Prazni lokali, na kojima stoji natpis „izdaje se“ nisu nikakva novina posljednjih godina u gotovo svim gradovima u Srbiji, uključujući i atraktivne lokacije velikih gradskih centara, poput Beograda, Novog Sada ili Niša, piše specijalizovani portal za oglašavanje nekretnina 4zida.rs.
Pandemija, ekonomska kriza i ratni sukob u Ukrajini jesu izazvali cjenovnu eksploziju na tržištu nekretnina u Srbiji, ali su istovremeno uticali na gašenje malih radnji, a time i veću ponudu na tržištu zakupa poslovnog prostora, naročito onog koji se nalazi izvan tržnih centara, navodi portal u analizi.
Branko Šajkunić, vlasnik agencije BG posrednik kaže za 4zida.rs da posljednjih nekoliko godina značajno opada interesovanje za zakup poslovnog prostora i lokala u velikim gradskim centrima iz više razloga.
„Primetno je da banke smanjuju broj filijala i prelaze sve više na online bankarstvo, a poznato je da su one bile i česti i najatraktivniji zakupci. Takođe, pandemija je osetno povećala online trgovinu, pa kada se na to nadoveže ekonomska kriza, velika inflacija, ali i atraktivnost šoping molova, logično je što lokali gube na svom značaju.
U poslednje vrijeme se sem kladionica, apoteka i eventualno pekara gotovo ništa i ne otvara u gradskim centrima. Sa druge strane, ako nemate lokal u šoping molu, kao da vas i nema na tržištu, jer su se kupci navikli da tamo obavljaju kupovinu, jednostavnije im je, sve je na jednom mjestu, imaju obezbeđen parking i slično“, objašnjava sagovornik.
On dodaje da se cijene zakupa kancelarija u poslovnim centrima kreću od 15 do 25 eura po kvadratu, ali da to najčešće zavisi od lokacije ili atraktivnosti samog poslovnog prostora. Primjera radi, u beogradskoj ulici Knez Mihailova još uvijek vlada veliko interesovanje za poslovnim prostorom, ali je sa druge stane primjetno da se takozvana crvena zona, to jest opseg najtraženijih lokacija, prilično suzio.
„Čim se malo odmaknete od samo centra Beograda, sve je više praznih lokala. Nekada je Bulevar bio izuzetno atraktivan, sve do Cvetkove pijace, danas je to jedva do Vukovog spomenika. Da ne govorim o Cvijićevoj ulici, odnosno ulicama koje se ne nalaze u samom centru grada. Slično je i u drugim gradovima u Srbiji. Jednostavno, ni zakup ni kupovina lokala u drugoj ili trećoj zoni više nisu interesantne“, kaže Branko Šajkunić.
Na sajtu 4zida.rs trenutno je više od 4.500 aktivnih oglasa za izdavanje poslovnog prostora, od čega se gotovo polovina odnosi na one u Beogradu (2.120), a slijede Niš (799) i Novi Sad (701). Što se Beograda tiče, najveća ponuda poslovnog prostora je u opštinama Zemun, Novi Beograd, Vračar i Stari grad. Na cijenu najma poslovnog prostora prije svega utiče kvadratura, lokacija, pogotovo kada su u pitanju lokali pogodni za prodavnice i ugostiteljske objekte, dok je kod kancelarijskog prostora, osim lokacije, na cijeni njegova atraktivnost, dostupnost parkinga, ali i drugi sadržaji dostupni u samoj zgradi ili njenoj blizini.
Za ugostiteljske objekte je od velikog značaja i da li poslovni prostor ima baštu ili parking, dok je kod lokala interesovanje za one koji imaju adekvatan izlog daleko veći. Najvišu cijenu imaju lokali koje se nalaze na najatraktivnijim lokacijama u centru, pa se na specijalizovanom sajtu za oglašavanje nekretnina 4zida.rs nudi lokal od 55 kvadrata u ulici Đure Jakšića, nekoliko koraka od Knez Mihailove po cijeni mjesečnog najma od 2.500 eura i to za advokatsku kancelariju, banku, stomatološku ordinaciju ili sličnu namjenu, dok je cijena zakupa lokala od oko 80 kvadrata u Dečanskoj ulici 3.000 eura.
Sa druge strane, analize tržišta pokazuju da u Srbiji, u kojoj je tokom 2022. izgrađeno oko 120.000 kvadrata poslovnog prostora, potražnja za adekvatnim kancelarijskim prostorom i dalje nadilazi ponudu, a vlada potražnja i za halama i proizvodnim pogonima.
„Često zakupodavci stanove izdaju kao kancelarijski prostor, ali nije svaki stan pogodan za kancelariju. Takođe, nekada je bio trend da se stanovi u prizemlju adaptiraju kako bi se izdali kao poslovni prostor, dok u poslednje vrijeme tržište funcioniše tako da će se poslovni prostor pretvarati u stambeni“, kaže naš sagovornik iz agencije BG posrednik.
Presjek trenutnih oglasa na sajtu 4zida pokazuje da su cijene zakupa stanova u najvećim gradovima, poput Beograda, Novog Sada, Kragujevca i Niša porasle u odnosu na isti ovaj period prošle godine. Tako su prosječne cijene izdavanja garsonjere u Beogradu porasle sa 230 na 300 eura, dok se jednosoban stan umjesto za 300 sada izdaje za 400 eura.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!