Automobili prolaze preglede, a ne zadovoljavaju standarde

Vijesti 29. jan 201717:18 > 17:52
N1

Automobili na tehničkim pregledima za sada mogu dobiti prolaznu ocjenu, iako ne zadovoljavaju sve ekološke standarde.

Pravilnik o ispitivanju ispušnih plinova motornih vozila (eko test) u stanicama za tehnički pregled vozila donesen je krajem decembra prošle godine. Tek 2020. će rezultati eko testa imati utjecaj na prolaznost vozila na tehničkom pregledu.

Kakva bi mogla biti veza između ženskog nakita i zagađenog zraka?

Dok smo tražili odgovor na zagonetku, na internetu smo naišli na veliki broj katalizatora! Katalizatori, katalizatori, katalizatori… Ponuda – potražnja!

Variraju cijene, variraju vrste, ali jasno je da su ovi dijelovi ispušnog sistema motornih vozila na tržištu zlatna koka.

“U smanjenju emisije zagađujućih komponenti, katalizator ima jednu od ključnih uloga. Tako da, sva nova proizvedena vozila se ne mogu staviti u promet ukoliko nemaju odgovarajući katalizator”, kazao je Dževad Bibić, profesor na Mašinskom fakultetu u Sarajevu.

No cijene novih su visoke. Jeftini nisu ni polovni. Na rad motora ne utiču, te se mnogi odluče da motorne ljubimce na ceste izvedu i bez katalizatora.

“I krađe katalizatora su prisutne. Cijene polovnih katalizatora, vidite da su pozamašne, pogotovo ako je on u funkcionalnom stanju. Na našem tržištu 600 ili 700 KM, zavisi od veličine i tipa…”, istakao je Bibić.

Računica je jasna. Katalizator se može prodati, a četverotočkaš na tehničkom pregledu i dalje dobiti prolaznu ocjenu. Iako će bez njega biti daleko opasniji zagađivač zraka:

Almir Cero, rukovodilac trening cenra u BIHAMK-u nam je kazao: “U BiH analiza izduvnih gasova nije eliminatorna na tehničkim pregledima. Dosta naših građana skida katalizator, jer on, iako ima dobre strane – smanjuje i snagu motora do 20%. Dosta ljudi se odluči na to da skine katalizator, jer ih zakon ne tjera da to moraju imati na vozilu”.

Realno stanje euronorme uopće ne mora da se poklapa sa onim upisanim u saobraćajnu dozvolu. Jer, ošteta katalizatora, a pogotvo njegovo odsustvo, utječe itekako na emisiju štetnih materija.

Sve bi to mogao promijeniti novi pravilnik o eko testu. U stanicama za tehnički pregled vozila u Federaciji od januara se ispituje i sadržaj izduvnih gasova. No rezultati EKO testa na prolaznost vozila na pregledu neće utjecati do 2020.

A do tada će katalizatori i dalje biti zlatna koka tržišta. I ne samo zlatna, saznajemo odgovor na našu zagonetku:

“Već od 2010 godine postoji jako dobar sistem kako iz potrošenih katalizatora dobiti paladium, rodium… Paladium se, na primjer, koristi u industriji nakita”.

Saznajemo i tajnu zagonetke sa početka naše priče i odgovor na pitanje zbog čega se odričemo kvalitete zraka.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook i UŽIVOna ovom linku.