Mediji u entitetu RS, uglavnom oni pod kontrolom SNSD-a i Milorada Dodika ovih dana uz hvalospjeve i oduševljenje najavljuju dolazak britanske kompanije Kantar media u BiH koja bi prema njihovim tvrdnjama trebala preuzeti posao mjerenja gledanosti TV stanica u BiH.
Ne raduju se mediji pod Dodikovom kontrolom uzalud ovoj novini u BiH, jer bi kompanija Kantar te poslove trebala raditi sa svojim partnerima iz Banje Luke, firmom See Media Research za istraživanje tržišta i ispitivanje javnog mnijenja, koju je registrirao Marko Gujaničić, košarkaš iz Srbije i prijatelj Igora Dodika, sina Milorada Dodika.
Raport otkriva da se iza svega krije pomno osmišljen plan s čijom realizacijom se krenulo još prošle godine, a objavljuju i dokaz da je kompanija Kantar media svoj dolazak na tržište BiH najavila još prije nego što je Institut za mjeriteljstvo BIH na čelu s SNSD-ovom Milicom Ristović-Krstić krenuo u trasiranje i otvaranje puta za njihov dolazak.
Direktorica “nacrtala” dimenzije uređaja kakav ima samo Kantar media
Naime, britanska firma Kantar Media na jednoj prezentaciji svojih usluga, održanoj u septembru 2023. godine u Zagrebu, na spisku i mapi zemalja u kojima djeluje ili će djelovati navela je i da dolazi na tržište BiH ili tačnije kako su napisali od 2004. godine su na tržištu „Bosnie“, uz navođenje poslova provođenja sporazuma o licenciranju tehnologija.
Kantar media još prošle godine najavila svoj dolazak na tržište BiH
Tada još nije bio izmijenjen pravilnik o mjerenju gledanosti TV stanica. No, već u oktobru 2023. godine Milica Ristović-Krstić samovoljno i bez konsultacija s Vijećem Instituta, a što je bila u obavezi, mijenja Pravilnik o mjerenju gledanosti TV stanica na način da je u njemu propisala da „dimenzije internet-peoplemetera ne smiju biti veće od 10cm x 7cm x 3cm kako bi se mogao postaviti i ugraditi u svako domaćinstvo.“
Na ovaj način je Dodikova direktorica „nacrtala“ kakav peoplemeter mora imati firma ovlaštena za mjerenje gledanosti i dala mogućnost da taj posao rade samo oni koji imaju uređaje takvih dimenzija. Treba napomenuti da dimenzije nekog uređaja koji se postavljaju u određen broj domaćinstava uopšte nemaju nikakve veze s funkcijom peoplemetra.
Trenutno ovaj uvjet ne ispunjava nijedna agencija za mjerenje gledanosti u BiH, ali zato upravo takve uređaje posjeduje britanska Kantar media, koja je i prije izmjene pravilnika najavila svoj dolazak u BiH.
Ranije je uvjete iz pravilnika ispunjavalo 11 kompanija u BiH,a posao mjerenja gledanosti bez problema vršila je jedna mjeriteljska laboratorija iz Sarajeva koja je imala sve potrebne dozvole, licence i certifikate, no sada nijedna kompanija te djelatnosti nema peoplemeter dimenzija kakve ima Kantar media.
Prijatelj Igora Dodika otvorio firmu
Nakon što je Kantar media najavila svoj dolazak u BiH, a SNSD-ova direktorica samovoljno u pravilniku državnog Instituta njihovim peoplemetrima prilagodila tražene dimenzije tih uređaja, na scenu stupa Marko Gujaničić, blizak porodici Dodik, odnosno Igoru Dodiku, jedincu Dodika starijeg. On je registrirao firmu See Media Research u Banjoj Luci, a prema podacima portala Akta ba. prvi bankovni račun ove firme otvoren je 4. januara 2024. godine.
Faksimil podataka s portala Akta.ba: Firma koju je registrirao prijatelj Igora Dodika prvi bankovni račun otvorila 4.januara 2024.godine
Trenutno, niko u BiH ne mjeri gledanost TV stanica, a sudeći prema najavama Dodikovih medija, sve izvjesnije je da će uskoro biti raspisan konkurs za taj posao na koji će se moći prijaviti samo Kantar media koja je u partnerskim odnosima s firmom iza koje se prema sve učestalijim navodima, a i tvrdnjama Raportovih izvora kao stvarni vlasnik krije Igor Dodik, koji iz više razloga ne može javno biti u vlasništvu ili suvlasništvu te firme jer je između ostalog i na američkoj crnoj listi zbog korupcije.
U slučaju da firma kojom iz sjene upravlja Igor Dodik u partnerstvu s Kantar medijom dobije posao mjerenja gledanosti TV stanica u BiH postoji bojazan da će porodica Dodik u potpunosti preuzeti kontrolu nad većinom medija u BiH.
Poznato je da svaki oglašivač koji se primjerice želi reklamirati na određenoj TV stanici prati rezultate gledanosti TV kuće kojoj će platiti emitovanje reklame.
Ukoliko primjerice poslove mjerenja gledanosti dobije firma pod kontrolom SNSD-a, na taj način ta firma ostvaruje i kontrolu nad raspodjelom novca iz marketinške industrije, a procjenjuje se da se u toj oblasti trenutno na godišnjem nivou vrti oko 40 miliona KM.
Naravno, bespoštedna borba nad kontrolom mjerenja gledanosti TV stanica i propisivanje uvjeta za mjerne uređaje koje za sada u BiH niko ne može ispuniti, govore u prilog sumnjama da se želi obezbijediti monopolistički utjecaj u ovoj oblasti, ali i onima da se rezultatima gledanosti želi manipulirati.
A, gdje ima monopola, naročito kada su mediji u pitanju, onda postoji i opasnost od cenzure i od eliminacije iz raspodjele marketinškog kolača za SNSD nepodobnim komercijalnim TV kućama što bi moglo u konačnici dovesti i do njihovog gašenja, a sa druge strane da se bolji rezultati fiktivno pripišu medijima pod Dodikovom kontrolom i na taj način im se omogući veći udio marketinga, a samim tim i novca.
O bliskim vezama Gujaničića i Dodika mlađeg, te njihovom planu da peuzmu tržište mjerenja gledanosti TV stanica, ‘teškog’ desetine miliona maraka na godišnjem nivou, ranije je pisao Nebojša Vukanović, a sumnje u korupciju i namještanje ovog posla problematizirala je i Komisija za borbu protiv korupcije Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine BiH.
Ta komisija je i organizirala javno saslušanje direktorice Instituta za mjeriteljstvo BiH Milice Ristović-Krstić na čiji račun je Komisija dobila optužbe da je nezakonito izmijenila 14 pravilnika, među kojima je i onaj o mjerenju gledanosti TV stanica.
Hoće li iko spriječiti potencijalnu korupciju
O izmjeni Pravilnika o mjerenju gledanosti TV stanica u BiH pred Sudom BiH trenutno se vodi upravni spor, pa je Komisija bila spriječena detaljnije ulaziti u meritum ovog problema.
No, s ciljem da spriječe potencijalnu korupciju u dodjeli ovog posla Komisija je usvojila zaključke da je potrebno uvesti veću institucionalnu kontrolu, transparentnost, kao i učešće stručne javnosti u rukovođenju Institutom za mjeriteljstvo BiH.
Zaključeno je i da se od Vijeća ministara BiH traži da, u roku od 90 dana, u parlamentarnu proceduru uputi izmjene i dopune Zakona o mjeriteljstvu Bosne i Hercegovine, u smislu da se preciznije definira uloga Vijeća za mjeriteljstvo BiH, razmotri zakonska mogućnost usklađivanja sa najboljim praksama u okruženju i standardima Evropske unije kada je riječ o mjerenju gledanosti i da se da značaj parlamentarnom nadzoru.
Također, Komisija je proslijedila izvještaj o saslušanju Milice Ristović-Krstić relevantnim pravosudnim institucijama.
No, s obzirom na sporost bh. institucija, teško je za očekivati da će se u skorije vrijeme neko od nadležnih pozabaviti s ovim problemom. S druge strane SNSD je ustrajan u namjeri da preuzme kontrolu nad mjerenjem gledanosti TV kuća, a samim tim i nad novcem i medijima.
Pokazala je to i direktorica Instituta za mjeriteljstvo BiH svojim bahatim ponašanjem na sjednici Komisije za borbu protiv korupcije čiji je rad pokušala diktirati i usmjeriti po svojim pravilima.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare