Stižu leteća električna taksi vozila?

Ekonomija 21. aug 202311:25 0 komentara
FILE PHOTO: Flying taxi company Archer Aviation prepare for the debut of their all-electric aircraft from a facility in Hawthorne, California, U.S. June 8, 2021. Picture taken June 8, 2021. REUTERS/Mike Blake/File Photo

Pariz je dugo bio u srcu historije avijacije. To je mjesto gdje su se braća Montgolfier uspinjala prvim balonom na vrući zrak 1783. godine i gdje je Charles Lindbergh završio prvo solo putovanje transatlantskim avionom 1927.

Sljedeće godine, ako sve bude išlo po planu, Pariz će biti prvo mjesto drugačije leteće industrije kada Volocopter, njemački proizvođač električnih aviona, pokrene leteću taksi uslugu tokom Olimpijskih igara. Na Paris Airshowu u junu, kompanija, kao i neki od njenih rivala, predstavili su novu generaciju letećih mašina na baterije dizajnirane za gradski transport, piše The Economist.

Elektrifikacija avijacije često je smatrana nemogućom, s baterijama za koje se pretpostavljalo da su preteške da bi zamijenile ugljikovodično gorivo u vazdušnom vozilu. Za duža putovanja, poput Charlesa Lindbergha preko Atlantika, to bi moglo biti istina. Ipak, početnici poput Volocoptera se klade da će elektrifikacija omogućiti nagli porast potražnje za čistim i brzim zračnim putovanjima na kraćim udaljenostima.

Glavni oblik letećeg taksija koji je u razvoju, nazvan električni avion za vertikalno uzlijetanje i slijetanje (evtol), izgleda pomalo kao veća dron letjelica, koji prevozi između jednog i četiri putnika, plus pilota.

Napajani baterijama, dovoljno su tihi da uguše pritužbe u prenapučenim gradovima i brzi: sposobni za brzinu do 300 km/h, dovoljno da udobno nadmaše automobil, posebno onaj koji se zaglavio u saobraćaju. Zaista, optimisti se nadaju da će odsustvo saobraćaja na nebu takođe učiniti evtole pogodnim za autonomni rad. Mogli bi se pokazati korisnim i za transport robe.

Ta vizija je inspirisala vrtoglava predviđanja. Morgan Stanley, investiciona banka, smatra da bi globalna potrošnja na evtol mogla dostići milijardu dolara do 2040. Volocopter nije jedini igrač na ovom terenu.

Prema Vertical Flight Society, neprofitnoj organizaciji, više od 400 kandidata razvilo je evtol dizajn. Joby, startup iz Silicijumske doline, već je prikupio dvije milijarde dolara od investitora. Archer se nada da će do Olimpijskih igara u Los Angelesu 2028. letjeti “stotine ili hiljade” svojih letjelica.

Uprkos entuzijazmu, izazovi ostaju. Jedna je tehnička certifikacija, za koju se ispostavilo da je dugotrajan proces dok se avijacijski regulatori bore s potpuno novim oblikom aviona. Neki proizvođači, kao što su Volocopter i EHang, kineska firma, blizu su stavljanja mašina u pogon. Volocopter je u aprilu otvorio fabriku za sklapanje u Njemačkoj.

Krajem prošle godine Joby je bio prisiljen odgoditi svoje lansiranje za godinu dana do 2025. zahvaljujući, između ostalog, regulatornim kašnjenjima. Mnogima je ostalo još duže.

Veće pitanje je da li će posao letećih taksija biti održiv. Evtol se trenutno kreće u cijeni od jedan do četiri miliona dolara. Iako se njihova cijena može smanjiti kako se industrija razvija, oni će vjerovatno ostati skupi po pitanju cijene dijelova. Brian Yutko iz Wiska, proizvođača kojeg podržava Boeing, kaže da će vožnje letećim taksijem biti „dostupne masama“.

Joby obećava da će njegove cijene biti uporedive s ostalim taksi prevozom. Ipak, neke studije pokazuju da bi cijena mogla na kraju dostići čak sedam dolara po kilometru, što je mnogo puta više od redovne cijene taksija. Čak i bez pilota, leteći taksiji mogu ostati pogodnost pristupačna samo nekolicini sretnika.

Alternativna prilika za elektrifikaciju leži u malim avionima s fiksnim krilima dizajniranim da prevezu nekoliko desetina putnika na udaljenosti od nekoliko stotina kilometara – na primjer, između obližnjih gradova.

Heart Aerospace, švedska firma, planira da do 2028. godine ima avion sa 30 sjedišta i potpuno električnog dometa od 200 kilometara u vazduhu. U septembru prošle godine, izraelska kompanija Eviation, uspješno je testirala električni avion sa devet sjedišta sa dometom od 400km.

Prema McKinsey, konsultantskoj kući, avionska putovanja čine samo osam posto putovanja između 150 kilometara i 800 kilometara u Americi.

U Evropi je samo četiri posto. Većina takvih putovanja obavlja se automobilom, čak i u Evropi, gdje su autobusi i vozovi lakše dostupni. To stvara veliku priliku za ekološki prihvatljive letove na kratkim razdaljinama, posebno imajući u vidu da 90 posto američkog stanovništva i 50 posto Evrope živi na 30 minuta vožnje od regionalnog aerodroma.

Očekujte još mnogo eksperimenata sa električnim avionima u godinama koje su pred nama.

Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!