Oglas

Pristanak na kompromis

"Niko nije spreman platiti takvu političku cijenu"

author
N1 BiH
12. jun. 2025. 17:09
1706723037-1685537946-dodik-covic-niksic
F.Z./N1

Pet je mogućih scenarija nakon 12. juna, poručuju iz Foruma za saradnju i istraživanja koji okuplja vodeće stručnjake iz oblasti prava i politike, s fokusom na zaštitu ljudskih prava povratničke zajednice u Republici Srpskoj. U objavljenoj publikaciji upozoravaju na dalji tok krize – od prisilne reintegracije uz međunarodnu podršku, preko trajne paralize državnih institucija, pa do formalne disolucije. Gost Dana uživo bio je jedan od autora istraživanja Edin Ikanović iz Srebrenice.

Oglas

Pet je mogućih scenarija koji su vrlo zabrinjavajući pa da krenemo od prvog koji predviđa institucionalnu reintegraciju putem primjene zakona: država sprovodi odluke Suda BiH i hapsi odgovorne, uz sankcije i uslovljavanje sredstava, što bi prisililo RS da povuče neustavne zakone i nastavi saradnju sa državnim institucijama. Teško je povjerovati da bi Željka Cvijanović recimo učestvovala u tome i naravno da bi sigurnosne agencije hapsile Dodika. Da li mislite da je to moguće, na koji način bi funkcioneri SNSD-a morali učestvovati u ovakvom razvoju situacije?

Željka Cvijanović jedna je od istaknutih lica SNSD-a koja je vrlo strateški izmještena iz ove diskusije, išlo se svjesno s tim. Posljednji potezi kao što je susret s reisul-ulemom Huseinom Kavazovićem upućuju na to da se neki drugačiji signali žele poslati. I za entitet RS, ali i SNSD, mora postojati plan B u ovom kontekstu. Ako vjerujemo da su donosioci odluka racionalne osobe morali bi ponuditi alternative i izlaz iz krize. On se može desiti prisilno ili konkretnim potezima države ili čak odlukama visokog predstavnika koji će ukinuti odluke donesene u posljednjih par mjeseci od strane vlasti u RS.

Oglas

Drugi scenarij uključuje uspostavu paralelnog pravnog poretka. Šta to podrazumjeva i da li to znači i zvanično kraj evropskog puta BiH?

Uspostava paralelnog pravnog poretka je već na djelu. Ovakvu situaciju imate u Moldaviji npr. koja efektivno komunicira s EU, a postoji dio zemlje koji paralelno djeluje i efektivno vrši vlast. To trajno donosi štetu i usporava procese, ali na birokratama EU je da li će to prihvatiti kao činjenicu ili nastaviti zbog nekih drugih ciljeva se praviti da se situacija ne dešava.

U daljem razvoju krize se može očekivati i kontrolisano održavanje krize putem političkih pregovora, kažu i da dio međunarodne zajednice insistira na tome. Šta bi značilo pristajanje na kompromise političkih aktera iz Sarajeva?

Politički akteri iz Sarajeva svaki put kad sjednu za sto, i ako sjednu, s ljudima koji su učestvovali u napadu na ustavni poredak će trpjeti posljedice kod svojih birača. Niko nije spreman platiti takvu političku cijenu i da se vrati u uobičajene načine komuniciranja od prije krize. Pritisak javnosti je prevelik i konačno niko nema stvarnu moć niti treba da može da utječe na odluke Suda BiH, te stvari okrene u drugom pravcu jer o vladavini prava se ne smije i ne može pregovaarti.

Oglas

Screenshot 2025-06-12 163946
Edin Ikanović u Danu uživo | N1

Četvrti scenarij podrazumijeva eskalaciju u međunarodnu krizu i vanjsku intervenciju. Koliko je to izvjesno i šta bi se moglo dešavati?

Eskalacija se može desiti i nenamjerno i tu je najveća opasnost. Ukoliko institucije krenu u hapšenje Dodika i u takvoj akciji se dogodi nešto što niko ne želi svakako ćemo imati rizik od eskalacije koju neće biti moguće kontrolisati. I tu je najveći strah među scenarijima koje smo predvidjeli u izvještaju. Trenutno u BiH nemamo imenovanog amabasadora SAD-a, EU ima svoju agendu koja se u biti fokusira na zakone, a probleme gledaju kao na unutrašnje pitanje BiH. To u praksi i jeste tako, više angažmana očekujemo od Velike Britanije, ali ne vidim da će se neke stvarne intevrvencije dogoditi.

U slučaju da izostane vanjska intervencija, mogla bi nastupiti formalna ustavna disolucija što zasigurno izaziva i najveći strah među građanima. Time bi se aktivirao peti scenarij, prema kojem RS otvoreno usvaja suverenistički „ustav“, prestaje da primjenjuje državne zakone, osniva vlastite oružane i carinske strukture i organizuje referendum o nezavisnosti – što bi kulminiralo konačnim raskidom dejtonskog poretka i trajnom destabilizacijom. Da li će to međunarodna zajednica dozvoliti u ovoj konstalaciji snaga i svojih problema?

Oglas

Hoću da vjerujem da neće dozvoliti, ali ne trebamo živjeti u nekim iluzijama. Donošenje novog Ustava RS nije daleko, uvjeren sam da će to biti tema ako ne ovog ljeta onda jeseni, kriza će potrajati, ali je presudno šta se dešava u ovoj fazi kada pratimo žalbeni postupak i očekujemo konačnu presudu.

Mislite li da je ovo najveća politička kriza do sada u BiH i ima li razloga za veliku zabrinutost ukoliko preraste u sigurnosnu?

Svaka sigurnosna kriza je najveći problem i izazov, ali da jeste najveća od Dejtona - jeste, činjenica je. I kroz nas izvještaj ono što nam je bio cilj da predočimo javnosti jeste da ove aktivnosti nisu nastale nakon prvostepene presude nego traju duži niz godina, a posebno s nekim isticanjem su krenule sredinom 2023. Teško je predvidjeti koji od ovih scenarija će se desiti, ali moramo da imamo širu sliku, i cilj samog izvještaja je bio da gledamo šire kad je u pitanju ova kriza odnosno napad na ustavni poredak.

╰┈➤ Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android /iPhone/iPad

Više tema kao što je ova?

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare

Pratite nas na društvenim mrežama