Oglas

Lažne optužbe

Mala škola historije za one koji "ne znaju": Jevreji u BiH su uvijek bili poštovani

author
N1 BiH
12. jun. 2025. 14:13
Sinagoga
N1

Bosna i Hercegovina kroz vijekove baštini tradiciju izuzetno skladnih odnosa sa svojom jevrejskom zajednicom. Još od dolaska prvih sefardskih porodica, prognanih iz Španije krajem 15. stoljeća, na ovim prostorima su razvijeni suživot, međusobno poštovanje i pomoć koji prkose stereotipima mržnje. Upravo ta bogata historija solidarnosti – od osmanskog doba, preko austrougarskog razvoja, života u Jugoslaviji, pa sve do strahota Drugog svjetskog rata i opsade Sarajeva – svjedoči da je antisemitizam u BiH suštinski tuđi kulturi njenih naroda.

Oglas

Osmanski period: utočište za prognane i skladan suživot

Bosna je bila jedno od rijetkih područja u Evropi koje je otvoreno dočekalo Jevreje protjerane iz Španije 1492. godine. Mnogi su se nastanili u Sarajevu, gdje su živjeli rame uz rame s muslimanskim, pravoslavnim i katoličkim stanovništvom. Dobijali su pravo na gradnju sinagoga, trgovinu i slobodno vjersko praktikovanje.

Jedan od najupečatljivijih događaja bio je 1819. godine kada su sarajevski muslimani spasili vrhovnog rabina Mošu Danona i druge Jevreje koje je lokalni valija zatvorio iz koristoljublja. Zajednička pobuna muslimana rezultirala je oslobađanjem zatočenih i protjerivanjem zloglasnog valije. Taj dan Jevreji u Sarajevu do danas obilježavaju kao "Sarajevski purim", u znak zahvalnosti muslimanskim komšijama.

Oglas

Austrougarski period: razvoj uz jevrejski doprinos

Nakon 1878, dolaskom Austro-Ugarske, sefardskoj zajednici u BiH priključili su se i Aškenazi. Jevreji su uživali punu građansku ravnopravnost, gradili sinagoge, otvarali škole i bili istaknuti u zanatstvu, trgovini i urbanizaciji. Dali su značajan doprinos razvoju Sarajeva, Tuzle, Mostara i drugih gradova.

Međuratna Kraljevina Jugoslavija: kulturni procvat

Između dva svjetska rata Jevreji su nastavili doprinositi društvenom životu. Izdvajaju se imena poput Kalmi Baruha, Isaka Samokovlije i Laure Papo Bohorete, koji su svojim djelima zadužili bosanskohercegovačku kulturu. Jevreji su i dalje živjeli u miru i komšiluku s drugim narodima.

Oglas

Laura Papo
Prva balkanska feministkinja: Sarajka Laura Papo Bohoreta | Laura Papo

Drugi svjetski rat: tragedija i hrabrost

Ustaški režim NDH počinio je masovna ubistva nad Jevrejima – stradalo je više od 10.000 njih iz BiH. Ipak, brojni građani BiH, osobito muslimani, pomagali su Jevrejima – krili ih, spašavali i osiguravali bijeg. Višegradsku, Sarajevsku i Mostarsku rezoluciju iz 1941. potpisali su istaknuti muslimani koji su javno osudili progone Jevreja i drugih.

Primjer Derviša Korkuta, kustosa koji je spasio Sarajevsku hagadu i skrivao Jevrejku, te porodice Hardaga koja je spasila porodicu Kabiljo – i kasnije od njih bila spašena tokom rata 1990-ih – svjedoče o neraskidivoj vezi među komšijama različitih vjera.

Oglas

SFRJ: obnovljena zajednica i društveno učešće

Nakon rata preživjeli Jevreji obnovili su zajednicu. Učestvovali su u obnovi zemlje: Oskar Danon u kulturi, Ernest Grin u medicini, Emerik Blum u industriji i razvoju. Sarajevo je ostalo simbol međuvjerskog suživota, a Jevreji poštovani i uključeni u sve sfere života.

Opsada Sarajeva: La Benevolencija pomaže svima

Tokom rata 1992–1995, Jevrejska opština Sarajevo i humanitarno društvo La Benevolencija organizovali su besplatnu apoteku, ambulantu, distribuciju hrane i evakuacione konvoje. Pomoć je pružana svim Sarajlijama, bez obzira na vjeru i naciju. Bila je to simbolična i stvarna uzvratna gesta za sve one koji su ranije pomagali Jevrejima.

Oglas

Poslijeratni period: dijalog i zajedništvo

Danas je jevrejska zajednica malobrojna, ali vrlo aktivna u međureligijskom dijalogu. Član je Međureligijskog vijeća BiH, učestvuje u komemoracijama i kulturnim događajima. Odnosi sa svim vjerskim zajednicama ostaju srdačni, a Sarajevski purim i Dan sjećanja na Holokaust se zajedno obilježavaju.

Od dolaska u 16. stoljeću do danas, Jevreji su u Bosni i Hercegovini našli dom. A Bosanci i Hercegovci su u Jevrejima prepoznali komšije, saborce, prijatelje. U vremenu kada se BiH pokušava oklevetati kao zemlja antisemitizma, historijski kontinuitet solidarnosti, međusobnog poštovanja i zajedništva najbolje opovrgava te neistine. BiH je kroz historiju pokazala – više puta i u najtežim trenucima – da se ljudskost ne dijeli po vjeri. To što građani u BiH ne podržavaju zločine Izraela u Gazi odraz je humanosti, ne mržnje. Ubijanje nedužne djece ne bi trebao podržati niko bez obzira na vjeru, naciju, političku ili bilo koju drugu opredijeljenost.

Više tema kao što je ova?

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare

Pratite nas na društvenim mrežama