma, iz Telekoma kažu nisu platili račune. A godinama su kroz preduzeće prolazili milioni maraka.
Kako se upravljalo milionima u Autocestama možda je dionica Vlakovo – Tarčin najbolji primjer. Pojela je oko 350 miliona eura. Razbacivalo se na zvučne izlolacije poput ove u čijoj blizini nema naselja a ograničenje brzine je 40 km/h. A jedan kilometar izolacije otprilike košta koliko i kilometar autoputa.
Nakon svega, rezultati na terenu nisu zapanjujući. Preduzeće je trenutno kreditno nesposobno. Aktuelna vlast osim što nije uspjela za dvije godine izgraditi kilometar autoputa, nije uspjela imenovati ni direktora. Smjenjuju se vršioci dužnosti. U pauzi od ozbiljne gradnje, učestala je jedino kadrovska reorganizacija.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook.