Autoput za nigdje: "Jedna dionica u rijeku, druga u livadu"

N1

Nije poznato kada će se sjever, odnosno jug BiH spojiti sa do sada izgrađenim dijelom autoputa Koridora Vc. Nadležni na državnom nivou poručuju, sve je u rukama entiteta koji šalju projekte VM za trase koje žele graditi. Međutim, izgradnja međunarodnog koridora stoji, okolne autoceste se grade, za potrebe lokalnog stanovništva. Autoceste za nigdje.

BiH do sada je izgradila ukupno 103 km koridora Vc, od predviđenih 333 km. Dionica Sarajevo- Zenica, odavno je završena, kao i Sarajevo Tarčin. Dionica, gdje se treba graditi most kod Svilaja juče je svečano otvorena, ali nema još uvijek naznaka kada će se graditi dionica od Odžaka ka Doboju, kao ni ona od Doboja prema Zenici.

I kada je jug u pitanju, u planu je da se gradi dionica prema Konjicu, kroz planinu Prenj prema Mostaru, a onda dalje do Počitelja i dalje do Bijače. Međutim, osim već planirane trase ostalo stoji u mjestu. Za to vrijeme u Republici Srpskoj se grade dionice nezavinso o koridoru Vc. Završena je ona Banjaluka-Gradiška, ali ne i do granice sa Hrvatskom, s obzirom da se preko Save ne može bez mosta kojeg nema.

Banjaluka-Prnjavor-Doboj dionica je otvarana dva puta, jednom od Prnjavora do Doboja, drugi put od Mahovljana do Dugovića, a u sredini radovi u toku, čime dolazimo do podatka da je ukupno izgrađeno 80 km autoputa u RS, Autoputevi u BiH imaju sredinu, ali ne početak i kraj.

Ovako završava većina puteva u BiH. Stručnjaci kažu da oni lebde u vazduhu. Imamo dionice koje su otvorene, pa imamo jedan prostor gdje nisu čak ni započeti radovi. Oni kažu, političari to koriste kako bi mogli prići I presjeći svečano vrpcu

Zbog toga imamo učestalo ovakve slike, kada otvaramo desetak km dionica. Drugi problem je, kažu stručnjaci što smo međunarodni projekat spustili na nivo entiteta I lokalne zajednice. Dobro je što se gradi, ali nije dobro što se ne gradi tamo gdje bi trebal.

“Ova dionica Sarajevo-Zenica je u punom kapacitetu I ona ima svoju profitabilnost. I nju je trebalo nastaviti I prema sjeveru I prema jugu graditi, nikako preskočiti jug koji ima PGDS 1000-1500, u zimskim uslovima čak ne znam da ima 500 auta dnevno. I druga stvar što nam se desila ova dionica kod Svilaja. Jedna dionicva završiće u rijeku, druga u livadu”, kaže Osman Lindov sa Saobraćajnog fakulteta Sarajevo.

Trase predlažu entitetske Vlade, odobrava Savjet ministara. Postoji okvirna strategija za saobraćaj u BiH do 2030. Postoji I zajednički akcioni plan I lista prioritetnih projekata. Međutim, umjesto da imamo plan gradnje koridora, imaćemo reviziju liste.

“Ona će doživjeti neke promjene, na osnovu urađenih nekih glavnih projekata, gdje se takvi projekti mogu staviti na tu listu, da bi se moglo aplicirati i za kreditna sredstva i grantove”, navodi Mladen Goluža, ministarstvo saobraćaja i komunikacija BiH.

Jedna od prekratnica gradnje, moglo bi biti povezivanje Odžaka sa Dobojem, preko Modriče. Upravo taj projekat je u rukama Republike Srpske. Prema planu, postoji ideja za gradnju, ali ne I sam projekat. Kada će se graditi?

“Pa…. Ima tu i politike…. Vidjećemo”, kaže Adnan Terzić, direktor JP Autoceste FBiH.

Sama izgradnja kompletnog koridora, koštaće više od 6 milijardi KM, prema posljednjim procjenama. Kada bi se mogao završiti, nadležni se ne usuđuju reći. A struka poručuje, sve dok politika određuje radove, a stručnost dođe na kraju, nailazićemo na autoputeve za nigdje.