Informacija da će JU Zavod za specijalno obrazovanje i odgoj djece "Mjedenica", odnosno internat i radionice u centru, biti zatvoreni, uznemirili su roditelje, koji poručuju da "Zavod Mjedenica neće biti zatvoren". Iz Ministarstva obrazovanja Kantona Sarajevo i ureda ministrice Naida Hota-Muminović stiglo je obrazloženje u kojem se, između ostalog, navodi kako problem leži u tome što postojanje internatskog smještaja u centrima ovog tipa nikada nije bilo uređeno zakonima i podzakonskim aktima, te najavljuju "sistemska rješenja". Šta kaže struka.
“Cijela ova situacija je jako zabrinjavajuća. Mislim da je ovo što se dogodilo s ‘Mjedenicom’ i odlukama koje je donijela ministrica posljedica nekih stvari koje je ona radila unazad godinu dana. Ne možemo samo razgovarati o zatvaranju internata i radionica, zbog toga što su prethodile brojne neke aktivnosti koje su za cilj imale ovakve radnje“, ističe Edinalda Jakubović, defektologinja i nastavnica u JU Centru za odgoj, obrazovanje i rehabilitaciju Vladimir Nazor.
Jakubović podsjeća kako je Ministarsstvo obrazovanja formiralo radnu grupu, čiji cilj je bio da prikupi podatke iz svih centara kako bi se racionalizirali resursi u centrima, ističući kako ovo tijelo u svom sastavu nije imalo “niti jednog defektologa, nikoga iz struke”.
“I ta radna grupa je dolazila, posjećivala centre, konkrentno i Centar Vladimir Nazor. Mi smo formirali svoju radnu grupu kako bismo tim ljudima pomogli da na što adekvatniji način prikupe informacije koje njima trebaju. Međutim, ta radna grupa je završila aktivnosti, nikad niko nema izvještaj šta je ta radna grupa odlučila, jer je ministrica napisala da će ona poštovati odluke te radne grupe. Šta i kakve odluke niko od nas ne zna“, podvukla je Jakubović.
Iako nisu od ministarstva ili članova radne grupe dobili precizan odgovor šta bi značila “racionalizacija centara”, pretpostavlja da bi se moglo raditi o smanjenju resursa u specijalnim ustanovama, kao što je Zavod ‘Mjedenica’ i Centar ‘Vladimir Nazor’, i prebacivanja dijela djece u redovne škole.
Ukazala je i na druge nelogičnosti.
“Još jedna poražavajuća odluka, koja je možda prošla neprimijećeno kod šire javnosti, međutim šta je jako bitno roditeljima djece s teškoćama u razvoju jeste da je ministrica donijela odluku da nema odgode upisa za djecu s teškoćama u osnovne škole. To je nedopustivo, jer imate djecu koja bi se upisala recimo u vrtić ili predškolske ustanove možda pola godine ili godinu dana prije nego što trebaju krenuti u školu, i vi niste dali prostora ni djetetu ni roditeljima da se adaptiraju, da prihvate teškoću, da prihvate to da dijete možda ima određene teškoće. I ta odluka je nešto što nije dobro“, upozorila je.
Smatra kako je postojao niz aktivnosti čija su posljedica aktuelni koraci ministrice.
“Mislim da je nedopustivo da se djeci uskraćuju rehabilitacioni programi i tretmani, da se roditlejima uskkaćuje mogućnost da oni mogu da biraju. Roditelji zdrave djece mogu da odluče gdje i u koji vrtić da ih upišu, djeca s teškoćama u razvoju, odnosno njihovi roditelji, nemaju mogućnost izbora. I ako su oni osuđeni na dvije ustanove – ‘Mjedenicu’ i Centar Vladimir Nazor, vi im sad ukidate i te dvije mogućnosti koje imaju. Drugo, nisam sigurna, ali Skupština Kantona Sarajevo je na tematskoj sjednici o inkluzivnom obrazovanju od prije par godina, donijela odluku o tim okupacionim radionicama i da djeca do 26. godine mogu boraviti u tim radionicama. Mislim da je ovo samovolja ministrice Hota, pročitala sam demant i ona kaže da su to djeca koja pripadaju socijalnom i zdravstvenom sektoru, a ne odgojno-obrazovnom jer nisu školski obveznici“, istaknula je Jakubović, i nastavila:
“Zašto ministrica Hota nijerazgovarala s ministarstvom zdravstva i socijalne zaštite i svojim kolegama u ministarstvu obrazovanja, i zašto nisu donijeli neko drugo rješenje a ne da se zatvaraju radionice i taj internat?”.
Izdvojila je kao problematičan i podatak da ministrica Hota i njeno ministarstvo “ne vode računa o svim bitnom apsketima za život jednog djeteta”, te uopće ne komuniciraju po ovom pitanju s lokalnim zajednicama. Pojasnila je i zašto je to važno:
“Djeca u ‘Mjedenici’ i Centru Vladimir Nazor, roditelji te djece od općina dobiju novac za prevoz, užine, to su stvari koje financiraju lokalne zajednice. Ne može ministarstvo donijeti neku odluku bez konsultacije lokalne zajednice, jer se i one sad moraju adaptirati na nešto novo“.
‘Djeci s teškoćama u razvoju oduzima se jedini vid komunikacije i druženja s drugim ljudima’
Još jedan od nedostataka u obrazovnom sistemu u Kantonu Sarajevo je to, ističe, što ne postoje nikakvi programi koji bi obuhvatili djecu koja su završila školovanje, i nisu više školski obveznici, a nisu odrasle osobe koje bi mogle negdje da radi, “pogotovo jer su to većinom djeca s intelektualnim teškoćama kojima je oduzeta radna sposobnost, i imaju svoje staratelje“.
“Radionice u ‘Mjedenici’ su jedini vid njihove komunikacije za druženje s drugim ljudima i drugim osobama, i vid socijalizacije, to su djeca sa sniženim intelektualnim sposobnostima – nisu mali da bi ih vodili u parkiće, a nisu ni dovoljno veliki da biste ih negdje pustili, nisu sami sposobni za to. Vi njima uskraćujete bilo kakvu komunikaciju s vanjskim svijetom. Da ne pričam o tome koja je to težina roditeljima“, naglasila je.
Da li očekuje napredak u komunikaciji između ministarstva i predstavnika roditelja, i da će vlasti imati sluha za zahtjeve roditelja djece s teškoćama u razvoju?
“Prema našim dosadašnjim iskustvima, ne mislim da će se bilo šta promijeniti. Zagorovnik sam razgovora, pregovora, susreta na kojima se mora aktuelizirati i pričati o ovim stvarima. Zašto nisam optimista? Unazad godinu dana u Centru Vladimir Nazor imamo iskustvo da projekti koje i ne treba financirati naša Vlada, projekti koji su nama financirani od nekih nevladinih organizacija, međunarodnih organizacija, stoje nepokrenuti, jer nemamo dozvolu ministarstva iz milion nekih razloga i argumenata. Jer nikad ne slušaju na način da kažu: pa hajde vidimo. Niko ne traži da se krši zakon, ali uvijek postoji mogućnost da se nekom odlukom promijeni dio zakona, pedagoških standarda. Nemamo podršku koju trebamo, i ono što sam dosad shvatila u mandatu ministrice Hote jeste da je njoj jako važno da omasovi inkluzivno obrazovanje, odnosno da djeca s teškoćama u razvoju budu u redovnim osnovnim školama i to je nonsens. Ja sam defektolog i smatram se stručnjakom, i mislim da je to strašno“, zaključuje Jakubović.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!