Premijer Republike Srpske Radovan Višković govorio je za N1 o gradnji mreže Koridora 5C i otvorenim pitanjima sa ministrima Vlade Federacije Bosne i Hercegovine.
Na Posebnoj sjednici Narodne skupštine Republike Srpske razmatran je Prijedlog odluke o prihvatanju zaduženja Republike Srpske prema Evropskoj banci za obnovu i razvoj, u svrhu finansiranja Projekta Koridor 5 C, a o tome kako je Višković odgovorio poslanicima u vezi sa zaduženjima je rekao: “Poslanici uvijek imaju pitanja i to je njihovo pravo, zato i služe poslanici da pitaju a da neko ko ima više informacija odgovori. Mi treba da donesemo odluku da li da gradimo ili ne. Ja isto tako znam da mi možemo graditi autoputeve bez kredita od akciza, ali ne možemo raditi ovom dinamikom. Prema tome, ako želimo da radimo ovom dinamikom, onda nam trebaju kreditna zaduženja a novac koji dobijamo iz akciza nam služi upravo da servisiramo te kredite i ja tu ne vidim ništa sporno. Meni je žao ali to je moja struka, zato što tih 6 kilometara, ta obilaznica oko Doboja košta 150 miliona eura, ali naprosto to je tako. Radi se o dva tunela, o jednom mostu, vijaduktu i tako dalje. Veliki potporni zidovi, veliki iskopi, teška je dionica. EBRD je vršio reviziju tih projekata, odobrio sredstva. Zar neko u BiH misli da bi neki predsjednik vlade, neki ministar ili neki direktor autoputeva mogao nešto tu da ‘smulja’ i da tu priču proda EBRD-u da 6 km košta 150 miliona eura a da to nije tako? Meni je žao što je to tako, ali takva je dionica. Neke druge dionice ne koštaju toliko, a ova košta i moramo se sa tim pomiriti. Republika Srpska je opredijeljena da gradi mrežu autoputeva. Mi smo već prije mjesec dana započeli sa radovima na fazi jedan tog koridora 5C, danas usvajamo odluku za kreditno zaduženje za fazu broj dva, isto na Koridoru 5C. Mi u RS imamo ukupno četiri faze na Koridoru 5C i dužinu oko 40 i nešto kilometara na autoputu na Koridoru 5C koji prolazi kroz RS, a onda na taj autoput se nastavlja ovo što smo mi promovisali – naš autoput koji treba da spoji Doboj sa Račom”.
Na pitanje kada će Banjaluka biti spojena sa nekim od velikih centara – Beogradom, Zagrebom ili Sarajevom je rekao: “Da znam odgovor na to pitanje, ne bih bio predsjednik Vlade nego bih bio gatara. To su veliki infrastrukturni projekti koji traže puno rada, puno angažovanja od rješavanja pitanja eksproprijacije do izgradnje samog jednog takvog zahtjevnog projekta. To je dužina od stotinu i više kilometara. U RS danas imamo 106 km izgrađenih autoputeva, radili smo to više do 10 godina. Ja bih bio presretan da neko u sljedećem mandatu, ko god bio predsjednik Vlade, da bude u poziciji da presiječe vrpcu za taj autoput. To je posao za narednih nekoliko godina, rekao bih čak i desetak godina“.
“Procedura za odobrenje tog kredita je poslije usvajanja na Narodnoj skupštini i Vijeću naroda da to ide u Parlamentarnu skupštinu BiH. Kad će početi raditi – vidjećemo, ali prema nekim informacijama koje dolaze iz Sarajeva, to zaista nije u kratkom roku”, dodao je Višković za N1.
Pitali smo ga i kako sarađuje sa Savjetom ministara BiH.
“Skoro da nema saradnje. Ne zato što ne želi Novalić ili Višković. Kad sam razgovorao sa Novalićem, rekao mi je: ‘Znaš šta druže, moramo sačekati da se formira Savjet ministara pa u sklopu rješavanja svih tih kadrovskih pitanja da riješimo i to pitanje’. Oni su u tehničkom mandatu, nemaju ni definisane skupštinske većine ni Savjet minsitara ni Vlada FBiH, prema tome oni sad obavljaju samo neke poslove koje moraju da rade da ne bi došlo do zastoja, a o nekim ovakvim stvarima koje su ključne za građane BiH, o novim infrastrukturnim projektima, kadrovskim, zakonskim rješenjima, naprosto nemate sagovornika na drugoj strani“, istakao je.
Govorio je i o problemima u Elektroprenosu BiH.
“Problemi su više nego alarmantni za BiH – za sva tri naroda i za oba entiteta. Tamo leži oko 170 miliona maraka već 18 mjeseci. To se nigdje ne ulaže. To nisu pare za budžet, to su pare za investicije. Zapamtite šta vam kažem, ovo će ostati zapisano: ako danas ne ulažete, to će nam se vratiti da li za šest mjeseci, da li za godinu, ili dvije, jer naša energetska mreža je previše stara. U nekim mjestima je dovedena do zasićenja – konkretno Banjaluka. Taj zastoj koji se desio s tim investicijama je zatekao Banjaluku koja je trebala da gradi novu trafostanicu. Sve procedure su bile provedene i taman da počne da se gradi, nastao je zastoj i već 18 mjeseci ništa. Postojeće dvije stanice rade u vršnom opterećenju, što znači da svaki novi proizvodni i bilo kakav pogon u Banjaluci, ako bi se poštovale procedure, ne bi mogao dobiti saglasnost na priključenje energetske mreže jer je vršno opterećenje. Te dvije trafostanice su stare koliko i ja, a ja imam koliko imam, što znači da je njihova pouzdanost da mogu u svakom momentu otkazati, a to onda znači za Banjaluku mrak”, komentarisao je Višković.
Reporterka N1 Snežana Mitrović je upitala premijera RS i da li je tužio Vladu FBiH, a on je rekao: “Tužba je napravljena, još nije predata, zato što Vlada i pravni eksperti razmatraju mogućnost da tužba bude predata pred sudovimna u RS. Poučeni dosadašnjim iskustvom, ukoliko bi pustili tužbu samo zbog tužbe, da zadovoljimo neku normu, bojimo se da bi se sudovi u Federaciji proglasili nenadležnim, odbili ili tako dalje, i onda ćemo izgubiti još par dana da ovo analiziramo. Želimo da ta naša tužba bude i realizovana. Mi imamo već presuđenu izvršnu stvar za onih 28 miliona od kojih smo naplatili samo 4 miliiona gdje se Sud u Federaciji, neki sudija, drznuo – skoro nepoznato u sudskoj praksi – da možete u samom izvršnom postupku da donesete takvu odluku i on je takvu odluku ostavio do septembra na čekanju“.
Strogo je zabranjeno preuzimanje sadržaja, vijesti, videa ili fotografija bez dozvole. Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad