I dok se čeka povećanje akciza koje bi bile garancija kredita za izgradnju autoputa - ni novac koji nam je na raspolaganju - ne koristimo.
Naime, prije više od godinu dana Evropska investicijska i Svjetska banka odobrile su milione maraka kredita za modernizaciju ceste Stolac – Neum. Gradnja nikada nije počela – problem su tenderi i izvođači radova. Istraživali smo – u čije ruke će milioni?
Polumakadam na putu od Stoca do Neuma. Mještani ovog dijela Bosne i Hercegovine – odavno se boljem ne nadaju. Novca ima – radova nema.
“Ja čekam evo 30 godina i još 30 neće se napraviti za toliko eto neću dočekati i ništa više jer uvijek obećavaju ima deset godina da će praviti i ne prave eto ništa više“, rekao je Franjo Marjanović.
“Puno bi vrijedilo za život ovdje i ovaj kraj mnogi bi ljudi dolazili više i radili tu se zadržavali možda neko od mladih bi i ostajao ovdje kad bi bio taj put taj bi put bio žila kucavica“, kazao je Ivan Matić.
Jasno je to i međunarodnim finansijerima EIBu i Svjetskoj banci, te su odobrili kredite za modernizaciju i rekonstrukciju. U oktobru prošle godine raspisan je konkurs za izvođača radova. U novembru zatvoren. U igri 10 kompanija. Lot 1 – 6,5 miliona maraka. Lot 2 – gotovo 6 miliona. Slijedi godina dana borbe kompanija i konzorcija.
Tri ključne: Hering i Viadukt Hrvatska. Međutim – Viadukt je u stečaju. Integral Laktaši. Navodno – druga najbolja ponuda. Potom konzorcij HP Investing i Putovi Grude.
Komisija za procjenu bira – oba lota gradit će HP Investing i Putovi Grude. Uz pomoć Gorenska Gradbena Družba. Pozitivan odgovor iz Evropske investicijske banke.
“Sa zadovoljstvom dajemo saglasnost na odabir najuspješnijeg ponuđača HP Investing Mostar, Putovi Grude i Gorenska Gradbena Družba, i iznos od 5 miliona 72 hiljade 339 maraka. Možete pristupiti sljedećim koraku procesa nabavke ove komponente i svim ponuđačima poslati obavijest o dodjeli ugovora.”
No, Svjetska banka, koja je također finansijer, traži objašnjenje. Zašto je isključen Integral iz Laktaša? Slijedi niz obrazloženja Komisije za evaluaciju. Ali Svjetska banka nije odustala – te su predstavnici ove institucije nedavno i bili u posjeti Cestama Federacije. Da li će nakon posjete Integral ipak graditi dio ceste Stolac – Neum – da li su se pokušale preferirati određene kompanije? Iz Ceta neće dati odgovor.
No, jasno je kako je umjesto svega navedenog što se dešavalo proteklih godinu – na ternu mogla biti čitava dionica spornog puta. S druge strane, iz Agencije za javne nabavke kažu da međunarodni tenderi, poput navedenog, ne podliježu Zakonu o javnim nabavkama. S čim se ne slažu u Udruženju Tender – te dodaju da sam Zakon nije prepreka manipulacijama. Niko do sada nije kažnjen zbog kršenja.
Igor Vukajlović, UG Tender: “Najčešće se dešava da se veći poslovi štimaju određenim firmama na taj način se izvlače pare, i na taj način se da, tako kažem dolazi do korupcije onda se te pare dijele tim nekim ugovaračima ili se koriste za finansiranje političkih partija REZ ugovaranje traje tako dugo vjerovatno zato što je nešto pošlo po zlu neko ko je želio taj posao se žalio i ne dozvoljava da taj posao dobije neko ko se preferira a ponudio je puno veću cijenu nego što je realna.”
Kada je riječ o BiH, ovakva praksa ne bira ni oblast ni teritorij, poručuju. Problem spore gradnje je konstantan. Ako nije akciza – onda je tender. I obratno.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook i UŽIVO na ovom linku.