Povratnici protiv autoputa: "Ugrožena je naša egzistencija"

N1

Stanovnici južnih mostarskih naselja Kosor, Malo Polje, Ortiješ, Hodbina, Lakiševina i Kočine organizovali su danas protestno okupljanje kako bi ukazali na nezadovoljstvo povodom najavljene izgradnje autoceste koja bi trebala proći preko plodnih polja, rijeka Bune i Bunice, te koja bi kako su kazali ugrozila živote desetina hiljada ljudi. Traže organizovanje posebne javne rasprave o ovoj dionici autoputa na Koridoru 5C kroz Hercegovinu, kako bi svi zainteresovani mogli iznijeti svoja mišljenja.

Ljubica Adžović prije 21 godinu vratila se u Malo Polje. Planirana trasa autoputa A1 južno od Mostara mogla bi je ponovo promjeriti s kućnog praga. Samo tri do četiri metra dijelit će njen dom i autocestu.

“Put ide i cijepa nam zemlju, jedna zemlja tamo, druga ovamo i posred nje ide autoput. Nemam gdje ići, nemam ništa”, kazala je mještanka ovog naselja Ljubica Adžović.

Oznake kuda bi autoput trebao ići u dvorištu su postavljene bez njenog znanja. Isti slučaj i kod drugih mještana. Kažu, ukoliko im se oduzme zemlja za gradnju autoputa, života za njih u ovom mjestu više neće biti. Stoga poručuju, svoja imanja branit će do kraja.

Ja ću biti prva na živom zidu, ovdje neće niko sa mašinom proći preko moje zemlje”, kategorična je mještanka naselja Kosor, Nura Štajn.

Posebno bi ugrožena mogla biti srpska povratnička populacija u mjestu Ortiješ. Tri godine vode bitku sa institucijama da trasa planiranog autoputa kroz jug Mostara ne prolazi kroz njihova imanja od kojih žive.

“Mi smo se vratili, posadili svašta, sad nam ruše to. Gone nas odavde, evo da nema mjesta za autoput, evo brda gore pa nek prave”, mišljenja je Slavko Berberović, mještanin naselja Ortiješ.

Riječ je o dionici čiji se početak nalazi u mjestu Kočine te prolazi između aerodroma i magistralnog puta “M-17”, mostovima prelazi Bunu i Bunicu i uspinje se prema Hodbini i brdu Kvanj koji ide kroz istoimeni tunel. No, mještani i stručnjaci smatraju da je trasa koja je ranije planirana preko Podveležja mnogo primjerenija.

“Ta trasa je interesantna ne samo zato što je puno lakše ostvariva, zato što ovdje imate podzemne vode vrlo blizu, obično se priča da je trasa navodno skuplja. Kad imate čvrsto tlo ispod autoputa možete zamisliti koliko je jednostavnija izgradnja autoputa, a ne konstantna sanacija na ovakvim dionicama”, objasnila je arhitektica Maja Popovac.

“Jednom potpuno nezakonitom, netransparentnom odlukom koja je donesena u kafani se želi napraviti trasa autoputa na ovom području koji nema nikakve predispozicije da bude autoput iz demografskih, ekoloških, zdravstvenih, poljoprivrednih i drugih razloga”, dodao je DF-ov zastupnik u Federalnom parlamentu Ahmed Džubur.

S druge strane, iz Autocesta poručuju da nisu oni ti koji su odlučivali o ovoj trasi autoputa:

“Naglašavamo da JP Autoceste FBiH nisu bile nosilac pripreme Prostornog plana niti nosilac izrade Prostornog plana sa posebnim obilježjima, između ostalog, i javnih rasprava. Navedeni poslovi su u nadležnosti Federalnog ministarstva prostornog uređenja.Nadalje, želimo da istaknemo da je prilikom odabira optimalne trase autoceste na području Mostara jug – Buna urađena i multikriterijska analiza varijanti trase sa prijedlogom najpovoljnije opcije.”

Ipak, mještani pozivaju Autoceste da organizuju posebnu javnu raspravu po ovom pitanju tvrdeći da su zakonom to dužne uraditi. Upozoravaju planirana trasa uništit će kulturno-historijsko naslijeđe ovog kraja te ugroziti njihovu egzistenciju.

Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad