Transparency International je u prethodnom periodu zabilježio značajno povećanje javne potrošnje kroz javne radove i jednokratna davanja širokim slojevima stanovništva gdje se, ističu, direktno kupuju glasovi, a izborna kampanja vodi na javnim radovima. Sve se finansira iz budžeta. Sankcija nema jer zakonske odredbe, pa i one koje je OHR nametnuo, ne obuhvataju dio prije zvanične izborne kampanje. To, sudeći prema podacima TI, političari obilato koriste.
175 miliona KM na javne radove završene u dva mjeseca
Srđan Traljić, portparol Ti BiH, kazao je kako su u posljednja dva mjeseca zaključno s 30. augustom zabilježili 226 radova koji su završeni. Na to je utrošeno 175 miliona KM. U ovu cifru nisu uključili otvaranje 6 km autoputa i ceste na Trebeviću.
“Prave se skupovi na otvaranju ovih radova gdje političari kandidati promovišu svoju kandidaturu, kandidate sa svoje liste i indirektno ili direktno pozivaju na glasanje. U ovom periodu započeto je 249 radova i bile su brojne svečanosti. Utrošeno je 844 miliona KM. Na otvaranju 2,3 km puta u Visokom gradonačlenik Mirza Ganić je bio s nekoliko kandidata sa svoje liste. Napravljen je veliki skup za građane gdje je bila i gozba. To je trend i ima desetine primjera. U Nevesinje na svježe postavljenom asfaltu stavljaju se stolovi i gozba, a narodni poslanik vodi izbornu kampanju. Najdalje je otišao gradonačelnik Laktaša koji je napravio predizborni skup na otvaranju javnih radova. Imamo snimke, promovirao je kandidate sa svoje liste”, rekao je Traljić.
200 miliona KM jednokratnih pomoći
TI BiH je zabilježio i 200 miliona jednokratnih budžetskih davanja. Najveće cifre su ovo što su izdvojile vlade RS i FBiH – po 100 KM, što, kako Traljić kaže, nikada nismo imali. Sada novac izdvajaju čak kantoni i lokalne zajednice.
“Ovdje se radi o indirektnoj kupovini glasača. Porodiljama u ZDK je podijeljeno 1.000 KM, u FBiH 100 KM subvencija struje za 70.000 korisnika u RS. Najavljeno je još 750 KM višečlanim porodicama, pored toga što se daje 100 KM borcima, mladima i penzionerima. Zemlje u okruženju su ograničile javnu potrošnju u predizbornom periodu i političari su to prestali raditi, prema tvrdnjama naših partnerskih organizacija. U Srbiji je medijima zabranjeno da izvještavaju o otvaranju ovih puteva u predizborno vrijeme”, rekao je Traljić.
Tu je i 100 miliona eura – donacija Vlade Mađarske Republici Srpskoj.
“Pratili smo 350 javnih događaja i na 66 posto su prisutni bili kandidati na izborima i obraćali se. Drugi trend koji smo primijetili – 32 koncerta po lokalnim zajednicama, uglavnom finansirana javnim sredstvima. Dovođeni su izvođači iz cijelog regiona i na većini koncerata politički kandidati su se obraćali. Primjer je gradonačelnik Zenice koji se obratio na koncertu Zabranjenog pušenja u okviru Zenica Summer Festa. Dani povratka u Bratuncu – korištena grafička rješenja slična SDA kao i Zvorničko ljeto u bojama SNSD-a. U Banjaluci koncert Bijelog dugmeta gdje je tokom govora gradonačelnika emitovan spot koji prikazuje ispunjena obećanja gradonačelnika, a on je također kandidat. SDA i SNSD krenuli su otvoreno u kampanju, dovode zaposlene u javnim institucijama pa i policijske službenike. SDA organizuje skupove, a SNSD kampanju provodi kroz organizaciju krajiških večeri koje zvanično nisu finansirana javnim sredstvima, ali ih organizuje agencija koja dobija značajna sredstva iz budžeta RS kroz tendere”, rekao je Traljić.
Đajićev film
Damjan Ožegović, pravnik u TI, naveo je kako su CIK-u prijavili direktora UKC RS Vlado Đajić koji je ujedno i kandidat za poslanika NSRS, postavio je billboarde po Banjaluci na kojima se promoviše dokumentarni film “Od vizije do pobjede” s njegovim likom. Film bi trebao biti prikazan na javnom servisu prije početka izborne kampanje plaćen javnim novcem.
Gradonačelnik Bijeljine i načelnik Banovića postavljali su billboarde na kojima su čestitali ili dan opštine ili promovisali neke postignute uspjehe, njih je CIK kaznio. No, Ožegović ističe kako ih zabrinjava o što je CIK promijenio stav prema ovim prijavama i mnoge budu odbijene.
“Predsjednik Skupštinskog odbora Bratunac platio je promociju svog gostovanja u jednom podcastu i CIK je potvrdio da je javno oglašavanje. ali je obustavljen postupak jer su utvrdili da je to obavještavanje javnosti o trenutnom stanju privrede u Bratuncu i mjerama za poboljšanje istih. Brojne primjere imamo gdje je CIK odbacio prijave na ovaj način”, kazao je.
Predizborna kampanja zvanično počinje 2.9.2022. godine, ali smo svi svjedoci da je ona počela mjesecima unazad.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare