"Akt izveden protiv uposlenika redakcije časopisa "Charlie Hebdo" u Parizu izuzetno je tragičan zbog toga što su stradali nevini ljudi koji su na normalan i civilizovan način pokušali da upozore na nešto što se dešava, a na tako brutalan način su ubijeni", ocijenio je danas jedan od najpoznatijih bh. karikaturista Đoko Ninković.
On je to komentarisao ubistvo dvanaest uposlenika redakcije časopisa “Charlie Hebdo” i policajaca koji su ih osiguravali.
Ninković u razgovoru za Agenciju Fena promišlja o posljedicama kobnih dešavanja u francuskoj prijestolnici, motivima koji navode osobe na takav čin, karikaturi koja se bavi vjerskom tematikom te mjestu karikature na Balkanu.
Poznati karikaturista smatra da aktuelni pariški događaj sigurno neće ostaviti traga na rad karikaturista u svijetu, uz ocjenu da to vidi po njihovim reakcijama u cijelom svijetu nakon tog događaja. Smatra da će oni sada možda i još energičnije raditi, ne u smislu protiv vjere, već protiv terora.
“Teško je uplašiti karikaturiste, jer to su ljudi koji jednostavno prave karikature s nekim rezonom da upozore druge na određene neprilike ili situacije koje se mogu desiti iz onoga što oni urade”, kazao je on.
Ninković je mišljenja da globalno gledajući, temeljni razlog ovog krvavog događaja leži o lošoj svjetskoj ekonomiji. Smatra da su ljudi koji su izvršili upad u redakciju lista bili zaposleni, to sigurno ne bi uradili. Kao primjer navodi i dešavanja u Dresdenu, gdje se javlja pobuna protiv osoba koje dolaze raditi u Njemačku. Ljudi su, smatra on, jednostavno u strahu za svoj život i egzistenciju.
Stoga se, dodao je, u Francuskoj to desilo jer je veliki broj mladih ljudi bez posla. Oni iz tog razloga odlaze u arapske zemlje da ratuju, kazao je, ali da imaju posla i dobar život sigurno nikome ne bi bilo na pamet da ratuje ili da ovako nešto uradi u središtu Pariza.
“Moje mišljenje je da, u stvari, kada bi bila bolja ekonomska situacija u cijelom svijetu, manje bi bilo terora ili ubijanja i sve bi bilo mnogo bolje. A na koji način to poboljšati je nešto na šta ne znam odgovor, ali sama borba protiv terorizma je najbolja ekonomijom i boljim životom za sve one koji žive na ovoj planeti”, podvukao je on.
Govoreći o reakcijama ljudi na karikature, posebno na one političke ili vjerske tematike, Ninković smatra da na njih ne reaguju svi podjednako. Za primjer navodi francuskog predsjednika koji je nakon tragičnog događaja obišao redakciju lista “Charlie Hebdo”, iako je on osoba o kojoj je napravljen najveći broj karikatura u tom listu. Gotovo da ne prođe nijedan broj lista, istaknuo je, a da o francuskom predsjedniku nema desetak karikatura.
“Pristup ljudi karikaturi je različit, a ovo su na kraju ekstremi. Nevjerovatno je objasniti da čovjek uopšte ima namjeru nekoga da ubije ne samo zbog karikature, nego ne vidim nijednog razloga da čovjek može ubiti čovjeka. Mislim da je to neko ludilo koje je zahvatilo cijeli svijet, a vidite šta se dešava u Iraku i Siriji – to je ludilo koje polako, ali sigurno zahvata i Evropu”, podvlači on.
Kada je riječ o karikaturi s vjerskom tematikom, naglašava da lično nikada nije pravio takvu vrstu karikatura, smatrajući da je to nešto intimno ljudsko, te da svaki čovjek koji na bilo koji način pokušava da to izvrgne humoru ili satiri nije u pravu. Razlog za to je što jednostavno takva karikatura može da povrijedi čovjeka koji je vjernik, a u konačnici i da ga iziritira do te mjere da ga natjera da počini “ovakve gluposti kao što su uradili u Parizu”.
“Ali, ovdje je riječ o listu koji ne pravi samo karikature o poslaniku Muhamedu, već su u njemu zastupljene sve religije, i Jevreji i katolici su predmet karikatura u Francuskoj. Svi ne reaguju na isti način. Ovo je ekstremno i nešto zaista neobjašnjivo”, kazao je on.
U čitavoj pojavi pravljenja vjerskih karikatura Ninković vidi drugi motiv. Internet polako preuzima primat novinama, te one pokušavaju na sve moguće načine zadržati čitaoce. A teme oko vjere još uvijek imaju čitalaca u Francuskoj.
“To je mislim možda i jedini razlog zašto se te karikature objavljuju. Jer u neko mirnije vrijeme kada je list “Ici Paris” objavljivao karikature – to su bile divne karikature koje ste mogli sa zadovoljstvom da gledate, pune duha i takve da su kod čovjeka izazivale raspoloženje”, podvukao je on.
U konačnici, govoreći o karikaturi na ovdašnjim prostorima, Ninković tvrdi da je ona, iako još uvijek postoji u Evropi, prije skoro 25 godina na Balkanu uništena skroz. A na taj način i karikaturisti. Stoga, karikaturisti koji tu žive nemaju gdje objavljivati svoje radove.
“Prostor za karikaturu jedino postoji u Zagrebu, Beogradu i Sarajevu i to na dva ili tri mjesta. Prema tome, na cijelom Balkanu aktivna su možda tri ili četiri karikaturista. Tako je u stvari na Balkanu karikatura uništena na drugi način, a to je da nema niko mogućnosti da objavljuje, dok je to u Francuskoj, Engleskoj i svim drugim evropskim zemljama još uvijek moguće”, zaključio je Ninković razgovor za Agenciju Fena.
Istaknuti karikaturista Đoko Ninković ovim je povodom ekskluzivno za Agenciju Fena uradio prigodnu karikaturu povodom nemilog događaja u Parizu.