Novo pravilo u EU
Od danas svi politički oglasi moraju jasno otkriti ko ih je platio

Nova pravila za političko oglašavanje u Europskoj uniji stupaju na snagu danas, pa tako od danas, svi politički oglasi moraju jasno otkriti ko ih je platio, koliko i da li su usmjereni na određenu publiku.
Uredba, koja se u potpunosti primjenjuje od danas, 10. oktobra, postavlja zajedničke standarde EU za transparentnost političkog oglašavanja. Ona ne zabranjuje političko oglašavanje, niti reguliše sadržaj političkih oglasa. Lični stavovi, politička mišljenja, kao što je bilo koji nesponzorisani novinarski sadržaj, ili komunikacija o organizaciji i učešću na izborima od strane zvaničnih nacionalnih ili EU izvora nisu pogođeni, saopštio je Europski parlament.
"Ova uredba uspostavlja jedinstveni evropski okvir, prvi te vrste, osmišljen da služi kao globalni model za osiguranje pravednijih izbora, zaštitu građana od zloupotreba korištenja njihovih ličnih podataka i jačanje demokratske otpornosti u suočavanju sa stranim uplitanjem. To je evropski odgovor na skandal Cambridge Analytica: nakon masovne manipulacije koja je potkopala naše demokratije, Evropska unija sada uspostavlja robustan sistem kako bi spriječila da se slične zloupotrebe ponove", kazao je glavni pregovarač Parlamenta za ovaj predmet Sandro Gozi (Renew, Francuska).
Osvrnuo se i na pitanje demokratičnosti u oglašavanju.
"Međutim, nedavno su Google i Meta najavili da će zaustaviti svo oglašavanje o političkim, izbornim, pa čak i društvenim pitanjima širom Europske unije umjesto da se pridržavaju novih pravila. Ova odluka nosi dalekosežne posljedice: ona lišava građane, stranke i udruženja legitimnih i transparentnih kanala komunikacije i još jednom ilustruje stav određenih velikih platformi - koje daju prioritet svojim ekonomskim interesima nad poštovanjem demokratskih pravila. Međutim, u Europi demokratska pravila nisu opcionalna. Sugerisati da je moguće zaobići zakon i izbjeći odgovornosti koje su nametnute bilo kojem akteru koji posluje na našem tržištu jednostavno je neprihvatljivo“, dodao je.
Gozi je poručio da "sloboda izražavanja nikada ne smije postati sloboda manipulacije ili alat za dezinformacije".
"Vrijeme je da platforme preuzmu svoju odgovornost u zaštiti naših izbornih procesa. Regulativa koju danas primjenjujemo je jasna: zaštita javnog interesa i demokratije ima prednost nad profitom digitalnih giganata", potcrtao je.
Na kraju je poručio da EU šalje snažan signal "potvrđujući svoju posvećenost izgradnji demokratskog, sigurnog i otvorenog digitalnog prostora u kojem svaki građanin može donijeti informiranu odluku na glasačkom mjestu".
"Nakon Zakona o digitalnim uslugama i Zakona o digitalnim tržištima, Evropa je prva u uspostavljanju sveobuhvatnog evropskog okvira za online političko oglašavanje, promovirajući transparentnost, digitalni suverenitet i odbranu naših demokratskih vrijednosti“, zaključio je.
Nova pravila, koja je Parlament usvojio u februaru 2024. godine, imaju za cilj jačanje povjerenja građana u izborne kampanje i rješavanje izazova povezanih s porastom dezinformacija, stranog miješanja i naprednih tehnika ciljanja. Visok nivo transparentnosti u političkim kampanjama je ključan za osiguranje poštene debate i izbora, te informiranog demokratskog učešća.
Komisija je 8. oktobra 2025. godine objavila smjernice za podršku političkim akterima i pružaocima usluga političkog oglašavanja u primjeni novih pravila. O njima će se raspravljati na sljedećem sastanku Odbora za unutrašnje tržište i zaštitu potrošača 16. oktobra, navodi se u saopštenju.
╰┈➤ Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android /iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare