Građane BiH u prosjeku je, za oko 50, više koštala gradnja kilometra autoputa nego građane RS. Lako je sabrati kilometre i marke, no procjeniti šta je zaista bilo skuplje, teško je kažu, a zavisi od mnogo faktora, morfologije terena, cijene eksproprisanog zemljišta, ali i cijene materijala u datom momentu.
Pet dana nije bilo dovoljno da Autoceste FBiH saberu koliko je novca potrošeno na gradnju Koridora 5C.
Poznato je da je do sada izgrađeno 113 km autoputa. A prema poslednjim dostupnim podacima, za 102km na koridoru VC utrošeno je 1,62 mijarde KM. To, prostom računicom znači da je km puta u prosjeku koštao oko 15,88 miliona KM.
“Autocesta na Koridoru Vc se intenzivno gradi. Do sada je izgrađeno 113 km. Stvoreni su preduslovi da u 2021. godini napravimo još veći iskorak jer smo obezbjedili 3,27 milijardi KM za nastavak izgradnje autoceste na Koridoru”, naspisao je Adnan Terzić, direktor Autocesta FBiH u biltenu.
“Poprikuša-Nemila je sada u izgradnji, u centralnom dijelu je Tarčin-Ivan, to je dionica čiji će kilometri biti funkcionalni naredne godine, na ljeto se pušta i završava 6,9 km, na jugu imamo dionicu počitelj Zvirovići, most Počitelj koji je jedan impozantni objekat”, kazala je Narcisa Borić-Livnjak iz Autocesta FBiH.
U Republici Srpskoj, kilometar autoputa koštao je u prosjeku jeftinije za 2,7 miliona evra. Skoro pet miliona KM.
“Republika Srpska trenutno ima 106 kilometara autoputa i to 34 kilometra autoputa E 661 Gradiška – Banja Luka i 72 kilometra autoputa „9. januar“ Banja Luka – Doboj. U izgradnju prvih 106 kilometara buduće mreže autoputeva u Srpskoj, uloženo je oko 1,1 milijardu maraka. Cijena po izgrađenom kilometru, sa pratećom infrastrukturom, iznosi oko 5,16 miliona evra”, kazali su Autoputeva RS.
Slovenci imaju precizne podatke
Mnogo preciznije podatke o gradnji puteva imaju Slovenci. Gradnja autoputa kroz ovu zemlju koštala ih je od 2,69 do 27,7 miliona evra po kilometru. U prosjeku 10,99 miliona.
“Troškovi izgradnje dionica autoputa zavise od morfologije i geologije zemljišta, vodenih tokova, naseljenosti, pitanja bezbjednosti, te mjera zaštite životne sredine. Prosječna cijena od 10,99 miliona evra je statistički podatak, a ne ozbiljno poređenje stvarne cijene autoputa”, kazali su iz DARS-a.
Tako su Slovenci plaćali kilometar autoputa skoro duplo više od Republike Srpske, te za trećinu više od FBiH.
“Kada gledate opštu sliku, kakva je BiH za gradnju Autoputeva, Dosta je naporna, i nije jednostavno. Ne mogu se te cijene tek tako upoređivati. Topografski uslovi, geografski, hidrogeološki, geomehanički, pa i seizmološki, to su prirodni uslovi”, kazao je Munir Jahić, profesor na Građevinskom Fakultetu.
Postoje i oni drugi, cijena građevinskog je iz godine u godinu rasla, različite su i cijene zemljišta koje oduzima, a raspon se kreće oe nekoliko hiljada kroz napuštene predjele, do više stotina hiljada kroz urbane centre.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare