Zakon o akcizama BiH počet će se primjenjivati 1. februara 2018. godine. Ovim je osigurana sigurna otplata kredita za dosad izgrađene kilometre puteva i autoputeva. Ekonomisti kažu da je upravo iz tog razloga međunarodna zajednica vršila pritisak za donošenje izmjena zakona. Istraživali smo gdje ide nvoac od akciza.
Ako zakon bude implementiran na srpskom jeziku, milioni od akciza slijevaće se direktno u budžet Republike Srpske, optuživali su protivnici izmjena zakona, upozoravajući na različite službene verzije istog akta. I dok Ustavni sud BiH ne odluči o suštini B/H/S akcizne sapunice, Uprava za indirektno oporezivanje je već otvorila poseban podračun jedinstvenog računa u Centralnoj banci.
Na tom podračunu slijevaće se novac od povećanja akcize na naftne derivate, ali I taksa od tečnog gasa za izgradnju puteva I autoputeva. No, da li će se ovaj indirektni porez trošiti namjenski, nije jasno.
“Onog momenta kada dobijemo upute od entiteta mi ćemo od 1. februara raspoređivati na način i na adrese koje nam dostave entitetska ministarstva finansija“, rekao je Ratko Kovačević iz UIO.
Novac će se dakle slijevati na račune koje dostave dva entitetska ministarstva finansija. Na naše upite da li će to biti računi javnih preduzeća, budžeta ili neki treći iz Vlade RS nismo dobili odgovor, dok su iz federalne Vlade šturo saopštili:
“Provode se aktivnosti u cilju operacionalizacije Izmjena i dopuna Zakona o akcizama u BiH.”
Računica je jasna od oko 2 KM koliko građani u prosjeku izdvajaju za gorivo, skoro 1 KM odlazi državi na razne namete. Ekonomisti su sračunali da ukoliko građani plate gorivo u iznosu od 100 KM, državni budžeti na različitim nivoima biće puniji za 50KM.
Ekonomista Zoran Pavlović jasan je koliko država zarađuje na cijeni goriva.
“Najjednostavnije rečeno, to je barem 50% ili polovina“, kazao je Zoran Pavlović, ekonomista.
Akcize za saobraćajnice takozvane putarine (GFX), te one standardne budžetske, uz nakandu za naftne terminale u zbiru znače 0,81 pfening koji u litri goriva plaćaju građani. Plus obaveznih 17% PDV-a.
Novi akcizni milioni će smatra Zoran Pavlović obezbijediti kontinuitet servisiranja starih kredita.
“I iskoristiti prostor za novo zaduživanje. Apsurdno je da sve što radimo – radimo na kredit i na teret građana. Ako smo u prethodnih 10 godina prikupili barem 4 milijarde ili čak do 8 milijardi KM.. Ako od toga ništa nismo izgradili, a sve što smo dosad uradili ovih 100 kilometara u FBiH i 100 kilometara u RS je na kredit građeno onda se stvarno zapitamo ko koga ovdje…. Uvjerava u netačne informacije“, kazao je Pavlović.
PDV, akciza, carina i putarina su vrste indirektnih poreza koji godinama unazad u BIH imaju trend rasta. U 2017.godini UIO BIH je zabilježila rekordne prihode, te prvi put u jednoj kalendarskoj godini prikupila više od 7 milijardi maraka. Obaranje rekorda najavljuje se i u tekućoj godini, no građani suočeni s poskupljenjem goriva od 20 do 40 pfeninga – nisu srećni što su učestvuju u ovom takmičenju.