Prošle su dvije godine otkako se u Sarajevu pojavio "BinBin", električni romobil koji je u velikom broju dostupan građanima na iznajmljivanje. Pored "BinBina", mnogi građani odlučili su se kupiti električne romobile. Popularnost im zadnje dvije godine raste, a adekvatna zakonska regulacija za ova prevozna sredstva i dalje ne postoji, što rezultira značajnim brojem saobraćajnih nesreća.
Zakon o uređenju saobraćaja Kantona Sarajevo se vrlo malo bavi pitanjem električnih romobila. Zakon na nivou države koji bi regulisao ovo pitanje uopšte ni ne postoji. U Ministarstvu komunikacija i saobraćaja Bosne i Hercegovine je formirana radna grupa koja bi trebala razmatrati pitanje regulacije na državnom nivou.
U Republici Srpskoj obavezna registracija
U susjednoj Hrvatskoj su 2022. godine prvi put regulisali ovu tematiku. Kako Novi list navodi, svi vozači romobila u Hrvatskoj moraju nositi kacigu. Također moraju voziti biciklističkom stazom, a ako je nema, mogu ići polako po trotoaru te takozvanim zonama smirenog saobraćaja. Predviđena je i kazna za vožnju sa slušalicama.
Srbija je otišla čak i korak dalje time što je, prema Anadolu Agency, u junu Uprava saobraćajne policije Ministarstva unutrašnjih poslova Srbije podsjetila građane da u saobraćaju na putu mogu učestvovati samo električni romobili koja imaju postavljenu identifikacionu naljepnicu. Slično u RS, kako navodi Klix, romobil se može voziti na trotoaru ili biciklističkoj stazi, a vlasnici romobila imaju obavezu registrirati ih, te platiti 20 KM za identifikacionu potvrdu i naljepnicu.
MUP KS: 2022. godine regulisano područje kretanja električnih romobila
Izmjene Zakona o uređenju saobraćaja KS, po kojima se biciklisti i vozači električnih romobila ne smiju kretati pješačkim površinama, usvojene su još 2022. godine. Međutim, unatoč zakonu, mnogi korisnici električnih romobila i dalje voze po trotoarima, najčešće zbog nedostatka biciklističke trake, posebno u centru grada. Također su evidentne situacije koje još uvijek nisu obuhvaćene zakonskom regulativom, s obzirom da je 2022. regulisano samo područje kretanja električnih romobila.
Od MUP-a KS smo dobili informaciju da Uprava policije svakodnevno vrši kontrolu vozača i vozila, radi smanjenja broja saobraćajnih nezgoda, kao i povećanja nivoa sigurnosti svih učesnika u saobraćaju.
“MUP KS je u prijedlogu za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima u BiH uvrstio i prijedloge koji obuhvataju uvjete za upravljanje električnim romobilima, obaveznu zaštitnu opremu, zabranu prijevoza više lica, a posebno djece na električnim romobilima i drugo. MUP KS je taj prijedlog uputio 2023. godine Ministarstvu komunikacija i saobraćaja BiH, a trenutno su od strane Ministarstva pokrenute javne konsultacije u pogledu prednacrta Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima u BiH, u koje je uvršten i dio prijedloga koji se odnose na električne romobile”, javili su nam iz MUP-a KS.
Također smo dobili informaciju da je u 2023. godini evidentirano 14 saobraćajnih nesreća uzrokovanih od strane električnih romobila, dok je u 2024. godini do 1.7.2024. broj saobraćajnih nesreća čak 19.
Građani: Trebamo bolju regulaciju
Pješaci u Sarajevu se osjećaju ugroženo u saobraćaju jer, kako tvrde, vozači romobila nisu pažljivi i postoji velika opasnost i za jedne, i za druge.
“Ja razumijem da su električni romobili vrlo efikasno i ekonomično prevozno sredstvo, ali sve više postaju opasnost po nas pješake. Problem je i nepostojanje staza za romobile. Smatram da je nužno da se kantonalne vlasti pozabave ovim pitanjima. Više puta sam se osjećao ugroženim kao pješak jer vozači romobila zaista ne paze”, rekao nam je jedan sugrađanin.
Situacija nije ništa drugačija ni sa samim vozačima električnih romobila. Kritikuju vlast za nepostojanje adekvatne regulacije i staze za kretanje.
“I sama vozim romobil, ali gledam na ovo i iz ugla pješaka. Imam osjećaj da su izmjene zakona donesene u 2022. samo mrtvo slovo na papiru. Ljudi voze romobile i po trotoaru. U centru grada ne postoji biciklistička staza koja bi bila rješenje za ovaj problem. Pored toga, ne postoji zakon koji obavezuje vozače na nošenje kaciga. Ne postoji ni dobna granica, čak ih i djeca mogu voziti. Nešto se mora poduzeti po ovom pitanju”, kazala je za N1 jedna korisnica električnih romobila.
Vozačima automobila je, kako kažu, stresno voziti pored električnih romobila.
“Kada prolazim pored učesnika u saobraćaju koji vozi romobil osjećam veliku nervozu i stres. Najčešće su bez kaciga na glavi i uvijek se bojim da će skrenuti prema autu, a saobraćajna traka nije toliko široka da prođem pored njih bez preticanja. Još se nismo navikli na njih i vjerovatno ni mi ne znamo pravila kako se ponašati prema korisnicima romobila u saobraćaju”, zaključila je jedna vozačica automobila.
Maloljetnici u opasnosti
BinBin nudi opciju dopune putem kartice koju najviše koriste maloljetnici. Građani upozoravaju da djeca koja ne poznaju saobraćajna pravila često koriste brza i opasna vozila te da je samo pitanje dana kada će se desiti neka tragedija.
Električni romobil, u svom je nastanku bio zamišljen kao igračka za djecu, a unaprijeđenjem modela i njihove snage postao prevozno sredstvo koje koriste hiljade ljudi u BiH. Zakon te vozače u našem slučaju još ne primjećuje, a trebao bi.
Priredila: Amila Mrkonja
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare