Brisel jasan: Bez akciza nema novca, a bez novca nema puteva

Vijesti 23. sep 201717:37 > 19:07
N1

Samo što su vlasti BiH najavili velike projekte iz infrastrukture, nakon pristupanja Transportnoj zajednici - šok iz Brisela.

Johanes Han jasno je poručio bh. liderima da novac za izgradnju autoputeva i Luke Brčko neće stići sve dok ne bude usvojen set zakona o akcizama. Septembar uveliko ističe, a državni zastupnici nisu planirali zasjedati narednih mjesec dana, pa im se ni ovaj briselski zahtjev ne uklapa u plan.

Četiri infrastrukturna projekta za Bosnu i Hercegovinu – tri dionice Koridora 5C, i Luka Brčko. Grant – 46 miliona eura. Sve to omogućuje pristupanje BiH Transportnoj zajendnici. No, sada je jasno – to neće biti dovoljno .

Pozivamo lidere u BiH da preduzmu sve što je potrebno kako bi osigurali da se paket zakona o akcizama usvoji, kako bi ovi projekti mogli početi“, izjavio je Johanes Hahn.

Time je potvrđena izjava ministra saobraćaja Republike Srpske Neđe Trninića, koju je dao za N1, da će uvjet za realizaciju projekata iz Trsta, biti usvajanje seta zakona o akcizama.

Predsjedavajući Zvizdić je potpisao i nadam se da će u tom dijelu biti dovoljno, ali je on pogrešno informisao javnost, jer ima još jedan uslov koji nismo završili. Taj uslov je rješavanje pitanja seta zakona o akcizama. Teško će biti doći do realizacije bez ispunjavanja tog uslova“, rekao je Neđo Trninić.

Ni Denis Zvizdić nije krio da akcize ostaju kao uvjet.

Da je gospodin Trninić bolje pročitao moju izjavu, shvatio bi da sam ja rekao isto. Čudi tolika upornost da se urušava sve što radi Vijeća ministara, i sve što se radi na nivou BiH“, kazao je Zvizdić.

I tako se sve vraća na početak.

Ko je za, a ko protiv povećanja akciza za 15 pfeniga. Pokušaj povećanja akciza na gorivo upravo zbog financiranja izgradnje puteva, propao je – ne jednom – nego četiri puta.

Posljednji put ovaj zakonski prijedlog je oboren na Komisiji za financije i budžet. Protiv su bili zastupnici Nezavisnog bloka, , SDS-a, DF-a, A-SDA.

Za povećanje akciza bili su zastupnici HDZ-a, SDA, SBB-a i SNSD-a. Bez obzira na evidentnu neophodnost donošenja seta zakona o akcizama, SDS-ov ministar Mirko Šarović i dalje tvrdi da nema potrebne većine koja bi to i podržala.

Treba svi na uđemo u Parlament i vidjećemo iz rasprave da li ima dovoljne volje da se usvaju takav zakon. Mislim da su vrlo mala šanse za tako nešto“, rekao je Mirko Šarović, ministar spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH.

Povećanje akciza jedan je od uvjeta i za povlačenje sredstava MMF-a. Bez akciza, nema ni novca, a sada je isti uvjet stigao i iz Brisela. Upućeni kažu da je BiH, da je zaista imala namjeru da gradi autoputeve, to mogla da uradi od već postojeće akcize na puteve i autoputeve. Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje u posljednjih sedam godina po tom osnovu je prikupljeno 3,2 milijarde maraka, što je više nego dovoljno za igradnju nekoliko stotina kiilometara autoputeva. No, i do sada je sav taj novac odlazio u budžetsku potoršnju.

Pošto taj novac koji je potrošen, nije otišao na utoputeve, vrlo je vjerovatno da ni taj novac neće otići u izgradnju autoputeva, nego vrlo vjerovatno na punjenje budžeta i vraćanje obaveza prema međunarodnim financijerima. Lično mislim da izgradnja autoputeva mora ići preko koncesija na 99 godina, kao što je to uradila Hrvatska“, mišljenja je ekonomista Zoran Pavlović.

Premda vlasti u BiH nisu donijele set zakona o akcizama ni iz nekoliko pokušaja, ova tema je zapravo razotkrila da u državnoj vlasti nešto ne štima, jer je dio vladajuće koalicije bio protiv povećanja akciza, a dio opozicije za. Uz pritisak iz Brisela, ova tema mogla bi biti vraćena u vruće zastupničke klupe.

Ali, ne treba zanemariti dvije činjenice – prvu da domaći političari nisu jednom zanemarili šta od njih traži Brisel,  a druga da se ipak bliže izbori, i da će novac itekako biti potreban.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook i UŽIVO na ovom linku.