Treći je dan od tragične nesreće, prilikom pada sportskog aviona kod Mostara, kada je poginulo pet osoba, istraga na samom mjestu nesreće je zavšena ali nastavlja se potraga za uzrokom nesreće.
Kako nam je potvrđeno u Ministarstvu prometa, prikupljeni su svi dijelovi aviona, i odneseni na vještačenje. U međuvremenu, mnogo je teorija o uzroku nersreće, ali i pitanja koliko su letjelice koje lete bh. nebom sigurne za putnike?
Video koji možete pogledati u prilogu vjerovatno je posljednji koji je snimljen iz letjelice, koja se u subotu srušila kod Mostara. Neposredno prije tragedije snimila ga je Dajana Cvjetković.
Ona je bila u grupi koja je letjela neposredno prije tragično nastralih u kobnoj nesreći.
“I kad smo se vraćali saznali smo tu informaciju, prvo preko radija. Kad sam saznala, osjećala sam kao da sam izbjegla smrt za jedan korak. Ali, mislim da je sudbina tako htjela da se dogodi”, kazala je.
Dajana priča da je imala vrlo ugodno letenje, te da su članovi posade bili vrlo profesionalni.
“Sjedila sam do pilota. Na nozi je imao papir u koji sam pogledala. Pilot se nasmijao i rekao da je to standardna procedura, i da bez obzira koliko puta danas lete moraju svaku tu stavku provjeriti. I to je trajalo prilično dugo, jer je svaku tu stavku provjeravao dva puta”.
Baš kao i Dajana, Mostar i cijela Bosna i Hercegovina još SU pod utiskom velike tragedije. Dan sahrane stradalih biće i Dan žalosti, a Komemoracija za petoro poginulih, od toga troje djece, biće u utorak.
Šta je krenulo po zlu i šta je uzrok tragedije još se istražuje. U nedostatku zvaničnih informacija, pojavjuju se različite teorije, pa i ta da je pilot usred letenja doživio srčani udar. Eksperti koje smo konsultovali, a koji su zbog nedostatka informacija izbjegli našu kameru, kažu da je indikativno to što je avion pao vertikalno, te da su dijelovi letjelice završili u krugu 50-tak metara, a u nekim drugim nesrećama dijelovi se mogu prostirati i kolimetrima uokolo. Sve detalje će još analizirati Komisija koja ima zadatak da utvrdi tačan uzrok. Do tada, štura izjava sekretara državnog ministasrtva prometa.
Igor Pejić, sekretar Ministarstva prometa BiH je kazao: “Jučer je istraga okončana na licu mjesta, na način da su ostaci letjelice uklonjeni i prebačeni u hangar aerodroma u Mostaru, zaključani, i trenutno se nad njima vrši vještačenje. Time je okončan očevid na licu mjesta”.
Pitanje sigurnosti sportskih letjelica u BiH, na žalost, otvara se samo kada se dogodi najgore – kao u slučaju ovog nemilog događaja, ili smrti petoro ljudi u Zalužanima u Banjaluci, prije pet godina. Od tada se ništa mnogo nije promijenilo.
Kontrolu sportskih aviona, koji se koriste za panoramsko razlgedanje, radi Direkcija za civilno vazduhoplovstvo BiH. Oni su zaduženi i za izdavanje dozvola za vazdušnu plovidbu.
Aleksandar Lalović iz BHDCA nam je kazao: “Svim vazduhoplovima produžene su dozvole. U slučaju da se dokumentacija ne slaže sa onim što inspektori zateknu na terenu, odredi se rok u kojem se ti nalazi moraju ispraviti, Kada se to dogodi, kada se inspektori uvjere da su vlasnici to uradili, izdaje se potvrda o plovidbenosti”.
Mostarska letjelica, u kojoj je letjela i ekipa N1 prije nepunih godinu dana, bila je stara 46 godina.
Bh. Zakon o vezduhoplovstvu ne precizira kolika mora biti starost aviona koje se koriste za sportske aktivnosti.
Zrakoplov i zrakoplovni uređaj mogu se upotrebljavati u Bosni i Hercegovini samo ako zadovoljavaju uslove za sigurnu zračnu plovidbu i ekološku podobnost, predviđene ovim zakonom i propisima donesenima na osnovu ovog zakona.
No, stručnjaci upozoravaju da godište prozvođnje letjelice ne mora biti u vezi sa njenom ispravnošću. Eksperti s kojima smo razgovarali kažu da svaki avion, makar bio proizveden i prije 60 godina, ima knjigu održavanja, koja sadrži svaki šaraf na letjelici.
Ukoliko se avion održava, on je kao nov i nakon nekoliko decenija. Problem može biti cijena remonta. Prema našim saznanjima, samo slanje motora na pregled u licenciranu kuću može koštati i oko 7.000 maraka.
Da staro može biti kao novo, pokazuju i primjeri širom svijeta, kao što je to slučaj sa letjelicom proizvedenom 1953. godine, a koju Lufthansa koristi za panoramsko razgledanje Frankfurta i okoline.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook i UŽIVO na ovom linku.