Sve je veći broj saobraćajnih nesreća koje su prouzrokovali vozači pod uticajem alkohola. Vikend iza nas obilježilo je nekoliko njih, a iako je izmijenjeni Zakon o sigurnosti saobraćaja na putevima u BiH pooštravanjem sankcija donio neke pomake na bolje, teške nesreće i dalje se događaju. O zakonu, da li su kazne adekvatne raspravljali su komandir Jedinice za saobraćaj MUP-a Kantona Sarajevo Željko Klisara i profesor sa Fakulteta za kriminalisitku, kriminologiju i sigurnosne studije UNSA Eldan Mujanović.
“Nadam se da će biti još i boljih zakonskih rješenja. Na panelu danas smo razgovarali o novom tekstu bezbjednosti u saobraćaju na putevima u BiH. Mi kao polcija smo dali prijedloge da bi oklakšali sebi posao i sigurnost u saobraćaju stavii pod kontrolu. U zakonu bi trebalo uvesti kao zaštitnu mjeru oduzimanje vozila kojim se čini prekršaj jer novčane kazne nemaju nekakvog efekta”, rekao je Klisara.
Profesor Mujanović apeluje na zakonodavce da u budućnosti više slušaju struku, njihove analize i pouzdane pokazatelje:
“Zakon je doživio nekoliko inovacija od 2006. godine. Stalno se išlo u pravcu povećanja kazni uključujuči i novčane kazne i zaštitne mjere. Nije toliki problem u sankcijama, evidentno je da če biti povećanje sankcija, ali u kolikom god rasponu budu viosoke i dalje će biti onih koji će kršiti zakon. U BiH imamo izražen problem u smislu da je zakonodavac malo uradio na izvršenju prekšrajnih mjera. Mnogo je neplaćenih prekršajnih kazni.”
“Mali broj ljudi je odgovoran za većinu teških prekršaja. Bilo kakva buduča zakonska rješenja bi trebala biti struktuirana i prilagođena pojedinim kategorijama počinilaca”, dodao je Mujanović.
Za njega su povratnici veliki problem, te smatra da bi kazne prema takvim kategorijama trebale da budu drugačije:
“Mislim da zakonodavac mora imati i objektivan prikaz realnosti u praksi, da prije samog zakonskog rješenja znamo šta treba uraditi. Alkohol nije isključivi uzrok saobraćajnih nezgoda. U prvom planu bi trebali biti mladi, neiskusni vozači, vozači koji misle da mogu voziti pod dejstvom alkohola i opojnih droga. Druga su recidivisti, ljudi koji su konstantno bivali zatečeni pod uticajem alkohola. Za njih su potrebne drugačije mjere. U nekim državama se tim osobama zabranjuje upravljanje vozilom. Volio bih da zakonodavac počne donositi odluke na osnovu pouzdanih pokazatelja, slušanjem struke i mislim da se mogu očekivati rezultati.”
Visina kazne zavisi od količine alkohola u krvi vozača, no i tu ima prostora za poboljšanje mjera.
“Ovo zakonsko rješenje je mnogo bolje nego što je prije bilo. Prije kad zaustavite pijanog vozača i policajaz završi posao vozač ponovo sjeda za volan, sada budu isključeni iz saobraćaja”, rekao je Klisara.
“Što se tiče starosne dobi pretežno su to mlađe osobe, a kada je u pitanju pol tu je to negdje, Možda malo više osoba muškog pola vozi pod uticajem alkohola”, kazao nam je Klisura govoreći o vožnji u alkoholisanom stanju. Mujanović je mišljenja da su žene počele više da piju što i jeste razlog većeg broja alkoholisanih učesnica u saobraćaju.
Prevencija, prema Mujanovićevom mišljenju, važnija je o sankcionisanja koje smatra krajnjim sredstvom. Sarajevska policija je će za vrijeme novogodišnjih praznika, upravo zbog prevencije saobraćajnih nesreća, pojačati kontrolu.
“Kada imamo značajnije događaje kao što je Nova godina, mi pojačamo naše aktivnosti. Iza Božića i novogodišnjih praznika sigurno će biti pojačana kontrola svih učesnika u saobraćaju kako bi preventirali moguće saobraćajne nesreće”, rekao je komandir Željko Klisara.
Veliki uzorak saobraćajnih nesreća je i korištenje mobilnog telefona prilikom upravljanja motornim vozilom, a veliki problem, kada su u pitanju povrede, predstavlja nevezivanje sigurnosnog pojasa, zaključio je Klisara.
Komandirova poruka za kraj bila je “Ne izazivajmo sudbinu”, te da nije moguće voziti i piti alkohol.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad