Državni ministar za N1
Forto otkrio da li se "ujeo za jezik" zbog izjave o posterima u kamionima: Samo da nije Željin!

Želio sam pokazati razumijevanje jednog problema koji je doveo do ozbiljnih poremećaja u komunikaciji u dva dana koliko su protesti trajali. Mislim da najmanje što odgovoran političar može uraditi je iz prve ruke vidjeti šta se zapravo dešava, kazao je za N1 Edin Forto, državni ministar komunikacija i transporta, objašnjavajući cilj putovanja kamionom do Evropske unije.
Odaslana je Reformska agenda u Briselu, očekujete li da će biti prihvaćena takva kakva jeste? Postoji li mogućnost da bude vraćena na doradu?
To nije nemoguće. Prvi put kada nam je došla delegacija iz Brisela bio sam na tom sastanku, to je bio radno-operativni sastanak, u kojem smo čuli razno razne stvari sa strane gdje su sjedali predstavnici Vlade Republike Srpske, od kojih su neke bile, mogu reći, neozbiljne. I tada su jako strogo djelovali, rekli su morate poslati agendu, mora sastojati minimalno 97% ovoga što smo mi nametnuli. Mislim da, gledajući naš kontekst, ova reforma, plan reformi jeste ambiciozan i mislim da neće biti lako to ispuniti u slučaju da ga prihvati ovakav tekst kakav jeste, zbog toga mislim da bi trebalo dobiti šansu. Iako gajim lagan skepticizam, da li ćemo to uspjeti imajući u vidu, evo upravo, ove glasove koje čujemo iz Republike Srpske od samog početka ovog procesa. Oni su bili jako skeptični oko tog modela Plana rasta, jer je to bilo nešto novo, međutim kako su sve druge kandidatkinje iz regije prihvatile, počele koristiti, krenule u tome i kako su svi jači glasovi iz Brisela koji kažu ne možete dobiti novce za projekte na bilo koji drugi način osim kroz ovo, možda i taj strah od odgovornosti da se tako nešto zakoči za narednih nekoliko godina i prisili one koji su suštinski protiv ove Reformske agende, to je SNSD, da napokon glasaju.
Ako agenda bude prihvaćena, kada se Bosna i Hercegovina može nadati toj prvoj tranši, odnosno za nas, već drugoj, s obzirom da su druge zemlje prvu tranšu već radile?
Druga, generalno prva za nas, sama tranša, evo nek ona bude 100 miliona, nije ona nama ključna. Ključan nam je mehanizam kroz koji radimo dvije stvari, jedno radimo jako ambicioznu pripremu za pristupanje Evropskoj uniji kroz izmjenu zakona, mjera i tako dalje, a drugo je otvaranje jednog novog modelu gdje ćemo, ako imamo neki dobar projekat, moći dobiti jedan procenat bespovratnih sredstava i povući iz toga.
Ova prva tranša, sada kad bi došao taj novac, da li bi uopšte bio operativan s obzirom da Bosna i Hercegovina nema u svom budžetu za ovu godinu?
Po njihovim tumačenjima, koje smo imali iz proteklog perioda, da neće se moći koristiti novac bez budžeta i to je nešto što moramo da razriješimo u narednom periodu. I evo, da odgovorim i konkretno na pitanje, ja ne vjerujem da mi možemo dobiti i prvu tranšu i potpuno pokretanje tog novog mehanizma prije kraja ove godine. Dakle, trebat će nekog vremena da dobijemo odgovor na samu agendu, kada onda mi to konačno usvojimo, ako bude nekih izmjena, to još ne znamo, i onda još dok prođe taj neki proces u Briselu da krene isplata i da se pokrenu kotačići.
Ping pong sa budžetom ide od Predsjedništva BiH do Vijeća ministara, pa onda do Parlament i nazad? Ko je kriv?
Reći ću nešto nepopularno, svi su krivi, iako nismo svi jednako odgovorni što nemamo budžet. Neodgovorno je da 70 državnih institucija ne može funkcionisati na način kako je propisano zakonom. I neodgovorno je da ljudi koji su uvjerljivo najpotplaćeniji, a koji želimo da nas iznesu u EU u smislu administrativnog posla koji ih čeka. Moramo naći način da ovo premostimo. Trenutno je zakočeno u Ministarstvu finansija gdje ministar Amiđić odbija da ono što mu je Predsjedništvo naložilo da uradi, da razradi, da vrati u proceduru.
Čuli smo i zamjenika ministra koji je rekao da je budžet neprovodiv?
Pazite, Predsjedništvo je zvanični predlagač budžeta, ali ako Predsjedništvo naloži Ministarstvu finansija da taj budžet doradi na način na koji oni to traži, ministar bi to trebao tehnički da izvrši, da ga vrati Predsjedništvu i da kaže evo vam razrađeno kako ćemo određene platne razrede sprovesti na tehnički način i to ovako izgleda u budžetu. Sada, ako ćemo se hvatati za proceduralne stvari, u trenutku kad nema budžeta, ja mislim da je to neodgovorno, to u ovom trenutku radi ministar Amiđić.
Pomenuli ste ljude koji imaju minimalne plate i još uvijek nema naznaka da će biti povećane, s obzirom da se čeka na budžet. Državni službenici su u pitanju, oni najavljuju prvo protest, pa nakon toga i štrajk. Šta ukoliko dođe zapravo do štrajka više od 22.000 državnih službenika?
Imam iskustva sa protestima, sa štrajkovima i u svom prošlom poslu kao premijer Kantona Sarajevo, štrajk razrednih radnika i prijetnja štrajka iz obrazovnog sistema. To uvijek su hiljade radnika u pitanju, štrajkovi u firmama... U svoj stav, koji je moj stranački stav, svako ko misli da mu je ugroženo pravo, treba da protestuje, ima pravo da protestuje.
Da, ali vi ste na vlasti, vi ste neko ko bi zapravo trebao rešavati te njihove probleme?
Duboko vjerujem da moramo raspetljati ovu zavrzlamu oko budžeta, prestati blokadu i napraviti dodatan napor da se budžet usvoji. Ako državni službenici odluče da protestuju, mislim da ovaj put imaju pravo. To ćete od mene čuti jako rijetko, ali mislim da ovaj put imaju argumente.
Imaju li šanse da dobiju bar po one dvije hiljade konvertibilnih maraka pomoći koje su također zatražili?
Ne znam mogu li to dobiti. To je kao i odgovor o budžetu, isto je. Potpuno je isti niz koraka koji treba da se desi da bi došlo do toga.
Pomenuste maločas blokade koje su bile najavljene. Ističe rok koji ste dali sebi vezano za rješavanje problema prijevoznika. Jeste li na tragu da ispunite obećano?
Da. Ja ću ovaj vikend ići u Vašington i bit ću tamo sedam dana na sastancima Svjetske banke. Volio bih o tome nešto reći. I po mom povratku očekujem da ću na pres konferenciji izlistati i objaviti sve ono što je objavljeno, pripremljeno sa tačnim mjerama, rokovima i tako dalje. I mislim da ću time potpuno ispuniti ono o čemu smo pričali kada su bile blokade i kada sam dao obećanje. I ja ću svoje obećanje ispuniti. Međutim, ima tu još puno posla. Ja stalno sjedim sa predstavnicima prijevoznika. I nakon blokade smo nastavili svoje radne sastanke. Oni su nakon onoga što su tražili, prvobitno došli sa cijelim blokom novih zahtjeva. I to će biti jedan kontinuisani rad. Ono što bih ja volio je da svi koji imaju nadležnost da pomognu, treba da se uključe i da pomognu.
Koji je bio cilj vašeg putovanja kamionom do Evropske unije? Šta ste zapravo time željeli pokazati?
Želio sam pokazati razumijevanje jednog problema koji je doveo do ozbiljnih poremećaja u komunikaciji u dva dana koliko su protesti trajali. Mislim da najmanje što odgovoran političar može uraditi je iz prve ruke vidjeti šta se zapravo dešava. Odlučio sam da vidim iz prve ruke, mislim da je to dobro iskustvo. Prošao sam cijeli proces u danu bez ikakve gužve, četiri i po sata smo prelazili granicu, to mi na najbolji način opisuje kakav život žive desetine hiljada ljudi koji se time bave. Iako konkretno ne mogu izmijeniti neki PDV ili iz Uprave za indirektno oporezivanje pravilnik, možemo zajedno zagovarati to, a ovaj moj dio ja ću svakako raditi.
Mnogi su na nož dočekali vašu doskočicu da se nadate "dobrim posterima u kabini". Jeste li se "ujeli za jezik" zbog te izjave?
Pa nisam, neki misle odmah da je to neki seksistički nastup i tako dalje. Može biti poster reprezentacije, može Želje ili Sarajeva. Ja konkretno ne bih volio vidjeti postar Želje u kabinu u kojoj se vozim, ali srećom nije bilo nikakvih neugodnih situacija kada su posteri u pitanje.
╰┈➤ Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android /iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare