Djeca u bh. školama između ostalog uče da su - ateisti nemoralni bez jasnog cilja u životu i osuđeni na propast, da je Balkan sinonim za nerazvijenost, nestabilnost i sukobe, a da su svi imigranti u Evropi muslimani.
I more je sličnih primjera do kojih se došlo u okviru istraživanja udžbenika pod nazivom Obrazovanje u BiH / Čemu (ne) učimo djecu.
Ko piše ovakve udžbenike i ko i zašto ih odobrava?
Afrika je primitivna i siromašna, Srbi i Crnogorci vole da ratuju, Romi su nomadi koji se bave sitnom trgovinom i sakupljenjem otpada, a ateisti su nemoralni – može biti nečije mišljenje ili stav. Porazno je da učenici osnovnih škola sve ovo i danas mogu naći u udžbenicima. Dakle, od njih se očekuje da to nauče i usvoje.
“Oslanja se na tradicionalizam, konformizam, što znači – slažite se sa mišljenjem većine i ne propitujte to, ne radite ništa, drižite se tih tradicionalnih i stereotipnih uloga i ponašanja”, kaže Andrea Soldo.
Andrea Soldo bila je voditeljica istraživačkog tima koji je u prethodne dvije godine analizirao sadržaj udžbenika nacionalne grupe predmeta i vjeronauke u osnovnim školama. Cilj je bio ocijeniti rezultate reforme udžbeničke politike koja je u Bosni i Hercegovini implementirana uvođenjem devetogodišnjeg osnovnog obrazovanja i to u područjima: društvene kohezije, tolerancije i interkulturalnosti, poštivanja ljudskih prava i osnovnih sloboda, te podsticanje kritičkog mišljenja.
“Udžbenici su se promijenili, korice su se promijenile, autori i autorice vjerovatno su se promijenili, međutim, ono što smo mi vidjeli, da nije došlo do nikakve suštinske promjene u pristupu i konceptu obrazovanja u tih deset godina, kada je riječ o udžbenicima”, dodala je.
Na osnovu analize 2.688 lekcija u 68 udžbenika nacionalne grupe predmeta istraživanje pokazuje da se sistem u sva tri nastavna plana i programa fundamentalno oslanja na sociocentristički i konzervativni način mišljenja.
Tako su maternji jezici puni stereotipa, predrasuda, ratobornih stihova. Geografski pojmovi podstiču teritorijalne, etničke, rasne ili vjerske razlike. Historiju pišu tri istine, a djeca ostaju gubitnici.
Gubitnici su svi, smatra šef misije OSCE-a u BiH, koji je ogorčen novom inicijativom o osnivanju nove “dvije škole po jednim krovom” u Jajcu. To je politika frustracija i sitnih stranačkih interesa.
“Kada ljudi kažu – glasajte za nas i mi ćemo vas braniti od drugih, kada ima toliko nacionalističkih poruka, ne samo tokom predizborne kampanje, nego svaki dan, to je veoma žalosno. Svi Bosanci i Hercegovci su žrtve takvog ponašanja, takve sebične politike”, kazao je Jonathan Moore.
Dok djeca u istoj zgradi idu u dvije škole, te historiju, istoriju ili povijest uče iz tri knjige, te tri različita plana i programa, stereotipi, predrasude i netrpeljivost idu pod krov jedne kuće – u kojoj svi živimo.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mrežaTwitter | Facebook i UŽIVO na ovom linku.