Most na Savi – priča koja traje 14 godina

Vijesti 29. jun 201819:29 > 20:06
N1

Da bi se brže putovalo iz BiH prema Europi neophodne su autoceste. Ali završene. Autocesta Banja Luka - Gradiška iako napravljena završava u rijeci Savi.

Već 14 godina pregovara se za gradnju mosta preko Save koji bi povezao BiH i Hrvatsku. Raspisivanje međunarodnog natječaja očekuje se u augustu ove godine. Europska investicijska banka je za te namjene već izdvojila grant od skoro sedam miliona evra. Ukupan projekat, izgradnje mosta i pristupne infrastrukture, s obje strane rijeke, trebao bi koštati 64 miliona evra.

Gužva na graničnom prelazu Gradiška svakodnevnica je lokalnog stanovništva. Godinama iščekuju novi prelaz, ali i most koji će povezati dvije obale, te rasteretiti centar grada.

“Znači dosta, moći će se prelaziti prije, neće biti gužve tolike”;

“Šta ćemo dalje kada napravimo most, treba spojiti to tamo , ko će to da plaća? Ja sam za, svaka infrastruktura je pametan potez, ali ako smo 14 godina gradili (pregovarali?). Mislim da ćemo brže”;

“Dok je bio most u Slavonskom Kobašu bilo je dosta prometno, mnogi ljudi su išli ka moru, od Našica, Osijeka, od Mađarske, se išlo tuda. Most je potreban”;

“Red je da to već jednom krene”, kazali su nam mještani.

23,2 miliona evra procijenjena je cijena samog mosta. Sredstva su obezbijeđena no čeka se da Hrvatska izda građevinsku dozvolu.
Opštinske vlasti uvjerene su da ovaj put prolongiranja nema. Specijalni predstavnik EU Lars Gunnar Wigemark obećao im je na nedavnom sastanku da će tender biti raspisan u avgustu.

“Iz Ministarstva transporta i komunikacija i Savjeta ministara, od ministra Juska, i iz Ministarstva saobraćaja i veza RS, imamo uvjeravanja da će tender biti raspisan u avgustu. Za Gradišku to puno znači”, rekao je Zoran Adžić, načelnik Gradiške.

Priča o izgradnji mosta na Savi dužine 463 metra traje još od 2004. godine. Paralelno sa ovim u Gradišci razgovaralo se i o mostu kod Svilaja, pa su vlasti iz RS u više navrata isticale da se taj projekat favorizuje.

Problem u cijelom projektu jeste i to što bi Hrvatska uz most trebala da izgradi i dio autuputa kod Okučana, od oko 9 kilometara, za šta joj treba dodatni novac koji nije planiran u ovogodišnjem budžetu.

“Fali još tih 9 kilometara, da se povežemo sa autoputem Beograd-Zagreb, da Banjaluka bude na kraju ulice i sa Beogradom i sa Zagrebom i sa Evropom. Nadam se da to nekome ne smeta”, kazao je Dušan Topić, direktor Autoputevi Republike Srpske.

Iz Savjeta ministara u više navrata isticali su ovaj projekat kao bitan.

Na BH strani budućeg mosta već se gradi novi moderan granični prijelaz, za koji će biti izdvojeno više od 10 miliona evra.

Dok uveliko traju radovi na Međunarodnom prelasku Gradiška, još se čeka na gradnju mosta koji bi povezao BiH i Hrvatsku. Nakon 14 godina čekanja, optimalan rok je kraj avgusta za raspisivanje tendera.

Kada se izvođač izabere, projekcije su da bi gradnja označila i otvaranje 300 novih radnih mjesta, a posao bi trebao biti završen za tri godine. Nakon toga prosječno čekanje teretnjaka na granici od 30 minuta biće smanjeno, obećavaju, na razumnih 12.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter| Facebook i UŽIVO na ovom linku.