Mnogo je puteva i putića do formiranja vlasti, a uskoro bismo mobli dobiti i jedan autoput. Kineska kompanija Sinohidro će prema preliminarnom sporazumu koji su Banjaluci potpisali sa Vladom RS, i preduzećem Autoputevi, graditi put od Banjaluke ka moru.
Samo prva, jeftinija faza projekta vrijedna je čak 600 miliona evra, a rok završetka autoputa je pet godina. Sve je za sada samo na papiru.
Od Banjaluke do Splita autoputem? Za ekonomsite ambiciozno, za vlast u najavi. Prva dionica povezivaće postojeći autoput od Gradiške, preko Glamoča, i Manjače, do Mrkonjić Grada i puta Avnoja.
“Teren je brdovit, zahtjevan, 62 km, najteže je obezbijediti finansijska sredstva. Prva faza koštaće 600 miliona evra”, kazao je Dušan Topić, direktor Autoputeva RS.
Kineski Sinohidro potpisom se obavezao da će u narednih pola godine obezbijediti dokumentaciju, ali i sredstva. Ranije spominjana je kineska EKSIM banka, a cijeli projekat RS bi koštao nevjerovatnih 1,4 milijardi evra.
“Mi smo tu da podržimo klijenta da dobije sredstva od kineske banke. Uslove, kamatu i rok otplate, definisaće klijent i EKSIM banka”, tvrdi Јang Fan, zamjenik direktora Sinohidro za Evroaziju.
Uslovi kredita EKSIM banke za projekte u jugoistočnoj Evropi su maksimalno dva posto kamate i rok otplate 20 godina , uz grejs period do pet godina. No, ekonomisti bez obzira na povoljna sredstva projekat vide na dugom štapu. Da autoput ne bi bio slijepi put, uložiti moraju i Federacija, ali i Hrvatska.
“Mora se definisati podrška FBIH, i Hrvatske, da ne bismo imali autoput do Save, bez mosta na Savi”, kazao je Zoran Pavlović.
Četrdeset posto posla radiće domaće firme. A da li se i prije početka posla teškog milijardu evra zna i koje. Pojavljivanje vlasnika Integral Inženjeringa Slobodana Stankovića, na ceremoniji potpisivanja, u najmanju ruku je simptomatično.