Komesarka EU za saobraćaj Violeta Bulc otkazala je posjetu BiH zbog skandala nastalog nakon nepotpisivanja Ugovora o transportnoj zajednici u Trstu. Bulc je vlastima dala rok za dogovor do 26. jula.
Ipak, optimizma u državnom Ministarstvu prometa da će uslovi Vlade RS biti prevaziđeni, gotovo da i nema. 240 miliona eura za infrastrukturu – pod suspenzijom do daljnjeg. A ako dogovora ne bude – neće biti niti jednog projekta pod pokroviteljstvom Evropske Unije.
Na adrese bh. vlasti iz Brisela pismo – Johanes Hahn, evropski komesar za proširenje kritikovao nepotpisivanje Ugovora o transportnoj zajedinici. A bh. vlasti takvo pismo kriju od javnosti. Evropska komisija nema namjeru još dugo čekati dogovor – predsjedavajući Vijeća ministara Denis Zvizdić i dalje vjeruje da novac neće otići drugim zemljama.
“BiH je dobila četiri projekta, od ukupno šest odobrenih iz cijelog regiona. To je ogroman uspjeh i na tome su nam svi čestitali. Rečeno je da je neophodno potpisivanje Ugovora o TZ, bez zadatog roka. Ako su projekti odobreni, a mi želimo da realizacije krene što prije, onda je logično da taj posao moramo uraditi brzo, a ne za 6 ili 9 mjeseci. Dobili smo grant sredstva u iznosu 46 miliona eura i entiteti odnosno vlade i preduzeća moraju kreirati finansijske kapacitete kako bi krenuli u operativni dio. Pokušaj opstrukcije potpisivanja ugovora o TZ je učinjen kako bi se poslala poruka da ne funkcioniše Vijeće ministara BiH. To je bio loš potez i loša poruka koja će imati negativne reperkusije. Ali, sada je stvar promijenjena i ugovor o TZ će biti potpisan“, kazao je Zvizdić.
U Trstu 6 regionalnih projekata. Novci odobreni za čak četiri iz BiH. Obilaznica Zenica – dvije sekcije. Dionica Doboj – Rudanka. Luka Brčko. 240 miliona eura evropskog novca. Od čega 46 miliona eura granta. Kosovo, Albanija i Crna Gora nisu dobile novce niti za jedan projekat – a potpisali su Ugovor. Ovoga puta bh. vlasti ne samo da su se osramotile u evropskim nego i u regionalnim krugovima.
“Vrlo privatno komesarka Bulc nam je dala rok do 26. prvi rok to je bilo vrijeme kada smo prije osam ili devet mjeseci s komesarkom dogovorili posjet Sarajevu nažalost taj posjet je otkazan dok ne usuglasimo naše stavove I potpišemo sporazum REZ postoji I onaj može se reći crni scenarij a to je da ne nađemo nikakav kompromis u tom kontekstu ova sredstva će biti povučena preraspodijeljena drugim zemljama regije do daljnjeg će svi projekti EK u BiH biti obustavljeni”, kaže Igor Pejić, sekretar Ministarstva prometa i komunikacija BiH.
Iz prikrajka su posmatrali šest regionalnih premijera kako potpisuju međusobnu saradnju u oblasti transporta – umjesto rješenja, predstavnici bh. vlasti u danima nakon – optuživali su jedni druge – ko je kriv za sramotu. Vlada RS poslala je stavove dan uoči Samita. Ali predstavnici Vijeća ministara su tih stavova bili svjesni i ranije.
Vlada RS reducirala je zahtjeve s tri na jedan – rotacija u Sekretarijatu transportne zajednice koja će uključivati i entitetska ministarstva. Što je neprihvatljivo za Evropljane. Ali nas ministri i dalje uvjeravaju da će ono što nisu mogli do sada – uraditi za nekoliko dana.
“Ja očekujem da ako ne u utorak na sjednici Savjeta ministara onda na onoj sljedećoj usvojimo transportnu zajednicu pošaljemo gospodina Zvizdića ili Juska da to potpišu tamo gdje treba I da tu priču skinemo s dnevnog reda prije godišnjih odmora”, naveo je Igor Crnadak, ministar vanjskih poslova BiH.
Neodgovorno ponašanje – neodgovorna obećanja domaćih zvaničnika – u evropskim krugovima počela su izazivati otvoreni podsmijeh.
Ali predstavnici BiH Čović i Zvizdić kada su ovdje bili kazali su da će sljedeće godine doći s kandidatskim statusom?
“Ne, posebno sa ovakvim odnosom. Sastanak u Trstu je pokazao da BiH pravi taoca sama od sebe”, kazao je Miroslav Lajčak.
I tako su, kaže Lajčak, udaljili BiH ne samo od evropskog puta – nego i od same regije. O posljedicama nepotpisivanja spornog Ugovora – politika gotovo da i ne govori. A da vrijeme gube na pitanja bez odgovora – pokazalo se i na primjeru brze ceste Sarajevo – Beograd.
Kako kažu u Ministarstvu prometa – spektakularno najavljivani projekat daleko je od realizacije. Svi sastanci protekli su u crtanju trasa puta – bez konkretnog dogovora. U međuvremenu niko nije saznao ko su turski investitori i na koji način će se dodijeliti sredstva. Kredit. Grant. Koncesija. Po prijedlozima trasa – očito da bi najbolje bilo da stranci plate cestu koja će proći kroz sva mjesta u BiH i Srbiji. To bi zadovoljilo interese.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook i UŽIVO na ovom linku.