Pomoćnik državnog sekretara SAD-a za Evropu i Evroaziju James O'Brien oštro je komentarisao retoriku pojedinih političara iz Republike Srpske o otcjepljenju.
“Neki sada govore o nezavisnosti RS ili o “nezavisnosti RS unutar BiH”, te zamišljaju kontrole na međuentitetskoj liniji razgraničenja. To je izmišljeni “izvorni Dayton” koji obećava povratak na blokade na putevima, uznemiravanje i barikade koje smo gledali u ratu, umjesto riječi sadržanih u stvarnom Daytonu, koje su te prepreke uklonile. To je apsurdan i loš zakon, ali opasan u realnosti”, upozorio je.
Kazao je kako su SAD marljivo radile kako bi pomogle političkim liderima da nadograde ovlasti iz Daytona u proteklim godinama i zato danas BiH ima jedinstvene oružane snage, jednu obavještajnu agenciju i druge potrebne institucije kako bi država ispunila svoje obaveze prema građanima. Ove ustavne procedure se, podsjeća, posebno navode u članu 3, stav 5 Ustava BiH.
“Njima se omogućava uspostava novih ovlasti i institucija prema dogovoru, što se također pojavljuje u drugim dijelovima Sporazuma (uključujući pitanje imovine, povratka raseljenih lica i izbore). Želim da obratimo pažnju na jedan dio te odredbe -Bosna i Hercegovina će preuzeti nadležnost u onim stvarima…koje su potrebne za očuvanje suvereniteta, teritorijalnog integriteta, političke nezavisnosti i međunarodnog subjektiviteta BiH… Namjera je da ova nadležnost evoluira u skladu sa okolnostima, posebno ukoliko BiH evoluira i pridruži se Evropi. Državna vlast mora služiti kao oslonac za BiH u provođenju obaveza neophodnih kako bi se proveo Plan rasta za Zapadni Balkan i proces pristupanja EU. Svi koji žele da spriječe funkcionalnost postojećih državnih institucija ili da onesposobe državnu vlast da provodi reforme neophodne za realizaciju četiri osnovne evropske slobode, čine BiH manje slobodnom, manje prosperitetnom i manje evropskom”, kazao je O'Brien.
“Dayton nije problem, problem su politički lideri”
Govoreći o sudovima, kazao je da ukoliko postoji ikakvo neslaganje oko toga da li institucije prelaze svoje ovlasti, Dayton daje odgovor na to pitanje: “neka sud odluči”.
“U članu 6, stav 3(b), stoji: Ustavni sud također ima apelacijsku nadležnost u pitanjima koja su sadržana u ovom Ustavu kada ona postanu predmet spora zbog presude bilo kojeg drugog suda u BiH. To je jednostavan jezik. Ustavni sud je vrhovna institucija koja donosi konačne odluke o svim pravnim pitanjima koja se odnose na Ustav. Nije bitno da li je inicijalnu presudu donio sud u Federaciji, RS, ili u nekoj općini. Razumijem da ljudi ne vole gubiti u sudovima, ali je to, kao i poštivanje tih presuda, dio života u demokratskoj državi koja poštuje vladavinu prava. Ali kad ljudi gube, onda napadaju sudije, naročito strane sudije u Ustavnom sudu. A njihovo je prisustvo također dio Daytona (član VI(1)(b)) i ima smisla. Bosanskohercegovački sudovi tumače zakonodavstvo Evropskog suda za ljudska prava te je važno imati u sudu sudije koji su stručnjaci u toj pravnoj oblasti. Debata oko učešća stranih sudija u donošenju presuda u bh. predmetima ustvari je debata oko toga da li da se uključe prije ili kasnije. U Daytonu je odlučeno da se ljudima omogući da što prije ostvare svoja prava, a ne da moraju čekati. Malo je sumnje u to da li je BiH imala koristi od učešća stranih sudija u radu njenog Ustavnog suda i SAD ne podržavaju njihov odlazak. Ali ako ljudi misle drugačije onda se ovo pitanje može rješavati kada se BiH bude ocjenjivalo na njenom putu ka EU. No ne mislim da je još vrijeme za to”, kazao je.
Ističe da mnogi upiru prstom u nedostatke Daytonskog ustava kao izvor problema koje BiH ima danas.
“Znam da Daytonski ustav nije savršen, ali on je bio dio sveobuhvatnog dogovora kojim je zaustavljen rat i koji to stanje održava do danas – za razliku od skoro svakog drugog sukoba koji je izbio u isto vrijeme. Lako je kritičarima Daytona na to zaboraviti. Ali ne smijemo zaboraviti ni da je tokom perioda odmah nakon potpisivanja Daytonskog sporazuma, došlo do značajnog, velikog napretka – od obnove ratom razorene zemlje do izgradnje državnih institucija neophodnih za put zemlje ka evro-atlantskim integracijama. Dayton nije problem, problem su politički lideri ove zemlje”, istakao je.
“Lažne tvrdnje o OHR-u: Karadžić, Krajišnik i ostali pokušali su primijeniti isti pristup devedesetih godina”
Osvrnuo se i na, kako je rekao, lažne tvrdnje o Uredu visokog predstavnika.
“Daytonski sporazum uključuje i Aneks 10 u kojem Strane “traže imenovanje visokog predstavnika” koji bi imao “krajnje ovlasti…za tumačenje ovog sporazuma u vezi sa civilnom provedbom mirovnog rješenja.” To uključuje i takozvane bonske ovlasti koje predstavljaju plenarne i dalekosežne ovlasti koje on može i treba koristiti kad je neophodno. Kada to uradi, SAD će ga podržati. Neki kažu da Vijeće sigurnosti UN mora imenovati visokog predstavnika. To je pogrešno. Prema Daytonskom sporazumu, Vijeće sigurnosti UN ne odlučuje ni o prisustvu međunarodnih trupa ni o OHR. Kada je generalnom sekretaru UN postavljeno ovo pitanje prošlog jula, on je dao jasan i konačan odgovor: Upravni odbor Vijeća za implementaciju mira je tijelo koje je relevantno za imenovanje visokog predstavnika. Svaki drugi odgovor je potpuno pogrešan”, istakao je.
Upozorava da sve lažne tvrdnje koje dovode u zabludu imaju jasan cilj: “podrivanje mirovnog sporazuma uključujući državne institucije, te omogućavanje nekima da ostanu na vlasti bez obzira na cijenu koju će platiti obični građani”.
“Karadžić, Krajišnik i ostali pokušali su primijeniti isti pristup devedesetih godina prošlog stoljeća. Mi to nećemo dozvoliti. Ponoviću ono što je ambasador Murphy rekao: Sjedinjene Države odlučne su u svojoj podršci teritorijalnom integritetu, suverenitetu i multietničkom karakteru Bosne i Hercegovine. Lideri bi trebalo da omoguće pomirenje, postižu kompromise i rade na ekonomskom prosperitetu koji građani BiH žele i zaslužuju. Umjesto toga, političari nacionalisti pokušavaju oslabiti institucije, prijete otcjepljenjem ili rasplamsavaju plamen nepovjerenja i podjela. Zašto to rade? Brojne su studije, jedna za drugom, pokazale da se bh ekonomija guši pod teretom političke nestabilnosti. Teško je ne primijetiti da dok se velika većina građana bori da sastavi kraj s krajem, neki politički lideri i njihove porodice postaju svakodnevno sve bogatiji”, naveo je na predavanju na Fakultetu političkih nauka u Sarajevu.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare