I dok se ostatak regije prometno uvezuje, Bosna i Hercegovine kaska za ostatkom Zapadnog Balkana. Ne postoji kvalitetna cestovna veza, a posebice zračna. Od najavljene linije Sarajevo-Podgorica-Skoplje još nema ništa, a nema naznaka uvođenja ni avio linija od Sarajeva za Tiranu ili Prištinu.
Provjerili smo zašto je ostatak regije međusobno uvezaniji, nego sa našom zemljom?
Građanima Bosne i Hercegovine, u ovom trenutku, su udaljeniji gradovi regije, nego neke europske destinacije. Uvezanost domaćih aerodroma sa najvažnijim gradovima Balkana spala je na dva slova.
Iz Sarajeva trenutno prometuju avioni prema Beogradu i Zagrebu. Od nedavno, ukinut je let iz Sarajeva za Ljubljanu. Glavni grad zračnim putem nije povezan ni sa Podgoricom, Skopljem, Prištinom niti Tiranom. Posljednje dvije godine čelnici BiH, Crne Gore i Sjeverne Makedonije, najavljivali su uspostavu avionske linije Sarajevo-Podgorica-Skoplje. Realizacija je izostala. Tražila se subvencija tih država, ali i Europske komisije.
“Samo da Evropska komisija bar prihvati 50% da refundira troškove. Mi smo spremni, BiH, Crna Gora i Sjeverna Makedonija, 50%. Adria Slovenija i još neke kompanije su već dale ponudu. To otprilike 500.000 eura po zemlji”, rekao je Zoran Zaev, premijer Sjeverne Makedonije 8. aprila 2019. godine.
No, službenih informacija iz BiH dokle se stiglo sa ovim poslom, nema. Iz crnogorske ambasade u Sarajevu nam je rečeno da je bilo nagovještaja o uvođenju kružbeve avio linije, ali da za sada nemaju konkretnije odgovore.
“Svakako da bi, jedna ovakva avio linija bila od koristi za turizam i uopšte privredu Crne Gore i cijelog regiona. Crna Gora je turistička destinicija, a otvaranje ove linije podrazumijevalo bi lakši i brži dolazak turista, što bi bila velika prednost ne samo za crnogorsku ekonomiju nego i za ekonomije Bosne i Hercegovine i Republike Sjeverne Makedonije”, poruka je iz Ambasade Crne Gore.
Stručnjak za avio promet Omer Kulić, smatra da linija poput Sarajevo-Podgorica-Skoplje ne bi bila isplativa, niti sa aspekta broja putnika, niti financiranja troškova.
“Skoplje-Sarajevo bi možda i moglo da prođe. A povezati Sarajevo Podgoricu i Skoplje, ne dolazi u obzir. Trenutno u BiH nema kompanije, a nema kompnije ni u Skoplju. U Podgorici postoji kompanija Montenegro Airlines, ali oni to neće da uradi, jer znaju da je neisplativo. Oni su napravili kalkukacije i ne pada im na pamet da takvo nešto otvaraju”, rekao je Kulić.
Osim Sarajeva, sa nekim od glavnih gradova regije povezani su Mostar i Banjaluka.
Iz mostrske zračne luke dva puta sedmično leti Croatia Airlines za Zagreb. Iz Banjaluke, Air Serbia leti za Beograd. Aerodrom u Tuzli nije povezan ni sa jednom destinacijom na Zapadnom Balkanu.
“To saobraćaja što imamo je recidiv otomanske imperije i Austrougarske. Mi dvije destinacije na koje možemo otići dva-tri puta dnevno su Crigrad i Beč. Možda je gruba šala, ali bojim se da nismo daleko odmakli u aviosaobraćaju od carigradsko-bečke filozofije”, izjavio je Zlatko Lagumdžija, bivši ministar vanjskih poslova BiH.
Dok Bosna i Hercegovina izravnu zračnu liniju ima samo sa prijestolnicama susjedne dvije zemlje, Zagreb i Beograd imaju znatno veću povezanost sa ostatkom okruženja.
Sa “Franje Tuđmana” izravno se može letjeti ka Beogradu, Mostaru, Sarajevu i Skoplju. Aerodrom “Nikola Tesla” direktno povezan je sa Ljubljanom, Zagrebom, Podgoricom, Banjalukom, Tiranom, Skopljem, Sezonski sa: Dubrovnikom, Rijekom, Splitom i Zadrom.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad