Da je svijest društva u BiH u pogledu nasilja nad ženama danas veća nego ranije potvrđuje i veliki broj prijavljenih IT rješenja s ciljem smanjenja i prevencije nasilja nad ženama, od kojih su tri najbolja nagrađena na događaju koji je organizacija UN Women upriličila u Sarajevu.
. Dodjela nagrada za najbolje IT rješenje organizirana je povodom kampanje #IsključimoNasilje koju provodi UN Women u okviru globalne kampanje “16 dana aktivizma protiv rodno zasnovanog nasilja”.
Kampanja je počela 10. novembra i okupila je veliki broj mladih, kreativnih i vrijednih djevojaka i mladića koji su, uz pomoć i podršku mentorica iz IT sektora, nevladinih organizacija i vladinih institucija, predlagali ideje za IT rješenja o temi sprečavanja rodno zasnovanog nasilja, kroz rušenje stereotipa i predstavljanje rodne ravnopravnosti.
Kako je kazala službenica za komunikacije Ureda UN Women u BiH Aleksandra Kuljanin, ono što su željeli ostvariti ovom kampanjom je da čuju različite ideje mladih ljudi širom BiH te vidjeti kako se te ideje mogu uklopiti u IT i neka tehnološka rješenja.
Zbog tog su organizirali “hakaton”, 48-satni događaj u Sarajevu, gdje je bilo pozvano šest timova koji su imali najbolje ideje te su uz pomoć svojih mentora i programera iz bh. IT sektora te ideje sproveli u djelo i napravili funkcionalna rješenja. Nakon toga, žiri je izabrao tri najbolja.
Kuljanin je kampanju ocijenila uspješnom, ne samo zato što su okupili mlade već i zbog toga što su ih uvezali s mentorkama koje rade u sistemu pružanja pomoći osobama koje trpe ili su preživjele nasilje.
– Također, uspjeli smo ih povezati s poslovnim sektorom. Neke od ideja vrlo lako se mogu implementirati u društveno poduzetništvo te tako mladi mogu pokazati da ni BiH u tom pogledu ne zaostaje za brojnim drugim zemljama – naglasila je.
Kako je rekla, nasilje je vrlo teško “isključiti”, međutim, zaključila je da su uspjeli pokazati da se zajedničkim ulaganjem napora može raditi na njegovom smanjenju i prevenciji.
Voditeljica kampanje za UN Women (IT rješenja) Vladica Jovanović istakla je da su imali veliki broj mladih ljudi koji imaju odlične ideje, prate online zajednicu i instiktivno razumiju ciljnu grupu. Međutim, napomenula je da ne razumiju koliko je tema ozbiljna, koje su njihove granice i mogućnosti ili šta je institucionalni okvir, ali da su im mentorke pomogle da “suze” ideje te je na kraju odabrano šest s najvećim potencijalom.
Iskazala je zadovoljstvo rezultatima kampanje zbog, kako je rekla, energije, inovativnostiti, želje i volje da se napravi nešto što je suštinski namijenjeno ženama i djevojčicama koje trpe diskriminaciju i nasilje.
– Činjenica da su ljudi došli sa fokusiranom idejom i onda napravili gotova hardverska rješenja, sajtove, chatove…, zaista je fenomalna i nismo se tome nadali – kazala je Jovanović.
Prvo mjesto podijelila su dva rješenja, i to “Sretna zona” (internet stranica na kojoj korisnice koje doživljavaju nasilje mogu saznati na koji način ga prijaviti te kome se obratiti) i rješenje koje je ponudio tim srednjoškolaca iz Tuzle “TraceBrace”, a radi se o narukvici ili drugom komadu nakita koji služi kao SOS signal ukoliko se osoba nađe u situaciji nasilja.
Na drugom mjestu našla se internet stranica i aplikacija “NisiSama.ba”, koja bi za početak nudila kviz-pitanja koja bi omogućavala osobi da sazna da li je žrtva nasilja te, ukoliko je to slučaj, presmjeravala na nadležne organe i servise psihološke podrške.
Treće mjesto zauzelo je rješenje pod nazivom “Alisa”, a radi se o “chat room” platformi i aplikaciji putem koje bi korisnice mogle direktno stupiti u kontakt s treniranim psiholozima ukoliko prolaze situacije nasilja.