Od 1. februara gorivo će da poskupi, ali ne za 15, već za 17,5 feninga. Kada se raspravljalo o akcizama, niko nije govorio o PDV-u.
Iz Udruženja potrošača upozoravaju da će i drugi, pod izgovorom rasta cijene trasnporta povećavati cijene namirnica i drugih usluga.
Džemal Tinjak je inženjer saobraćaja, rukovodi transpotrnim preduzećem. Na posao mu utiče svaka promjene cijene goriva.
“Transport ko transport je dodatni trošak u toj razmjeni roba, ko još kupi neku robu mora računati i taj transport”, naveo je.
Smatra da posljednje najavljeno poskupljenje ne bi trebalo značajno da utiče na rast cijena transporta, a onda lančano ni na druge cijene.
“Trenutno to poskupljenje koje bude u obimu saradnje svi mi pokušavamo da zadržimo svoju poslovnost, da ne diramo naše komitentne, jer oni već imaju tu cijenu ukalkulisanu u svoje proizvode.”
Podsjeća da su cijene dizela koji je gavni transportni energent, 2012. iznosio više od 2,5KM.
“Dobro bi bilo da transponteri konkretno, znaju tačno u procentu utiče na njihovu uslugu, pa da shodno povećanju povećaju i oni svoju uslugu”, smatra Tinjak.
Iz Udruženja potrošača vjeruju da će doći do poskupljenja bez obzira na ponašanje transportnih kompanija.
“Do sada u pravilu je bilo da kada poskupe naftni derivati poskupi sve. Trgovci će to navesti kao razlog”, kazao je Marin Bago iz Udruženja potrošača.
Iako se mjesecima raspravljalo o zakonu o akcizama niko nije izradio detaljnu analizu koliko će ovo poskupljenje uticati na cijenu transporta i ostalih usluga. Niko nije računao ni na PDV.
“Akcize su u iznosu od 15 feninga povećanje. PDV na to je neka 2,5 feninga, realno je očekivati za 17,5 feninga poskupljenje goriva”, stav je Milenka Boškovića iz Udruženja prometnika naftnih derivata Federacije BiH
Cijene goriva formiraju se slobodno, tako na primjer. jedan litar dizela košta od 1,90 do 2KM. Iz udruženja distributera nafte predviđaju da će od 1. februara koštati oko 2,15 feniga.