U prvih pet dana 2016. godine desile su se dvije saobraćajne nesreće ne pružnim prelazima sa strašnim posljedicama. U Prijedoru su prilikom sudara voza i automobila smrtno stradale četiri osobe, od kojih jedna devetogodišnji dječak, dok su u Čelincu dvije osobe teško povrijeđene.
Znak upozorenja i Andrijin krst, najčešće su jedina obilježja na pružnim prelazima.
Nema svjetlosnih signala, nema rampe. Tako je i na pružnom prelazu Crni Vrh kod Čelinca gdje se juče desila saobraćajna nesreća u kojoj su teže povrijeđene dvije osobe.
Mještani kažu da se to ne dešava prvi put. Česti su sudari automobila i voza na ovom prelazu.
“Nije bio nijedan smrtni slučaj, ali je voz udario jednu ženu sa djetetom. Nosio ih je kilometrima. Udario je jedog momka sa konjima, a udario je i mene. Stalno se to ovdje dešava, samo na svu sreću smrtnih slučaja nije bilo”, kazao je Stanko Jovanović iz Crnog vrha kod Čelinca.
U Republici Srpskoj postoji 187 pružnih prelaza, a samo 25 ih je obezbijeđeno branikom ili polu-branikom. Za bezbijednost svih prelaza potrebni su milionski iznosi, tvrde nadležni.
“Da bi veći broj prelaza bio obezbijeđen najvišim nivoom zaštite potrebna su i veća finansijska sredstva. Imajući u vidu finansijsku sliku ne mogu se svi pružni prelazi riješiti branicima i polu-branicima”, tvrdi Milija Radović, direktor Agencije za bezbijednost saobraćaja RS.
Nadvožnjak ili podvožnjak, branik ili rampa jedina su stopostotno sigurna rješnja, tvrde stručnjaci.
“Iz lošeg iskustva znam da u državama bivše SFRJ tamo gdje su svjetlosno zvučni signali nema savjesti vozača. Prolaze kroz crveno i ugrožavaju saobraćaj. A i sama željeznica ne ulaže dovoljno u modernizaciju”, smatra inženjer saobraćaja Milan Kiković.
Dok se ne pronađu sredstva za izgradnju nadvožnjaka ili postavljanje branika, vlasti kažu da će ulagati u kampanje. Voz se ne može zaustaviti na pružnom prelazu, cilj je uticati na svijest učesnika drumskog saobraćaja.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook.