Zašto je BiH bez usaglašenog stava o Transportnoj zajednici

Vijesti 12. jul 201718:36 > 19:01
N1

Uoči samita u Trstu stigao je zaključak Vlade Republike Srpske o Nacrtu Ugovora o Transportnoj zajednici jugoistočne Evrope u kojem pojašnjavaju da protiv potpisivanja nikad nisu bili.

Pojasnili su svoj uslov – da u definisanju stavova u ime BiH učestvuju, rotacijom, tri nadležna ministarstva – državno i entitetska. Stigao je i odgovor državnog ministarstva komunikacija i transporta.

Saopštenje Ministarstva komunikacija i transporta BiH: “Uzimajući u obzir nadležnosti propisane Ustavom BiH drugi zaključak Vlade Republike Srpske kojim se uvjetuje da prezentiranje stavova u okviru Sekretarijata Prometne zajednice obavljaju tri ministarstva po sistemu rotacije, nije prihvatljiv za Vijeće ministara BiH, odnosno Ministarstvo komunikacija i prometa BiH jer su procedure već dogovorene sa zemljama zapadnog Balkana, koje su i potpisnice Ugovora.”

Milorad Dodik, predsjednik Republike Srpske je kazao da taj entitet nije protiv “da se usaglasi ta asocijacija, ali isto tako smatra da oduke koje izlaze iz Bosne regionalnog i evropskog karaktera moraju da budu provedene u proceduri mehanizma koordinacije.”

Mehanizam koordinacije se mora staviti u funkciju. Vidimo da neki izbjegavaju da to urade. Moraju znati i ovi u Evropi da neće biti ni Upitnika ni bilo čega drugog oko evropskih pitanja dok se mehanizam koordinacije ne uspostavi – a to podrazumjeva stvari koje jasno preciziraju kako se dolazi do zajedničkog stava u BiH“, izjavio je Dodik.

I tako su olovku za potpis pripremile Srbija, Crna Gora, Albanija, Makedonija i Kosovo u procesu koji je mjesecima ranije tehnički usaglašavan. Transportna zajednica svojevrsno je formiranje jedinstvenog tržišta transportne infrastrukture – i kopnenog i pomorskog saobraćaja između Evropske unije i zemalja Zapadnog Balkana.

Šest zemalja tako bi usvojile pravne propise EU, povoljnije i planski gradile autoputeve i brze saobraćajnice, modernizovale pruge, ubrzale protok roba. U Trstu su kandidovani i energetski projekti za čiju je realizaciju potrebno usvajanje energetske strategije u BiH.

Do sada je BiH izgubila zbog nedostatka ovog strateškog dokumenta, po mojoj procjeni, najmanje 200 miliona eura. Ako nemamo strategiju ne možemo participirati niti za sredstva Evropske unije kroz IPA-u ni kroz ovu platformu za Zapadni Balkan što je na godišnjem niovu novih stotinjak miliona evra“, izjavio je Mirko Šarović, ministar spoljnih poslova i ekonomskih odnosa BiH.

Procjena je da zemlje učesnice u Trstu mogu računati na preko milijardu evra sredstava u transportu, energetici i zaštiti prirodne okoline.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook i UŽIVO na ovom linku.