Osman Lindov, profesor na Saobraćajnom fakultetu Sarajevo, bio je gost Novog dana, gdje je govorio o sigurnosti na cestama, ali i tome da li su nam akcize potrebne za gradnju autoputeva.
O tome kako se dolazi do toga da se putevi u BiH počnu graditi je rekao kako se u posljednjem desetljeću malo radilo na studijskom istraživanju o građenju i da danas sve manje imamo vizionara koji daju rješenja. Naglasio je kako danas prvo politika pa struka nastupa, i da treba biti politike, ali da bi struka ipak trebalo uraditi proces pa onda politika.
“Do sad nismo imali jasne modele finansiranja saobraćajne infrastrukture. Morate imate modele i planiranja i dinamike izgradnje koja će pratiti finansiranje autocesta. Akcize jesu jedan od modela ali mora se prvo najaviti takav model da bismo o njemu razgovarali“, rekao je.
Govorio je i o autoputu Sarajevo-Beograd te naveo: “Mi smo autoput Sarajevo-Beograd tako ispolitizirali da sada nemamo ništa na papiru; nemamo studiju izvodljivosti, a znate koliko treba vremena da se dođe do same trase i do planova da bi se to usaglasilo. Pogledajte samo Koridor Vc koji imamo planiran od ‘98. godine i taj projekat smo razvodnili. Uključili smo lokalnu zajednicu u taj projekat. Međunarodni cestovni pravac sveli smo na entitet i onda kažemo ne može se riješiti. Normalno da ne može ako će međunarodne cestovne projekte rješavati lokalne zajednice“.
Lindov je u Novom danu rekao i da BiH ne nedostaje novca za saobraćajnu infrastrukturu te da ne bi trebalo da se grade putevi koji nisu ekonomski isplativi.
“Isplativa je trasa Sarajevo-Zenica, bitna je i ona od Tarčina prema Konjicu ali nikako ne bismo smjeli preskakati dio po dio pa graditi dijelove puteva. Mora nam biti jasno da je infrastruktura skup projekat, ali finansijske institucije poput EBRD-a imaju para i dat će nam novac, ali ne možemo iskoristiti sva sredstva jer imamo projekata za koja ne možemo povući novac jer nemamo jasno definisane glavne trase i projekte“, naglasio je.
O Zakonu o akcizama je istakao: “Priča o akcizama svima odgovara i time što nismo usvojili akcize ćemo se pravdati za sav nerad. Nisu jedini način sredstava akcize. Mi imamo dovoljno sredstava i institucije poput EBRD-a nisu tražile da to bude striktno vezano za akcize. Imate i drugih kreditnih linija koja su nam nudila sredstva. Jesu nam potrebne akcize ali nisu jedini uslov za nastavak gradnje“.
O sigurnosti na bh. cestama je rekao: “Mijenjali smo državni zakon od 2008. godine o sigurnosti saobraćaja na putevima BiH i to smo učinili 4 ili 5 puta, a najveće promjene smo imali na kaznenoj politici. Ono što nam je trebalo biti upozorenje je to da se posljednjih godinu dana desilo slijetanje u korita rijeka i to bi nam trebao biti pokazatelj da ceste mogu biti sigurnije ali i da se istražuju ti cestovni pravci koji nam odnose mlade živote“.
Za N1 je komentarisao i zagađenost u našoj zemlji, a pitali smo ga i da li je vožnja automobila “par-nepar” rješenje.
“Pojam održivog razvoja i zagađenja je možda strana riječ kod nas. Posljednji namet na motorno vozilo zarad rješavanja pitanja zagađenosti je bio 26 maraka za naljepnicu o motoru i mislim da nije donio neki efekat na smanjenje. Godišnji prihod od toga je oko 17 miliona, ali od toga nismo doprinijeli kvaliteti zraka. Ono što bismo morali od tih 17 miliona napraviti su vozni parkovi koji su ekološki čisti“, kazao je Lindov.
Uskoro pogledajte video gostovanja.