Jedni beru voće, drugi tvrde da su najbolji, neki stoje i naglavačke: A gdje su interesi građana u kampanjama?

Vijesti 12. sep 202419:11 0 komentara

Poznata i manje poznata politička lica na plakatima širom Bosne i Hercegovine, u štampanim izdanjima, promotivnim videospotovima, TV ekranima, online platformama. Znak je da je predizborna kampanja u toku. U trci za mandat sredstva se ne biraju pa tako svjedočimo obećanjima, hvalisanju, međusobnim optužbama, prepirkama, asfaltiranju, ali i nimalo inspirativnim sloganima. Sve to dok paket pozitivnih promjena izostaje.

Za 16 izbora, što opštih, što lokalnih, koje je za života ispratila novinarka i aktivistkinja Senka Kurt, mnogo čega se nagledala. No, svaki put kada je mislila da je više ništa ne može iznenaditi, prevarila se. Političari koji se nalaze u trci za lokalne izbore, još su, istina, sramežljivi, da bi, valjda, u posljednjoj sedmici predizborne kampanje, krenuli u totalnu ofanzivu. Međutim, već sada ne primjećuje nikakve novitete u njihovim nastupima.

“Ovo što sad vidimo je iz šupljeg u prazno. ‘Bolje’, ‘Jače’, ‘Nastavljamo’, ‘Dobri smo’, ‘Najbolji smo’. Floskule koje meni, kao biraču, ništa ne znače”, istakla je Senka Kurt, novinarka i aktivistkinja.

Iako osnove verbalne komunikacije ne poznaju, većina su megalomani.

“Ne slušaju, oni su najpametniji. Oni znaju najbolju pozu, znaju najbolje kakav im sako stoji, znaju najbolje kako treba da stanu, kako ta fotografija treba da izgleda. Onda imamo jedan živi cirkus”, navela je Una Bejtović, stručnjakinja za odnose s javnošću.

Isprazne fraze i patetični pokušaji da se igra na kartu nacionalnog identiteta ili navodnih tradicionalnih vrijednosti, kriju se iza obilja nesuvislih slogana koji nam zapljuskuju moždane ovojnice u periodu koji bi trebalo da obilježi retorika nadmetanja izbornog programa. Rame uz rame su vrijeđanja i omalovažavanja političkih protivnika, trostruko označavanje početka gradnje autoputeva ili drugih radova, ispijanje kafe sa građanima, javno branje voća, i slično… U što boljem predstavljanju, gube kompas, pa se kandidati, nerijetko, služe i otimanjem stihova iz popularnih muzičkih numera, a ne mogu se pohvaliti ni vizuelnim načinom predstavljanja.

“Kandidat u Tesliću, nebitna je politička partija, ima lični slogan: ‘Glasajte za Nedeljka, biće vam bolje već od ponedjeljka’. Vjerovatno je to njemu zvučalo simpatično, a i jeste, čim ja to danas spominjem, ali postoji nešto što je standard, nešto što ne može da ide mimo partije, ali ni mimo zdravog razuma”, dodala je Marija Milić, savjetnica za medije i političku komunikaciju..

Djeluje, međutim, da ni dugogodišnjim političarima nije sasvim jasno da su ovo lokalni, a ne opšti izbori, zbog čega ignorišu suštinske probleme lokalnih zajednica. U vatrenoj borbi predstavljanja sebe kao nasušnih, nerijetko se upuštaju i u kulturno-umjetničke performanse.

“Mi pjevamo, mi plešemo, mi smo zanimljivi, mi smo talentovani, ma ne tražim od vas to. Tražim da mi kažete šta ćete uraditi u naredne četiri godine. Kako je govorila Margaret Thatcher: ‘Ako morate reći za sebe da ste dama, onda niste dama’. Ako morate reći za sebe da ste dobar čovjek, onda imate neki problem”, smatra Kurt.

Jer da su svojim djelima u protekle četiri godine uradili nešto korisno, kampanja im ne bi ni trebala, stava su naši sagovornici.

U vremenu potrošačkog društva u kojem živimo i nimalo inspirativnom medijskog predstavljanja, kandidati sve više sebe predstavljaju kao zapakovani, gotovi proizvod, a svoje, slobodno možemo reći, nimalo inspirativne biografije, koriste kao osnovna sredstva za privlačenje pažnje.

“Humanitarnim radom koji se magično intenzivira, neposredno pred izbore, lažnim slikama skromnosti i bliskosti s narodom ili apsurdnim obećanjima o nekim investicijama, za koje znamo da nikada neće stići”, naglasila je sociologinja Mirjana Čeko.

U opisu svojih kandidata predstavnici političkih stranaka navode i razloge zbog kojih građani, baš njima, treba da daju svoj glas. Važno je, valjda i to da je jedan kandidat “kćerka bivšeg odbornika SDS i buduća supruga aktuelnog odbornika SDS”, “Borac za pravdu, ljubav i porodicu”.

Drugi, pak, sve probleme pokušavaju riješiti na pravi način. Treći su ljubitelji muzike, dok se četvrti bave lovom. Hrabriji traže priliku za ženidbu, smjeliji stoje i naglavačke. U međuvremenu, građanima nude od 10 KM do 100 KM za glas osobi koja će voditi njihovu lokalnu zajednicu. Vrijede li toliko da im na četiri godine poklone svoje povjerenje?

Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!