Iako se često slika o mladima u BiH predstavlja u negativnim konotacijama, mnogo je onih koji svojim praktičnim radom odbacuju te insinuacije te velikim žrtvovanjem, jakom voljom i nemjerljivim trudom grade svoju budućnost u svojoj državi.
N1 u narednim danima donosi serijal priča o mladim i uspješnim osobama u BiH koji su stvari uzeli u svoje ruke ne čekajući da im neko drugi pronađe posao i izvor prihoda. Nekima je hobi postao posao dok je drugima ljubav prema domovini i njenoj historiji trasirala put prema uspješnom biznisu.
Jedno je sigurno, nijedan početak nije bio lagan. Vodila ih je kvalitetna ideja i želja za uspjehom. Svi oni su svoj put počeli graditi skromno, a s obzirom na finanijske ograničenosti internet, a posebno Facebook je bio jedini način da plasiraju svoje proizvode na tržište.
Serijal počinjemo razgovorom sa Farisom Nikšićem i Vedadom Kičevićem, momcima koji su izgradili dobro poznati „Bosnian Kingdom“. Ovaj brand odjeće je počeo sa radom krajem 2012. godine sa ciljem promocije BiH i njene hiljadugodišnje historije, kulture i tradicije.
„Željeli smo da to kombinujemo sa odjećom i da kroz Bosnian Kingdom Clothing modni stil nastavljamo pričati uspješnu priču o našoj domovini i patriotizmu“, rekli su na početku naši sagovornici.
Iako je ideja nastala mnogo ranije, njenu sprovedbu su sprečavala finansijska sredstva. Ipak, uz strpljivu štednju i upornost uspjeli su osigurati novac potreban za pokretanje Bosnian Kingdom Clothing i kreirati prvih 50 majica.
„Trenutno u Bosnian Kingdom Clothingu aktivno radi osam ljudi, s tim da nam se svaki dan javljaju zainteresovani i kreativni mladi ljudi sa novim idejama za dizajn naše odjeće“, govore Nikšić i Kičević.
Oni ističu da svi uposlenici Bosnian Kingdom Clothinga imaju jasne zadatke, ali da su svi uključeni u sve procese nastanka novog proizvoda.
„Neki od nas su zaduženi za rad na društvenim mrežama, gdje bilježimo značajan uspjeh. Mnogi naši kupci nas pronađu na Facebooku i Instagramu, jer znamo da je to odličan i efikasan vid promocije naših proizvoda. Ostali su zaduženi za dizajn i prodaju, i ovdje nam je cilj da uključimo što veći broj mladih ljudi koji su željni rada na kreativnim rješenjima.“
Njihove proizvode najviše kupuju osobe u dobi od 15 do 35 godina, a osim prodaje u BiH, svoje artikle distribuiraju od Italije i Austrije do Australije i Amerike.
„Iako su naši kupci uglavnom Bosanci i Hercegovci u našoj zemlji i dijaspori, postoji i značajan broj stranaca i turista koji su naše proizvode kupili zbog samog dizajna.“
Na pitanje da li je bilo trenutaka kada su razmišljali odustati od cijelog projekta, ističu da je bilo i tih momenata.
„Svaki početak je težak i bilo je naporno. Međutim ostvarili smo značajne uspjehe i dovoljno smo uporni i volimo našu domovinu i ono što radimo da bismo odustali.”
Od samog početka lične prihode ulažu u dalji razvoj i napredovanje Bosnian Kingdom Clothinga i svih onih koji su dio ove male kompanije, a svi su studenti.
“Uspijevamo da osiguramo osnovna sredstva za cijeli tim. Cilj nam je da napredujemo korak po korak i da jednog dana možemo zaposliti što više mladih, kreativnih i sposobnih ljudi koji nisu u mogućnosti da pronađu posao zbog trenutne situacije u BiH.”
Faris Nikšić i Vedad Kičević su naglasili da posao napreduje i bolje nego što su očekivali.
“Do sada smo uspjeli da ostvarimo sve naše početne ciljeve i trudimo se da ostvarimo nove. Želimo da napredujemo u svakom mogućem smislu i da kroz dodatne edukacije posebno opremimo našu ekipu znanjem i vještinama uz koje ćemo lakše ostvariti naše ideje.”
Na pitanje da li im je Facebook bio jedina adresa odakle su na početku mogli doći do kupaca, ali i oni do njih, odgovaraju:
“Facebook nam je bio prva platforma pomoću koje smo dolazili do naših kupaca. Kako smo nastavili sa našim napredovanjem, uspješno smo otvorili našu prvu prodavnicu u centru Sarajeva u ulici S.H. Muvekita 9, kako bismo našim kupcima olakšali pristup našim proizvodima. Trenutno aktivno radimo na izradi webshopa, čime bismo pojačali naše online prisustvo i preglednost svih naših proizvoda.”
Istakli su kako su društvene mreže izuzetno uspješan kanal komunikacije sa kupcima.
“Nama se ovaj princip pokazao jako korisno i trenutno se možemo pohvaliti da imamo preko 80.000 lajkova na Facebook stranici. Čak nam se zna dogoditi da neku našu sliku ili post vidi više od 75.000 ljudi u BiH, a i šire.”
Komunikacija sa kupcima je stalna i traje 24 sata dnevno putem Facebooka.
“Često organizujemo takmičenja za najbolji dizajn naših proizvoda i tu uključimo više od 300 mladih dizajnera koji nam šalju svoje prijedloge. Glavni cilj ovoga je promocija mladih kreativnih ljudi, a i omogućiti im dodatnu priliku za zaradu. Najbolje prijedloge, uz dozvolu autora, često iskoristimo za dizajn naših proizvoda. Kroz ovaj vid takmičenja, upoznali smo mnoge mlade ljude koji su aktivno uključeni u naš rad.“
Imate i prodavnicu i Facebook. Gdje više proizvoda prodate?
“U BiH je internet kupovina i dalje slabo zastupljena, mada uspjevamo da tu ostvarimo značajnu prodaju. Međutim, ubjedljivo najviše naših proizvoda prodamo u našoj prodavnici u Sarajevu, gdje zainteresovani kupci mogu doći, probati i na kraju kupiti ono što im nudimo. “
Osnivači BK Clothinga ističu da ulažu i u oglašavanje, jer je ono sastavni dio napretka.
“Primijetili smo određen porast prodaje prilikom aktivnog i plaćenog oglašavanja na Facebooku. Međutim, značajan broj naših postova ima veliki domet sam od sebe bez ikakvog financijskog ulaganja, i na to smo posebno ponosni”, te dodaju da mjesečno na Facebook oglašavanje izdvajaju blizu 50 eura, ali da trošenje sredstava na online marketing varira od perioda godine i novih kolekcija
Na pitanje da li je budućnost u online shopovima ili se tradicionalne prodavnice i dalje dobro drže, naši sagovornici odgovaraju:
“Tradicionalne prodavnice su i dalje naš najbolji izvor prihoda, međutim, ljudi su sve više spremni da iskoriste prednosti online kupovine i mi pokušavamo da ispunimo njihove potrebe i očekivanja putem naše Facebook stranice, Instagram profila, kao i našeg budućeg webshopa. Online kupovina je posebno značajna onima koji nisu iz Sarajeva, niti iz BiH, zbog čega nam je online shop jedan od prioriteta.”
Na ostatak “bh. scene” gledaju kao na zdravu konkurenciju i ističu da njihovo napredovanje uzrokuje napredovanje svih i još veću upornost. Također, kažu da međusobno sarađuju.
“Sarađujemo međusobno tako što razmjenjujemo ideje i iskustva iz naše djelatnosti. Također, iako smo konkurencija, nudimo nekima od njih pomoć pri izradi odjevnih predmeta.”
Ekipi iz Bosnian Kingdom Clothinga trenutno najveći problem predstavlja pronalazak kvalitetnih materijala, jer je stanje, kako kažu, u BiH tako da su ograničeni u tom pogledu, kao i kvalitetna štampa ili print.
“Ukratko, glavni problem je sve ono što je potrebnu za kvalitetnu izradu naših proizvoda. Trenutno ne možemo puno uticati na tu situaciju, ali jedino na šta možemo da utičemo jeste da nastavimo uporno raditi na poboljšanju Bosnian Kingdom Clothinga i ispunjavanju želja i potreba naših kupaca.”
Za kraj ove pozitivne priče o uspješnim mladim ljudima u BiH treba dodati da su njihove odjevne predmete nosili Edin Džeko, Mirza Teletović, Miralem Pjanić, Amel Mekić, Damir Džumhur i mnogi drugi, koji aktivno rade na promociji Bosnian Kingdom Clothinga i naše domovine.
U narednim danima čitajte nove priče uspješnih mladih ljudi u BiH.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook.