Ubistvo dva policajca u Sarajevu pokrenulo je lavinu pitanja i analiza iz domena saradnje i koordinacije policija na svim nivoima u Bosni i Hercegovini. Jasno je da bolja saradnja znači bržu i efikasniju borbu protiv organizovanog kriminala, ali je još jasnije da zbog složene ustavne strukture zemlje saradnja nikad nije bila potpuna.
Komplikovan sistem bezbjednosnog, odnosno policijskog aparata razgraničenog granicama pogoduje kriminalcima koji granice ne poznaju.
Nivo Bosne i Hercegovine, Federacija Bosne i Hercegovine, deset kantona u Federaciji Bosne i Hercegovine, Republika Srpska i Brčko distrikt Bosne i Hercegovine – svi ovi nivoi u državi imaju svoja ministarstva iz oblasti bezbjednosti, odnosno unutrašnjih poslova, svoje uprave policija, direktore policija, svoje policijske komesare, odnosno šefove policija, svoje agencije, direkcije.
Da je struktura bezbjednosnog i policijskog sistema u zemlji kompleksna dokaz je njih 16. Na nivou Bosne i Hercegovine funkcioniše Ministarstvo bezbjednosti na čijem čelu je ministar kao politička ličnost i kao, između ostalog, svaki drugi ministar na čelu ministarstava unutrašnjih poslova u BiH.
SIPA, Direkcija za koordinaciju policijskih tijela Bosne i Hercegovine, Granična policija BiH, Agencija za forenzička ispitivanja i vještačenja, Agencija za školovanje i stručno usavršavanje kadrova, Agencija za policijsku podršku i Služba za poslove sa strancima – sve su to upravne organizacije u sastavu državnog Ministarstva i to sa operativnom samostalnošću.
“Temeljni nedostatak ove postojeće policijske strukture u našoj zemlji je sa jednim osnovnim ili temeljnim nedostakom, a to je odsustvo priramidale strukture policijskog ustroja. Znači, svi ovi organi i tijela, policijske agencije koje ste vi naveli – njih 16, one nemaju nikakvu vertikalu ustroja i postupanja u smislu jednog straješinstva, subordinacije. I ne samo na nivou BiH. Takva subordinacija i piramidalni ustroj ne postoji u Federaciji BiH. Ja sam direktor Federalne uprave policije, ja nemam nadležnost naredbodavnu prema policijskim komesarima u Federaciji”, kazao je Dragan Lukač, direktor Federalne uprave policije, gostujući u Pressingu.
Federalno ministarstvo unutrašnjih poslova, Federalna uprava policije, kantonalna ministarstva unutrašnjih poslova – njih deset, kantonalne uprave policija sa direktorima policija i policijskim komesarima, Ministarstvo unutrašnjih poslova Republike Srpske i Uprava policije, te Policija Brčko distrikta. I svi u lancu sa drugačijim ovlaštenjima.
N1: Kada policija Federacije npr. krene u potjeru za kriminalcima koji pobjegnu na teritoriju Republike Srpske policija Federacije BiH mora stati na entitetskoj granici i nadati se da će policija Republike Srpske nastaviti tu potjeru?
Lukač: “Tako je, upravo tako.
N1: A da li kad policija jednog kantona krene u potjeru za kriminalcima i oni pobjegnu u drugi, smije li ta policija nastaviti da ih prati?
Lukač: Smije ona pratiti, ali prije svega tu nadležnost pruzima taj kanton u koji je prešla ta potjera, ali i u toj pratnji policija iz ovog kantona koji je počeo tu pratnju ili potjeru za nekakvom kriminalnom grupom koja bježi jednostavno nema policijska ovlaštenja koja može upotrijebiti na području drugog kantona”.
“Pitanje borbe protiv organizovanog kriminala je pitanje organizovane države. Svaka kriminalna grupa osjeti i maksimalno koristi slabosti države. Kako ćemo se mi boriti kao jedna, da kažem, neorganizovana država protiv organizovanog kriminala”, kaže Nermin Pećanac, bivši ministar unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo.
Sve ovo itekako koriste organizovane kriminalne grupe, posebno u slučajevima autokriminala kada su im nakon izvršenja krivičnih djela za bijeg u drugi entitet potrebne npr. svega tri minute, a policiji i sati nakon za bržu i efikasniju organizaciju. Najčešće kasno.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter| Facebook i UŽIVO na ovom linku.