U susret Black Friday-u i prazničnim popustima, potrošačka groznica i u Bosni i Hercegovini. Crni petak u našoj zemlji prošle godine oborio je rekorde potrošnje, budući da su kupci samo u tom danu potrošili više od 372 miliоna maraka. Uprkos izazovima ekonomske situacije, shopping centri u našoj zemlji očekuju pune ruke posla, a građani veće popuste. No, jesu li sniženja stvarna, te kako izbjeći zamke? Jutros u Novom danu razgovorali smo sa prof. Kasimom Tatićem sa Ekonomskog fakulteta UNSA i Elmom Pašić, psihologinjom.
“Herbert Marcuse je davno rekao: jednodimenzionalni čovjek! On je rekao je da smo mi homokonzumensi i čovjek potrošnje, da smo prihvatili da nas potrošnja definira i sve ostalo postaje nevažno. Potrošnja je dominantna i zbog nje čovjek radi sve. Drugim riječima, narod se okuplja i iznađe novac, ali pitanje je upravo da je ekonomski sistem baziran na potrošnji i da ekonomski sistem koji dominantno definira politički sistem i uzajamno vezu sa njim, napravljen je tako da potrošnja postaje potrošačka sila svega i da je narod prihvatio tu obmanu i našao zamjenu svog stvarnog identiteta u tome. Mislim da je to jedan od razloga što jednostavno čim je potrošnja u pitanju imamo masovna okupljanja”, mišljenja je profesor Tatić.
Dva sistema mišljenja
Pašić na početku napominje da se ne slaže sa marketniškim trikovima i obmanama prodaje, te da su to jednostavno kampanje i aktivacije, a mi smo ljudi i možemo ih prihvatiti ili ne.
“Niko nam ne stavi kesu na glavu i dovede u tržni centar i kaže ‘ti to moraš kupit’. Sve zavisi od nas, mi smo samo ljudi i živimo u digitalnom vremenu konzumerističkom vremenu i gdje naše osnovne ljudske potrebe zadovoljavamo na različite načine”, kazala je Pašić, i pojasnila dva sistema:
“Imamo sistem mišljenja jedan – on je brz, automatski, on je na autopilotu, on hoće da zadovoljimo potrebu, on nas tjera da pojedemo cijelu čokoladu kad je slatko i lijepo i on ne troši puno resursa. Imamo sistem mišljenja dva – on je onaj koji razmišlja i troši puno energije, ali on kaže dosta ti je jedna kockica, nemoj posjesti cijelu čokoladu. Kako je nas taj savršeni sistem i naše cijelo jedinstvo tijela i uma i on se trudi da ne troši puno energije kad mu ne treba, on je vrlo optimističan, neće trošiti veliku misaonu za neku košulju. Svi ćemo razmisliti kad kupujemo kuću i auto, a kad odemo u shopping, može i ova košulja, treba nam za sutra…”.
Od potrošnje, mi reagujemo instiktima, dodaje, brzim zadovoljavanjem potreba, a mi kao ljudska bića imamo potrebu za pripadanjem, potrebu za sigurnošću i da budemo dio grupe.
“Imamo još jedan sistem što u psihologiju potrošača, kaže, koji su sistemi ubjeđivanja, a to je oskudica i obmana, jer vrijednost ne postoji. Vrijednost nije fiziološka, vrijednost je društvena. Vrijednost smo mi proglasili, da je nešto vrijedno ili ne”, kaže ona.
Ponuda i potražnja
Profesor je iznio i brojke koje, kaže, pokazuju da je u Americi na ovaj dan potrošeno 370 miliona, a kod nas 14 miliona.
“Prosječna potrošnja po njihovom stanovništvu tih kupaca, preko dvije trećine kod njih je online kupovine, a ovo hrljenje i masovno okupljanje je rezervisano za jednu trećinu tih kupaca. Ekonomska logika je uslovno govoreći relativno jednostavna i tako da je Alfred Marshall slavni ekonomista malo irionično degradirao našu struku i rekao – papagaja može naučiti da bude dobar ekonomista. Naučite ga samo dvije riječi – ponuda i potražnja”, kazao je profesor Tatić.
Osnovni razlog zašto preduzeća spuštaju cijenu, ističe, je da bi na robama standardne potrošnje normalnim dobrima privukli veće mase potrošača.
╰┈➤ Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad, pridružite nam se i na WhatsApp kanalu klikom ovdje
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!